Gå til innhold
  • Bli medlem

Katt og ugle er bestevenner

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette var nok ingen norsk ugle, men hva var det? Den er nok en tamfugl, noe som heldig vis ikke er lov i Norge.

Kan det være en Tyto alba Barn owl eller Tårnugle som vi vel kaller den. Denne opplevde jeg noen ganger på ferie i Toscana Italia. Når det ble mørkt om kvelden kom den seilende lydløst over vinranker og oliventrær, og det hendte faktisk et par ganger at den satte seg på hustaket eller på muren like ved der vi satt og fordøyde kveldens pizza eller pasta.

Fin film, hvis den ikke er animert da. :-(

http://www.dagsavisen.no/kultur/filmer/article510544.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tårnugle ja. Den er faktisk observert en del ganger her i landet også, men jeg tror ikke den hekker lenger nord en Skåne og Danmark. Husker at en av dem skremte vettet av meg ei natt i Ungarn da jeg noe ustø var på vei tilbake til herberget jeg bodde på. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk observert en del ganger her i landet også, men jeg tror ikke den hekker lenger nord en Skåne og Danmark.

Jeg vet at den er opservert i sørnorge flere ganger, men vet du om det er påvist hekkende tårnugle i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om det. Den er vel en såpass sjelden gjest her i utgangspunktet, så det er vel tvilsomt. Da må det i så fall ha vært tilbake til vikingetida/tidlig middelalder da klimaet var en god del varmere enn nå. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.