Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking trenger klatreutstyr


nilshermann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er helt fersk og har aldri klatret noe særlig før. Nå skal jeg være med på et klatrekurs i Jotunheimen i juli og vil kjøpe meg eget utstyr. I Informasjonsskrivet fra arrangøren står det at følgende utstyr vil bli brukt:

Klatresko, sittesele, brystsele, hjelm, 2 stk skrukarabin, 2 stk vanlig karabin, ekspresslynge, 2 stk 60 cm slynge, 2 stk 120 cm slynge, 2 stk prusik, åtter og taubrems.

Det er flere ting her jeg ikke engang vet hva er, så trenger derfor hjelp til å finne godt utstyr. Jeg hadde satt stor pris på om noen erfarne klatrere hadde giddet å sette opp en liste over produkter de vil anbefale, slik at jeg hadde kunnet kjøpt det hele, uten å klø håret av hodet. :D Foreslå gjerne produkter fra xxl om dette er noe å satse på. Takktakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ni liv! Tror du dette er en pakke med utstyr jeg kan "vokse" i eller får jeg lyst på nytt, annet utstyr etter de første ukene med klatring? Det var billig. :D Bare sko ligger jo på den prisen.

Og som Henrik forteller så skal vi kose oss videre i fjella på egen hånd etter endt kurs :lol: Jeg må uansett ha eget utstyr om jeg skal fortsette. Tar ikke kurs for så å sitte i sofaen etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere kose dere i fjella på egenhånd etterpå trenger dere nok enda mer utstyr. Mulig de du skal være sammen med har noe? Det jeg tenker på er sikringsmidler. Kiler, friends ekspresslynger osv.

Vil ellers anbefale å kjøpe alt samlet, da får du sikkert en ok pakkepris. Ta kontakt med en butikk med peiling. f.eks vpg.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser "problemet" når dere skal på tur alene rett etterpå. Hvem skal dere ha kurs med og hvor?

Eg havde nok også anbefalt å vente til etter kurs med å kjøpe - det er mye letter å forholdesig til alle dingsene, når dere har fået innblikk i hva dingsen kan, og om dere liker å bruke den utgave av dingsen... Det som kursholder har nævnt av utstyr må være det dei mener er "personlig utstyr" (eg havde kuttet ut åtteren...) - dertil trenger dere som Knutis nevner, "fellesutstyr".

"Fellesutstyret" som eg har med på tur:

1½ set kiler

2-3 "micro" kamkiler/friends

1 "set" Kamkiler/friends (som dækker fra ca. 1cm - 10cm med gode overlapp)

3-4 Hexe

ca. 10 slynge set (lavet af en 60cm slynge, kortet op til 20cm, så der er mulighed for at forlenge)

Tau (2 x ½tau)

Eg har ikkje skrevet merker eller modeller på utstyret, fordi det er veldig subjektivt hvad som er "best". Derfor er det jo klart en fordel å ha prøvet litt innen ein må ut å bruke MYE penge!!!

Der er bra utvalg av klatreutstyr i Sogndal på Bratt og på Intersport - Dei fletst klatrekurs i Jotunheimen er jo i Vest, og fra Turtagrø har dere bare 1½ time til Sogndal i bil (der er og klatrebutikk i Lom - den ved klatretårnet og ein bag skyssstasjonen, og på Fagernes har Intersport litt, og ein ny butikk so eg ikkje husker navnet på). Det var jo mulig å vente med å kjøpe "fellesutstyr" til dere har prøvet litt på kurs...

På Kvam ved Sogndal har dere kanskje Norges største klatrefelt med en god del naturlige ruter i den lette ende, kanskje ein ide å klatre litt korte ruter på felt aleine, innen dere går for det store fjell aleine? :D

Men dersom dere ender med å måtte kjøpe ALT til kurset hjemme fra (et argument for dette er jo, at da lærer dere å bruke utstyret dere har...), da ville eg kanskje omformulere spørgsmålet, å heller søke info om hvor mye, folk har med sig i fjellet, ikkje tenke så mye på hvilke merker. Hvor mye verktøj må dere ha med på klatretur i fjellet. Ingen tvivl om at ein som har klatret i fjellet i 10 år har et annet rack en en som har klatrer 1 uke...

