Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Flensmarka?


Dovregubben

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år uten andre turer enn i nordmarka og litt padling i femunden har jeg lyst til å ta en litt lenger tur. Med tanke på at jeg er relativt uerfaren, i fjellet vel og merke (har mye erfaring fra turer, telting osv andre steder) kunne jeg tenke meg en litt mellow tur. Trives best med variert landskap, spredt skog, små vann og en og annen mindre topp. Siden jeg var i femunden i fjor falt jeg veldig for terrenget og klimaet, og etter å ha sett på diverse andre nasjonalparker som rondane, jotunheimen, reinheimen, dovrefjell og hardangervidda synes jeg ikke de ser like fristende ut med tanke på den type tur jeg ønsker.

Jeg synes Flensmarka så ut som et utrolig kult område, med masse små vann, noen store, variert terreng og stort nok til at man kan loffe rundt der en ukes tid? eller? Jeg finner for øvrig svært lite informasjon om området. Så dersom noen har vært der, og kan råde/fraråde meg å dra dit så hadde jeg satt stor pris på det!

Noen kriterier:

1. Godt fiske, hovedprioritet etter generelt velvære i naturen

2. Lite folk

3. variert terreng, lett og gå, ikke bare stein og fjell

Hvor vil det eventuelt være best å parkere bilen og starte turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flensmarka er absolutt et sted å anbefale. Det er et område som har mange av de samme kvaliteter som Femundsmarka, kanskje naturlig siden de ligger på hver sin side av Femunden. Det er godt med vann, bra med fisk, og mange nydelige teltplasser å finne. I tillegg er det enkelte åpne buer å overnatte i om en skulle ønske det.

Det er både storvokst furuskog, bjørkeskog og snaufjell i Flensmarka. Personlig synes jeg skogen virker noe mer åpen, og større deler av området virker dermed lysere eller kanskje luftigere, enn i enkelte deler av Femundsmarka. Flensmakra er sterkt preget av siste istid og det er mye blokkmark i området, men det er ikke vanskelig å ta seg frem.

En stor fordel er at det er betydelig mindre trafikk i Flensmarka enn i de mest populære deler av Femundsmarka. Mygg er det derimot rikelig av i Flensmarka også. Beste periodene for å gå er tidlig eller sent på sommeren. Unngår du måneden rundt midtsommer, så unngår du også mye myggplager.

Et fint alternativ er å starte turen fra eks Synnervika eller Elgå og ta båten (Fæmund II) til Femundshytten eller alternativt Jonasvollen og så gå nordover mot Synnervika/Langen. Å gå motsatt vei fungerer selvfølgelig minst like bra det også…

Strekket langs Femunden er åpent og luftig og det blåser gjerne en fin bris fra sjøen som holder noe av insektene borte. Dette er også temmelig lettgått terreng.

Det ligger noen få bilder fra Flensmarka på hjemmesiden vår, www.rennfokk.no. Kikk under vinterbilder og sommerbilder. Hovdfokus med bildene er dessverre ikke å vise omgivelsene best mulig, men du får kanskje et lite inntrykk. I tillegg er det vel også bilder av noen av buene i Flensmarka under ”Buer i Femundsmarka”

Håper dette var til hjelp.

God tur!

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da fikk jeg beskjed at det kommer en for å jobbe en ukes tid på kennelen her, så jeg kan få fri. Dermed blir det tur til Flensmarka/Femunden gitt. Går fra kennelen her (ved Os) og mot Femunden/flens. Ser ut til at jeg kan få litt sludd/snø iløpet av uka, så blir nok litt variert vær ja.

Gleder meg til endelig et par dager aleine i marka, pluss en eller to kløvhunder til selskap selfølgelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.