Gå til innhold
  • Bli medlem

Rådyr i vegen


Anbefalte innlegg

Nå i mai er det storsjans for at rådyr skal springe ut i vegen.

Det er tiden da fjorårskalvene blir avvist av mødrene og det virrer rundt en del forvirrede unge dyr.

Kommer de ut forran bilen tror jeg det beste bare er å bremse,men holde stø kurs i min egen vegbane.

Ikke noe forsøk på unnamanøvring, uansett forhold. Det kan bare føre til større skader på folk og bil.

Enig eller uenig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dyret brådukker opp tror jeg man handler på instinkt og svinger unna. Kjenner en som bulket bilen pga. av et ekorn.

I høy hastighet kan selv et rådyr på 20 kg gjøre stor skade. Hvis man rekker å tenke rekker man trolig også å bremse å styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har kjørt av veien og vraket bilen for å prøve å manøvrere seg unna et rådyr. Jeg har selv kjørt i hjel to hjorter med vogntog, og med så store kjøretøy er det begrenset muligheter for unnamanøvring... Jeg synes det virker slik at de som ska prøve å unnamanøvre ofte ender med å kjøre av veien, da blir som regel skadene på materiell større enn om en kjører på dyret, samt er jo sjansen større for skade på personer. Men det er lite artig å kjøre på dyr, så jeg skjønner de som velger å manøvrere seg unna.

Jeg bor i en av de mest hjorterike kommunene på nordvestlandet, og jeg har nesten ukentlig opplevelser med hjort på veien når jeg kjører til og fra jobb, fra høsten av og ut på vinteren. Verst er det på kvelden og om morgenen. Ikke alle situasjonene er like alvorlig, men det er noen nestenpåkjøringer hvert år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok for de aller fleste av oss ikke ett tema. Når man havner opp i en nødssituasjon så handler vi på instinkt. Da er det nok mere avgjørende hvor gode vi er på å kjøre litt "rally" som avgjør hvordan situasjonen ender. Noen vil stivne, bråbremse og skli rett fram, noen kaster bilen i grøfta, og noen klarer å svinge seg rundt uten å havne i grøfta. Resultatet er jo også situasjonsbetinget da ingen slike situasjoner vil være like. Er det motgående trafikk? er det trygt å kjøre litt i grøfta eller er det bare bergveggen? Er det glatt? Osv Men alt dette er noe de fleste av oss ikke har tid til å gjøre noen vurderinger av selv om det kan føles slik etterpå. Har selv måtte unnamanøvrere og følte i etterkant at alt gikk fryktelig sakte og man kunne vurdere hver enkelt handling men jeg veit at slik var det ikke. Den gangen gikk det forøvrig bra 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte over i det andre kjørefeltet da to rådyr hoppet ut i veien fra venstre side. Det var mørkt så jeg så ikke at de kom før de var forran bilen. Men jeg viste at det ikke kom biler imot da. Hadde det kommet biler imot hadde jeg heller kjørt av veien og ut på jordet som var der, enn og kjørt ned rådyra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du en liten bil kan det være bedre å bremse inn i fjellet enn å treffe en voksen elg. Da drar du nytte av alle kollisjons soner og sikkerhetsutstyr på bilen. Det gjør du ikke når elgen kommer deisendes gjennom frontruta. Så har du et jorde eller en likandes grøft, så sikt på den. :)

Kjører du vogntog er det bare å få elgen rett på grillen. Man kan lage en mye større katastrofe hvis man prøver å styre unna. Når det er sagt så kan en voksen elg kondemnere en lastebil og det e ikke gitt at du har noen kontroll på bilen etter en slik smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elg over panseret i litt stor hastighet vil for de fleste personbiler medføre stor risiko for fører og pasasjer. Uansett hva som spretter ut i veien forran bilen når man ikke er forberedt vil høyst sansynlig føre til at bilføreren handler instinktivt for å prøve å unngå sammenstøt. Det som er en veldig vanlig reaksjon er at man bremser og svinger i retning bort fra det stedet hvor dyret dukket opp. Dette medfører at man faktisk svinger etter dyret.

Det er viktig å opservere nøye fremover langs veien når mann kjører. Dyr som skal krysse veien står ofte en stund i nærheten av veien før de løper ut. De venter ikke på at bilene skal passere, men dette er en naturlig reaksjon uansett hvilke åpne områder de skal krysse. Enten det er en åpen myr i skogen eller en vei så oppfører dyrene seg på samme måten. I utgangspunktet oppleves ikke biler som en trussel i likhet med f.eks. rovdyr eller mennesker og derfor kan dyrene finne på å krysse veien selv om det kommer biler.

Det som kan påvirke reaksjonsmønsteret til bilføreren er at man ofte forstiller seg en slik situasjon når mann er ute og kjører og tenker seg hva som er en fornuftig reaksjon. Etter en tid vil dette feste seg i underbevistheten og hvis man opplever et reelt tilfelle så er faren stor for at man instinktivt handler som om dette er en kjent situasjon og handlingen blir da mer bevisst og fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så god tid at du rekker å evaluere mulighetene før du handler rekker du kanskje å stoppe også.. (avhengig av hastigheten selvsagt).

Jeg har selv hatt nærkontakt med elg og er rimelig sikker på at jeg handlet automatisk. Kanskje slo erfaring el.l. inn men det var ikke noe evaluering av mulighetene i hodet før jeg handlet ihvertfall. Det jeg fokuserte på var 1: Holde meg på vegen og 2: Unngå elgene.

I skumringstimen kom ei elgku med to kalver etter seg inn på vegen fra høyre side (70-sone med ca 80 på speedometeret). Jeg la bilen helt ut i kanten på venstre side, men er usikker på om jeg ga på mer gass eller ikke (jeg bremset ihvertfall ikke).

Det endte med at elgkua klatret opp på panser/frontrute/tak på høyre side av bilen. Heldigvis var jeg alene i bilen. Et voksent menneske i passasjersetet hadde i beste fall blitt sterkt skadet. Elgkua måtte dessverre bøte med livet.

I ettertid er jeg rimelig sikker på at reaksjonen var "optimal". Alternativet hadde vært å dra av veien (til høyre eller venstre) med svært usikkert resultat, eller å kjøre inn i en av kalvene som da trolig hadde kommet inn i bilkupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gang et rådyr forran bilen med liten sjans til å reagere.

Heldigvis var dyret like stygt, tynt, beinete og skranglete som disse catwalkmodellene som brukes i dag,

så skadene på bilen ble minimal. Men det var game over for dyret.

Unnamanøvre med grøftekjøring som konsekvens hadde vært skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk: Hvis det er et slett jorde ved isden av veien, kjører du faen ikke på elgoksen!
Ser ikke bort fra at det finnes situasjoner der man kan velge å styre unna, men jeg prøver faktisk ofte å tenke gjennom situasjoner med dyr i vegen og forbereder meg psykisk på å kjøre på dyret.. Jeg kjører ikke av veien eller tar sjansen på front mot front med møtende trafikk, jeg tar sjansen på dyret, uansett hva slags dyr det gjelder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en tilsvarende sak tidligere (ikke her på forumet dog..), Men da gjaldt det sau i veibanen. Norges Bonde og småbrukarlag kom tidlig på banen med klare føringer på hva som burde være den prefererte handlingen.. Personlig ingen tvil, flekker ikke av veien for rådyr og sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.