Der etter ville eg gå til ein butikk med bra utvalg, og snakke med ein kompetent selger, da kan han forklare om utstyret, og dere kan holde det i honden å prøve - kanskje prøve ulike typer av samme "dings". Husk på hvad dere har bestemt å kjøpe hjemme fra - lett å bli lurt av ein flink selger, mye fine dingser på butikkerne!!!!

Dere må gå for minst 20% rabat, der som dere skal kjøpe ALT - da snakker me jo om en god del tusindlapper!!! Har dere flere butikker i nærområdet, da går dere til alle å får det bedste tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har klatret før og ikke vet hva mye av utstyret på listen er for noe, er det - i mine øyne - risikosport å kjøpe "komplett utstyr" nå.

Hvis du tenker å forlenge kurset med egen klatring i fjellet må dere - som flere sier her - kjøpe mye og kostbart ustyr. Vi snakker fort 5-sifret her!

Jeg foreslår at du kjøper deg en startpakke som mange butikker selger. Disse er gjerne beregnet på nybegynnere og skal dekke det du trenger inne i hall. Du får som regel med: sko, sele, taubrems med skrukarabin, ekspress-sett (7) og kalkpose med ball. Så kan du evt kjøpe til det andre i tillegg: Hjelm, åtter med skrukarabin, noen 60-/120-slynger med 2 karabiner hver og en passe tykk bit av et statisk tau for å lage prusik (finn tegning på nett; bruk f.eks dobbel fiskeknute).

Når du har vært på kurs og funnet ut at dette er noe du vil satse tid og penger på kan du se på inkjøp av tau, kilesett, kamkiler, flere slynger, nøttepirker osv.

XXL har mye fint og billig men kommer dessverre til kort når det gjelder klatreutstyr (både på pris og utvalg)... Ihvertfall butikkene her i Trheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i trondheim ville jeg stukket innom Sportsbua og pratet med Robert. I hvert fall hvis du er student og med i NTNUI! I motsetning til ni liv anbefaler jeg helt andre ting for utstyr.

Bremsen din bør være av en type guide-brems, f.eks. BD ATC guide eller Petzl Reverso, siden du har tenkt å bruke den i fjellet.

Alle karabinene dine utenom kortslynger bør være ovale og uten snag-points. Petzl OK, Singing Rock Oval, DMM Ultra O. Ovale fordi det tverrstiller ikke så lett, og uten hake på gaten fordi det ikke hekter seg fast i slynger og kiler. Helst kjøp lette karabinere (I-beam), utenom den til bremsen. De karabinene på kortslyngene er ikke så nøye med, men de bør være lette. F.eks. DMM phantom er fine. Det er ikke nødvendig at de har stor åpning eller er ekstra store, de skal jo bare rundt en kile og ha ett tau gjennom seg. Kjøp helst lange ekspresser for bruk ute i fjellet.

Personlig liker jeg å ha to brede 60-cm slynger. Visst kan tynne lette slynger være like sterke, men jeg tenker at de vil slite mye raskere hvis de brukes over en kant. Må jeg ha noe over en kant bruker jeg å legge en slynge der, ikke dynamisk tau. Dessuten kan du stæsje kiler på disse slyngene og bære over skulderen, og da er det mer behagelig med en bredere slynge. 120 slyngene trenger dog ikke være spesielt brede, og når du skal kjøpe enda flere kan jo de være av den smale lette typen.

Åttern ville jeg egentlig droppa, skjønner ikke hvorfor de vil dere skal ha det. Du kan jo kjøpe en liten, billig en..

For hjelm så liker jeg personlig bøtte-typen, f.eks. petzl Elios som fungerer veldig bra med hodelykt da den har små kroker. Hjelmen har jeg i hovedsak for å beskytte meg mot nedfall, og da syns jeg det er dumt hvis den er ødelagt etter første lille stein.

Lykke til med klatringen! Det blir kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hjelm så liker jeg personlig bøtte-typen, f.eks. petzl Elios som fungerer veldig bra med hodelykt da den har små kroker. Hjelmen har jeg i hovedsak for å beskytte meg mot nedfall, og da syns jeg det er dumt hvis den er ødelagt etter første lille stein.

