Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tips til rute over Vidda?


Mollemi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en sprek dame som skal ha med meg 2 barn på 15 og 12 år. Vi skal gå over hardangervidda og har veldig lyst til å ende opp i hardangerfjorden. Utgangspunktet er oslo og vi skal gå ved starten av skoleferien. Vi hadde tenkt å gå fra hytte til hytte.

Noen som har noen tips til rute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der og mye fin info om hytter og turer. Det som har vært en liten utfordring er at de turalternativene er noen ganger via betjente hytter som ikke har åpnet når vi skal gå.

Dessuten skal man jo lytte til erfarne fjellfolk før man legger ut på tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Du sier selv at dere vil gå fra hytte til hyte.

Du kan følge T-merket sti selv om hyttene ikke er åpne.

Jeg ser ikke helt hva som er ditt problem hvis dere skal gå med telt og medbrakt mat. Da kan dere jo gå hvor dere måtte ønske. Jeg ville imidlertid da også anbefale en T-merket rute.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel meget vansklig hvis dere går før hyttene åpner for sommersesongen. Foreningshytter og private hytter åpner vel omtrent på samme tid. Men prøv www.hardangerviddanett.no og se om det er mulig å tråkle sammen en tur. Tuva, Hein og Fagerheim er kanskje åpne. Fagerheim, Hein, Tuva , Ustaoset/Geilo er kanskje en mulighet. En enkel og grei tur uten noen problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje heilt tilfeldig at hyttene ikkje er opna i slutten av juni. Aust på vidda er det sikkert greie forhold utan snø, men vestover på vidda er slutten av juni alt for tidleg. Frå Hadlaskar og vidare vestover må de rekne med å gå veldig mykje på snø. Men når det er sagt, vil ruta Mogen-Lågaros-Sandhaug/Besså-Hadlaskar-Stavali-Kinsarvik vere ei veldig flott rute når forholdene tillater det i vest, med dramatiske endringar i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestsiden av vidda er fantastisk, men som FU sier er juni for tidlig. En grei side å sjekke snødybde på er:

http://senorge.no/mappage.aspx

Det er mye snø i de høyereliggende delene nå. Var i området i påsken.

Iceen om å gå vestover er god, men kan være for krevende for en 12 åring, selv i august. Elver kan være vanskelig å krysse, og etappene mellom hyttene er lange med mange høydemeter. Er barna i god form er det en spennende tur for barn. Oppstigningen fra Hadlaskar til Hårteigen (og en luftig tur på toppen) anbefales, med overnatting på Torehytten. Turen kan fortsette til Viveli og Kinsarvik eller Tyssvassbu, Reinaskårsbu og Tyssedal.

post-3635-133474749871_thumb.jpg

post-3635-133474749875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.