Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kunne tenke meg å gå toppturer rundt Fondsbu en helg i vinter. Blir glad for tips om fine dagsturer med bra nedkjøring? Har gått en del toppturer, men har ikke særlig erfaring med stegjern/isøks.

Takk for alle tips! ;-)

Annonse
Skrevet

Fra Fondsbu er Galdeberget (2075 moh) et fint dagsturmål. Noen km først over Bygdin med helt flatt, deretter 1000 høydemeter som vil gi nedkjøring av forskjellig vanskelighetsgrad avhengig av hvor ruta legges.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Øst for Fondsbu er - som sagt - Galdeberget en fin topp med 1000 meter oppstigning og nedkjøring fra Bygdin. Vestover er det flere muligheter: Uranostind er en førsteklasses topp med en god skitur av en anmarsj. Ingen klatretekniske momenter. Langeskavltind kan inkluderes i denne turen. Gå opp Raudeggen for å unngå skredfare. En lengre rundtur vil det være å gå Falketind og/eller Stølsnostind. Under normale snøforhold er det greies å gå Falketind via Morka-Koldadalen i sør og følge bekkefar (fremstår som flanke om vinteren) opp til brekanten. Skru så i en høyrevridd bananmanøver opp breen til eggen opp til topps som på egen tur ikke krevde stegjern.

GunnarF.

Skrevet

Enkel tur: Skinneggen. Fin nedkjøring og flott utsikt.

Slettmarkskampen kan også være en fin tur.

Men det fineste er vel som allerede nevnt Uranos / Mjølkedalsbreen hvor du kan skli rundt på breflata og plukke med deg topper som Uranostinden, Slingsbytinden, Mjølkedalspiggen og Sagi. Alt avhengig av forhold, egne forutsetninger og til en viss grad utstyr selvsagt.

Skrevet

Det er et UTALL flotte toppturer som kan gåes uten bre etter at veien åpner. Breikvamsnosi, 2.runde, cruisefjell, Langeskavlen, Galdeberg m. fl. (kallenavn kan forklares av meg ved PM). Forøvrig har Uranosbreen ikke spist meg ennå, til tross for at jeg flere ganger har vært der etter St. Hans.

Tilbake til temaet: Vintertoppturer med Fondsbu som base. Vil du ha mye nedover, er Langeskavlen det lettest tilgjengelige, og mange fine linjer både i syd og nord. Kanskje den frekkeste linjen i hele området er sydrennen fra skaret mellom Slettmarkpiggen og Slettmarkkampen. Hit er det langt å gå på nødvendig tungt utstyr.

Hvis rasfaren er minimal, kan du kjøre bratte korte linjer på framsiden av Sløtafjell og Torshammeren. Vær i så fall forberedt på en del "idiotkommentarer" om at det er livsfarlig etc...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.