Bare lige for ordens skyld, klatrehjelme er bare designet for nedfall, det er ikkje ein cykelhjelm... Har nett i år skiftet den gamle Petzl Ecrin Roc (bøtte hjelm) ut med ein Petzl Altios (ikkje bøtte hjelm) som er mye letter - konklusjon kjøp lett hjelm! Ein bøtte hjelm som Ecrin roc tåler ikkje "mere" en ein med skum som Altios (er ikkje Elios og med skum, plastskall men skum under for å tage "slaget"????). Der som steinen er stor nok til å ødelægge ein "skum-hjelm", da bør og bøtte-hjelmen skiftes da plasten vil blive svekket. Det kan der for vere letter å vite når hjelmen bør skiftes, om ein har skum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(er ikkje Elios og med skum, plastskall men skum under for å tage "slaget"????).

Ikke min, det er rein bøtte. Det er no reimer inni der som skal dempe noe, men ingen skum.

Der som steinen er stor nok til å ødelægge ein "skum-hjelm", da bør og bøtte-hjelmen skiftes da plasten vil blive svekket. Det kan der for vere letter å vite når hjelmen bør skiftes, om ein har skum...

Det kan være vanskelig å få skiftet din skum-hjelm i en ny når steinspranget enda pågår eller det er langt til topps. Dessuten er det mye lettere å ta vare på en bøttehjelm på anmarsj eller turen ned. Jeg for min del anser skum-hjelmene som sportsklatreutstyr, hvor de beskytter mot direkte slag mot veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja det er selvsagt vanskelig å bytte skumhjelmen i veggen, men ikkje mere vanskelig end å bytte bøtte-hjelmen. Pointen er at når først hjelmen er ramt og ødelagt, så er der ingen av dem som beskytter mod den neste stein - dei tåler det samme.

Og eg må igjen gjøre oppmerksom på at klatrehjelme - uanset model - IKKJE beskytter mod "fall" som ein cykkelhjelm, men dei beskytter mot ting som kjem ovenfra (derfor me ikkje bruker hjelm må sportsklatrefelt, som er rensket for alt som kan komme ovenfra...)

Helt enig i at "rene" skumhjelme kanskje krever litt mere påpasselighet under transport, eg liker derfor veldig godt kombi'en av plast og skum. Trods dette ser ein flere og flere alpinister med dei helt lette "rene" skumhjelme rundt om i verden :)

Nå, nu skal vi heller ikkje gjøre det vanskeligere for trådstarteren end det er. Alle hjelme (som er CE-merket som klartehjelme), kan brukes. Men dette er vel et godt eksempel på hvor vanskelig det kan være å vælge utstyr... hvad "godt" utstyr er, er utrolig subjektivt, og derfor kunne det være lurt å ha prøvet litt i praksis innen ein kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler åtter, slik at taua ikke blir voldtatt...

Taubrems fungerer utmerket for retur. Tauet har ikke noe mere imot det, enn når du firer ned kompisen din når dere sportsklatrer, noe man gjør ganske mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for mange fine svar.

Hva tror dere om dette? Er vel ganske basic utstyr som man kommer langt med?

Bare et forslag til utstyr, hadde vært greit med tilbakemelding på dette.

Hjelm

Sele

Sko

Kalkpose med kalk

6 stk ekspresslynger

Nøttepirker

Sett med nuts str 1-13 feks

Noen hexer

3-4 stk kamkiler

tau

Et greit utvalg karabinere

taubrems

noen slynger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taubrems fungerer utmerket for retur. Tauet har ikke noe mere imot det, enn når du firer ned kompisen din når dere sportsklatrer, noe man gjør ganske mye...

Det er ganske mye brems i toppkarabinen. Ofte er den laget av stål og den øverste pleier å være ganske slitt.

Åtteren sliter sikkert mindre på tauet, men det er jo en haug med ulemper med den og. Den veier en del, bråker som ei kubjelle og når den brukes på rappell spinner den taue, hvilket gjør det vanskeligere å få det ned igjent. Da bruker jeg heller en ATC, rappellerer saktere og skifter tau litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, det er kursarrangør som bestemmer metode og utstyr, og ifølge intern produktkontrollovens retningslinjer gjør de risikominimerende tiltak. Å bruke åtter istedet for taubremser er et av mange slike tiltak i rutiner og metode. På et nybegynnerkurs i fjellklatring har verken vekt eller lyd noen særlig ulempe. Det som evt kan bety noen forskjell er at taua til kursarrangøren blir betydelig mindre slitt etter mange sesonger med åtter istedet for taubrems. Tvinnet på taua sammelignet med hverandre er ca det samme. Jeg bruker selv alltid taubrems, har strengt tatt aldri likt eller brukt åtter, men forstår veldig godt at det favoriseres mht kursarrangør i et nybegynnerkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, det er kursarrangør som bestemmer metode og utstyr, og ifølge intern produktkontrollovens retningslinjer gjør de risikominimerende tiltak. Å bruke åtter istedet for taubremser er et av mange slike tiltak i rutiner og metode.

