Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til langtur på ca 120km


Chris B.

Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg, fatter'n og bikkja (alaska husky/malamute) ut på vår hittil lengste tur. Det blir en tur fra A til B på ca 120km.

Vi skal gå fra Trondheim(sør) rettere sagt klæbu og opp til stuggudalen i Tydal. Vi regner med og bruke 7-9 dager.

Utenom det vanlige turutstyret som er med på alle turer, er det noe spessielt vi kansje vil få behov for på en så lang tur?

Og gjerne annbefalinger til mat, hva slags og hvor mye!?

Driver og lager meg en pakkliste som jeg snart er ferdig med, da skal jeg legge den ut her. Veier alt i tillegg å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tur på 7-9 dager trenger du ikke gjøre så mye annerledes en for en vanlig helgetur. Den største forskjellen er at du må bære litt mer mat, utstyret forøvrig er det samme. Det kan likevel være greit å vurdere om du trenger alt på pakningslisten, og gjerne legge igjen et par luksusting til fordel for mer mat.

Noen enkle tips:

1. Husk å ta med nok kaffe!!

2. Ta med ekstra batteri og minnekort til kamera

3. Samme turmat som ellers, men det er en fordel med litt variasjon. Det er også ofte en blir litt mer sulten når turen passerer en uke, så litt ekstra fett og proteiner gjør susen (nøtter, smør, spekepølse, o.l.)

4. Ta med ekstra skift av sokker og underbukse.

5. Med en kjapp kveldsvask av sokkene (skylling i bekken og tørking på natten) er det som om sokkene kun er brukt 2 dager.

6. Husket jeg å nevne rikelig med kaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker og potesalve, noted! Takk for tips.

Nøtteblanding og sjokkis skal det bli nokk av. Bixit turbar kansje? God blandig av alt.

Vanligvis pleier jeg og ha med kokekaffe på tur, kansje lurere og ta med instant kaffe?

Extra skift av ullsokker og godt med sportstape ligger i sekken! Inngåtte fjellsko er en selvfølge. Har både lave og høye. Blir nokk de høye, de de tåler bedre forseringer av våtmark og små elver.

Å ja vi bor på telt på tur, og ja vi har med fiskestenger i håp av en ørret eller røye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.