Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der ute!

Jeg planlegger en to-ukers påsketur basert på hytter i Norge. Planen å gå i Troms gjennom Dividalen NP til Kilpisjärvi har ramlet sammen siden flyene på den tiden vi ville reise allerede var fulle.

Nå vurderer vi en tur i Sør- eller Midt-Norge. Forutsetningen er at turen er tilstrekkelig lang (omtrent 10-12 dager) og kan lett rekkes med tog/bus. Så tenkte jeg på en kombinasjon av Dovrefjell - Tafjordfjella - Breheimen. Har burde man sikkert kunne hygge seg i det omtalte tidsrommet og landskapet burde være ganske varierende.

Men jeg har fremdeles noen spørsmål eller tvil: Dovrefjell er tilsynelatende bare lite kvistmerket om vinteren (ifølge DNT og andre nettsteder) og kanskje ikke velsignet med mye snø. Den vestlige delen er mye bratt opp og ned. Hytter finnes det vel nok.

- Kan Dovrefjell og dens vestlige fortsettelsen via Reinsvassbu of Erkesdalsvatnet anbefales som vintertur? Hvordan kommer man seg best vekk derfra?

- Kan nedstigningen fra Aursjøhytta til Lesjaskog anbefales også for folk som ikker er overmennesker på ski på bratt bakke?

Tafjordfjella har jeg funnet litt om her på forumet. Høres bra ut, men jeg er ikke helt sikker om Tafjordfjella er velegnet for oss som heller ville kalle seg for skivandrer. Eller kan Tfjfj også greies av slike? Samme spørsmål gjelder også for Breheimen (i tilfellet at Julia følger med her: har skjekket nettstedet ditt. Bildene er veldig fristende, helt klart, men synes du at Breheime egner seg også bra for turer med tung sekk og greier?)

Finnes det busser som går fra f. eks. Skjolden eller Bøvertun til neste ekspressbuss eller tog (f.eks. Lom).

Det var mange - kanskje rotete - spørsmål, likevel håper jeg å få noen hjelp med dem her blant ekspertene.

Takk på forhånd og hilsen

Philipp

Annonse
Skrevet

Hei Philipp

Stuguflåtan (Jernbanestasjon Raumabanen)-Grotli-Sota-Nørstedalseter-Sognefjellet-Olavsbu-Eidsbugarden-Tyin og eventuelt videre til Finse kan være verd å vurdere. Ta direkte kontakt dersom du ønsker mere detaljer om mulighetene på den skisserte ruta.

knut

Skrevet

Hei gutter!

Takk for svar og hjelp!

Gudskjelov fikk vi til tross for alt ennå to biljetter til Bardufoss. Så blir det Troms som opprinnelig planlagt.

Men siden flere fine vinterturer er sannsynlige til å følge er jeg fortsatt interessert i tipps om Dovre, Tafjord og Breheimen om vinteren.

Hilsen

Philipp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.