Uenig! Taubremsen er tryggere, i og med at den gir større bremse-effekt. Ergo er taubrems et bedre risikominimerende tiltak..

På et nybegynnerkurs i fjellklatring har verken vekt eller lyd noen særlig ulempe. Det som evt kan bety noen forskjell er at taua til kursarrangøren blir betydelig mindre slitt etter mange sesonger med åtter istedet for taubrems.

Er det noen kursaragsjører som faktisk bruker åtter aktivt på kurs? Ikke som jeg kjenner til. Det er noe som henger igjen på utstyrslistene fra tidligere. Forøvrig bare tull å å bruke noe på kurs som ingen bruker i praksis.

Rapell på taubremsen er ikke det som sliter mest på tauet. Det som sliter på tauet er som regel brukerfeil, skarpe kanter, skitt og friksjon mot fjellet.

Tvinnet på taua sammelignet med hverandre er ca det samme.

Ang tvinn på tauet er åtteren verst, men ingen av de gir mye tvinn. Tvinn i tauet på kurstau er hovedsaklig topptaufestene sin feil.

Jeg bruker selv alltid taubrems, har strengt tatt aldri likt eller brukt åtter

Her er vi enige og poenget er vel uansett at det er lite vits i å bruke penger på en åtter, bruk heller pengene på karabinere eller noe annet man faktisk bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nødt til å skaffe meg åtter til bruk på et brekurs med Fjellsportgruppa i DNT/TT. Det ble også brukt kordelltau, noe som ikke akkurat minimerte problemene med tvinn på tauet :D Til disse tauene tror jeg nok ikke taubremsen ville fungert (siden de sikkert var 20mm tjukke).

Tror disse altså fortsatt driver med åttere og kordelltau, mens resten av verden har begynt med andre typer tau og vanlig taubrems til rappel.

Jeg har kun brukt åtteren min én gang. Det kunne ikke falt meg inn å ta den med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Ser at dette ikke trenger å bli så enkelt som først antatt :D Vi skal på kurs med breoppleving (bre.no). Har fått gode anbefalinger på de. Det eneste vi må ha med av utstyr selv er klatresko. Resten av utstyret jeg nevnte (sittesele, brystsele, hjelm, 2 stk skrukarabin, 2 stk vanleg karabin, ekspresslynge, 2 stk 60 cm slynge, 2 stk 120 cm slynge, 2 stk prusik, åtter og taubrems) er utstyr som vil bli brukt men som vi kan låne av de. Tenkte bare det hadde vært fint med eget utstyr slik at vi bli vant med det, samtidig som vi kan klatre litt på egen hånd uka etterpå, men kommer kanskje ikke så langt med kun dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bare skal gjøre sportsklatring (altså klatring på crag med boltede ruter) går det fint med det utstyret du selv har foreslått - men siden du skrev at klatrekurset skal foregå i Jotunheimen tenker du kanskje mer på fjellklatring/tindebestigning, og da trenger du (som flere har nevnt) også endel annet utstyr.

Om du ikke vil investere i så mye utstyr allerede før dere har forsøkt klatring, kan dere jo begrense dere til sportsklatring i starten. Det finnes mange flotte crag rundt Jotunheimen - f.eks. i Stryn, Sogndal og Lom. Dersom dere fortsatt er gira kan dere spare penger til sikringsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje folk har misoppfattet litt her, vi er absolutt ikke totale noobs når det kommer til å ferdes i fjellet eller noe sånt, men tar dette kurset fordi de siste turene har vært noe uforsvarlig flere steder vi har måtte klatre usikret. Derfor trenger vi utstyret som kreves også etter endt kurs, trenger bare gode tips til hva som er bra, og hva som bør styres unna.

Ellers, takk for svar :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.