Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollporten

Lemen

Anbefalte innlegg

Er det mulig å komme seg opp til Trollporten uten klatring og sikringsutstyr? Hvis svaret er ja, hvilken vei opp kan anbefales?

Jeg har funnet dennne turbeskrivelsen:

http://www.tfb.no/db/trondheimturistforening/3_9_20090715_115809.pdf

Den tar ca. 9—10 timer og krever ikke klatring når man tar den letteste vei

rundt Skarfjell. Den kan trygt anbefales noenlunde fjellvante folk

som kommer til Innerdalen bg som har tid å avse en dag til en tur

som er noe utenom det vanlige.

Noen som har gått denne turen og kan bekrefte at det krever ingen klatring?

Jeg har også funnet denne turrapporten, og bildene viser at folk hadde med seg klatreutstyr, men det går ikke frem om det ble brukt for Skarfjellet og Trollporten:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18085&highlight=trollporten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har flere muligheter som ikke innebærer klatring.

I turen som du linker til så gikk vi opp til Skarfjell fra Grasdalen, dette innebærer noe klyving midtveis i området rundt Jutullene. Fra Skarfjell og langs ryggen til Trollporten er det lett klyving. På arrangerte turer er det vanlig å rappelere ned i Trollporten. Uten utstyr er det minst risikabelt å gå ned til høyre for Trollporten og krafse seg ned i ei renne, for så å spasere opp til Trollporten.

En annen mulighet er å ta utgangspunkt fra Giklingdalen og traversere langs foten av Skarfjells Midttopp og Nordvegg, for så å dreie seg opp mot Jutullene, og så inn på ruta som nevnt over. Dette er en mye lengre tur om du starter fra Nerdalen.

Returen kan gå tilbake samme veg, eller du kan ta deg ned til Giklindalen direkte fra Trollporten, men jeg tror dette er noe risikabelt om en ikke er kjent pga våte sva, hamrer og noe ustabil bre. Lurer på om KNT har arrangert denne turen med rappell ned her.

Turen via Grasdalen er godt dokumentert her med bilder i mappa "Skarfjell - Nordre Trolla": https://picasaweb.google.com/brten.emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Flotte bilder, men ikke akkurat oppmuntrende...

Det ser ut som det andre alternativet som du beskriver er den letteste veien (som er også beskrevet i artikkelen som jeg linket til), og det passer godt, siden jeg hadde tenkt å prøve denne turen som dagstur etter en traversering av Trollheimen fra Gjevilvatnet til Innerdalen. Derfor er det ingen omvei å starte turen fra Giklingdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.