Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Osprey Exos er en serie lettvektsekker som jeg er på "kjøper´n" på.

46-literen veier 1 kilo, så den er et fristende kjøp.

Hvis den "virker".... Vekt er ofte en kompromiss av noe.

Er det noen som kjenner denne og kan gi meg råd?

Annonse
Skrevet

Jeg bruker den som dagstursekk og til lette helgeturer om sommeren. Brukt som dagstur sekk må jeg bruke kompresjonsremmene for å redusere volumet, men den er lettere/bedre å gå med en feks Bergans Birkebeiner 35L. Min datter bruker Bergans Helium(første versjon). Det er en sekk i samme vektklasse.

På varme dager er osperysekken klart bedre å gå med. Dette fordi sekkeposen ikke ligger inntil ryggen. Dette fører til at sekken føles mer vinglete om du prøver å bære litt for tungt. Den har vært mer solid en Helium(Helium har nå kommet i ny versjon) og har flere smarte løsninger en denne.

En meget god sekk for svett sommervær med vekt opp til 8-10 kg. Over det bruker jeg heller en sekk som veier 0,5 kg mer og har bedre bæresystem.

Skrevet

Ikke mer enn 8 - 10 kilo?

Håpet den funka til hytte-til-hytte i fjellheimen....

Da har den mer volum enn vekt den kan ta, da eller? Så den i en butikk og mener at den har mer volum enn den sekken jeg bruker til dette formålet i dag, men den kommer fort oppå i 14-15 kilo, riktignok med en sekk med 2 kilos egenvekt.

Skrevet

Jeg har en Osprey Exos 58 (i large, og da er den 61l). Er kjempefornøyd med denne sekken og det er ikke problematisk å gå med 15kg i denne.

Pakket den stappfull denne helgen, med packraft /m årer og redningsvest, masse fiskeutstyr, telt, klær, mat, masse øl, etc. Den veide nok 20kg+. Det gikk helt OK. Vi gikk i et par timer for å komme til camp.

Kanskje det er litt kraftigere bæresystem på Exos 58 enn 46?

Skrevet

Tror 46 og 58 har det samme bæresystemet. Over skuldrene er det ikke tradisjonel stropp men en tynn perforert skumstripe sydd inn i netting stoff. Dette fungerer forbløfende bra. Rundt hoftekammen er det nettingstoff med en 2cm bred skumstripe oppe og nede. Min mening er at magebeltet ikke greier å overføre noe særlig vekt til hoftene. Dermed blir alt hengende i de spinkle skulderreimene. Dette fungere glimrende med vekt opp til 10 kg noe som tillater meg å dra på 5 dagers teltur i fjellet om sommeren.

Jeg har som oftest også med meg speilrefleks i en veske festet på brystet i skulderstroppene på sekken. Dette gir da en ekstra vekt på ca 3 kg. Da blir det litt i meste laget. Da kan det være mer behagelig å velge en sekk som veier en halv kilo mer.

Skrevet
Dette fungere glimrende med vekt opp til 10 kg noe som tillater meg å dra på 5 dagers teltur i fjellet om sommeren.

10 kilo - 5 dagers telttur...., jøss du reiser lett.....? Imponerende.

Skrevet

Man bør nok prøve sekken før man handler, som med alle andre sekker. Spesielt en sekk som dette som har mindre justeringsmuligheter enn mange andre sekker. Har eksempelvis lagt merke til at Exos 58 i large ikke vil passe en tynn kar spesielt. Hoftebeltet kan rett og slett ikke strammes nok.

Jeg synes uansett det er mer komfortabelt å gå med denne lastet til 15kg ink sekk enn min Arcteryx Bora lastet til 15kg ink sekk. Sekken passer meg veldig bra. Dette er uansett en sekk for de som har annet lettvektsutstyr, eventuelt går hytte-til-hytte turer. Turgleden min økte enormt når jeg spanderte på meg lettvektsutstyr og kunne gå med 10-15kg på ryggen heller enn 20+ kg!

Haakon - Bor/er du i Hortensområdet så kan du gjerne få prøve exosen min

Skrevet
Haakon - Bor/er du i Hortensområdet så kan du gjerne få prøve exosen min

Hei JanTerje!

Dette var hyggelig og generøst! Jeg bor i Moss, og det er vel i "det utvidede Hortensområdet"...

Tar mer enn gjerne i mot tilbudet. Jeg er på farten nå, skal reise til Vestlandet i morgen og gå Folgefonna på langs, men er tilbake neste uke, kan sende deg en PM med min kontaktdata da.

Flottagitt!

(Har du 46-literen?)

Haakon

Skrevet

Tror du vil bli fornøyd med Exos 46 men vurder også Arcteryx Axios 50. Axios veier 0,5 kg mer men har et mye bedre bæresystem. Dessuten er den mye mer solid. Spenna på magebeltet på Exos er mindre en spenna på loket på Axios. Jeg foretrekker Exos på varme svette sommerturer fordi den har så god lufting mellom rygg og sekkepose. Når det blir kaldere i været og/eller det blir behov for tyngre telt og sovepose velger jeg heller Axios.

Å dra på tur med sekk på 10kg går greit. Må bare være litt mer nøye med valg av teltplass. Det er også kjekt å ha en hytte/nødly i nærheten.

Legger du på 2-3kg takler du full storm og 15 minus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.