Gå til innhold
  • Bli medlem

Vibram Fivefingers sko noen som har brukt disse sko?


norpixx

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld,

sitter her foran nettet og leser litt om Vibram sine Fivefingers sko.

Jeg synes det er absolutt noe jeg må prøve. Men det finns en del modeller, er det noen som vet noe mer om skoene eller har prøvd?

Hvilken butikker (ikke online butikker) selger de?

Skal begynne snart med kondisjonstrening og så tenkte jeg på denne typen sko.

Takk

Hilsen

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint anbefale FiveFingers, men skal sies at det krever sin kar for å kunne dra full nytta av disse "skoene".

Hvis du akuratt skal starte kondisjonstrening, vil jeg ikke anbefale de, hvertfall ikke som eneste trening. Rett og slett fordi belastningen vil bli for stor, både på muskler og på ledd. Kan fort bli belastningskader, rett og slett fordi man ikke har krefter nok til å lære seg riktig teknikk, spesielt hvis man overpronerer. For å si det sånn, greier du ikke riktig teknikk skal det ikke mye til før kroppsvekt x 3 gir deg slitasjeskader fra tå til topp :o

Det å løpe barbeint setter sine krav til både støttemuskler, sener, løpeteknikkk og hvor godt du er trent fra før av. Du bruker alle musklene mye mer aktivt, da hele "dempingen" gjøres av deg selv. Det meningen at man skal komme seg frem på tåballene og løpe mer "riktig" og ikke rulle med foten på samme måte. I starten brukte jeg 20min på å slite meg helt ut, og kjente det skikkelig i leggene i flere dager. Da med en godt over gjennomsnittet god form, brukte jeg en god stund før teknikk og kropp fungerte som FiveFingers krever. Likevel skal det sies at hvis man mestrer det, er det nesten bare positivt å si.

Oppsummert; hvis du skal starte treningen burde du heller bruke en tid på å trene opp kondis og muskler (støttemuskler også) før du hiver deg på barfotbølgen. Og hvis&/når du starter - gressplen og en tidel av tiden du bruker til vanlig :wink: Lykke til med treningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det som står skrevet over.

Jeg bruker Vibram FF for moro skyld på små løpeturer i skauen. Kjempegøy! Men det tar TID å bli sterk nok i sener, muskler og ledd, så tidlig i sesongen er løpeturene er korte (maks en halvtime) og ikke for ofte (maks 1-2 ganger i uka).

Og VFF er for klamme til å ha på lengre enn et par timer i strekk - for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.