Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kval i Femundsmarka (padling)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har lest skildringer av padling i Femundsmarka som har inspirert meg til å prøve dette selv. Prblermet er at det er så mange vann å velge mellom her. Om man har tre til fem dager, hva bør man velge av disse tre vannene: Sølen, Isteren eller Femund??

Det jeg leter etter er variert og vakker strandlinje og muligheter for fine teltplasser.

Har noen av dere padle-erfaring fra dette området, please speak out!

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha padlet på Isteren og Femunden, samt spasert i traktene vest for Sølensjøen, ville jeg nok som utgangspunkt for padletur valgt sørlige del av Femunden.

Isteren er steinete og grunn. Det er tidvis langt mellom gode teltplasser, og blåser det opp er man like utsatt der som på Femunden. og har intet annet valg enn å komme seg på land. Landskapet rundt Femunden er mindre kjedelig å bli sittende værfast i.

Alternativt kan en tur i Gyltingmarka være noe å reflektere over. Men hvorfor ikke ta kontakt med expertisen på Femund Canoe Camp på Sorken?

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, jeg har vært på hjemmesiden til F.C.C., men turforslagene deres handler mye om bæring av kanoer og atter mer bæring, en kjedelig aktivitet jeg i utgangspunktet ønsker å unngå!

Skrevet
Har noen av dere padle-erfaring fra dette området, please speak out!

Jeg har vært i området endel ganger nå, men bare én kanotur. Vi startet fra svenskesiden, noe som er greit hvos du kommer fra Røros-sida. Vi kjørte inn forbi Funäsdalen, og inn til Kjärringsjøvallen, om jeg ikke husker helt feil. Herfra har du et padleeldorado jeg aldri har sett maken til.

Det som er bøygen her, er ayt du må bruke litt tid på å komme deg inn i Femundsmarka. Vi var på helgetur, og padlet bare i Rogens Naturreservat. En anne ting du skal være oppmerksom på, er at du må kryss innsjøen Rogen, og her kan ofte vinden ta godt.. Jeg traff på noen padlere når jeg var på fottur i Femnudsmarka for et par år siden, og de måtte ha ventet en natt før de turte å krysse...

Men hvis du har 5 dafer til rådighet, og kan komme deg rundt om Sverige på en ok måte, så vil jeg anbefale deg å se på muligheten iallfall. På denne måten får du god tilgang til de øvre delene av Femundsmarka iallfall. Jeg ville ikke sluppet meg for langt ned, da det fort kan bli mye bæring oppover igjen lang Røa. Men mulighetene er mange!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.