Hege P. Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 I en annen tråd her inne går det fram at jeg nå har en Svea 153 på vei til meg i posten: http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=82077 Den skal i følge selgeren (Skrotnissen.no) være fra 1949, men ubrukt. Vet at dette er en parafinprimus med stillebrenner. Noen som vet mer om denne raringen? Siter
runegutt123 Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Kjøkkenprimus. Brukt i endel svenske bomberom. Det florerer med disse i Sverige. Hvis du har en for mye, kan jeg godt overta. Siter
Hege P. Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar, Runegutt! Jeg har et slags kjøkken i mitt lille, gamle hus som ser bombet ut. Kanskje den passer inn der? Strømmen detter ut av og til om sommeren når det er lyn og torden i bygda. Siter
Hege P. Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Skrevet 2. juni 2011 Kjøkkenprimus, ja. Den er visst ikke så enkel å transportere med parafin på tanken i alle fall. Senere kom denne typen med reguleringsratt (for eks. Svea 158), slik at den kunne stenges helt. Den jeg venter på i posten har ikke dette, tror jeg, og bruksanvisningen jeg fant på nettet sier at lufteskruen skal stå åpen når primusen ikke er i bruk, akkurat som en montert og bruksklar Optimus 00. Bruksanvisningen sier også at det når det er tid for å bytte brenner anbefales å bytte til den nye med reguleringsratt. Den jeg venter på bør altså ikke transporteres med drivstoff i tanken. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.