Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse(r) på Kilimanjaro


Gauken

Anbefalte innlegg

Leser diverse bøker og sjekker ut operatører angående tur til Kilimanjaro men møter litt motstridende anbefalinger/råd angående bukser.

Trenger jeg GoreTex skallbukse med seler osv? Noen steder anbefaler slike ting mens andre igjen nærmest sier at du kun trenger en vannavvisende bukse pga regnskogen første dag? Til og med sett noen som sa at regn-poncho holdt.

En annen ting er at flere turoperatører anbefaler fleecebukse. Vanligvis ville jeg tenkt at skallbukse+turbukse+ullstillongs ville være tilstrekkelig, men det blir kanskje noe annet når du skal tilbringe mye tid stillestående på høyder langt over Galdhøpiggen?

Så det jeg egentlig vil vite er hvaslags bukse eller bukser du hadde når du var på Kilimanjaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått Kili selv, men vil si at en Gore Texbukse alltid burde være med. Kan fort bli vått, også utenfor regnskogen og da er det "bare" skall som holder. Veier uansett ikke veldig mye ekstra.

Fleecebuekse er vel mer en komfortting, sikkert digg å ha som kosebukse i camp, kanskje litt heftig på transportene. Kommer sweff ann på hvor kaldt/hvor fort du fryser, men ull burde holde under aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en vanlig turbukse med membran. Under brukte jeg fleece, ullstillongs og ullnetting etter behov. Jeg husker ikke om jeg brukte fleecen på toppstøtet. De fleste fryser ikke så lett på beina utenom føttene. Det er nok større behov for fleece på overkroppen. Uansett så er det ikke dumt å ha den med. På de høydene man snakker om her fryser man mye lettere enn i lavlandet ved samme temperaturer. Samtidig så er tempoet så lavt at man ikke går seg varm. Hvor lett man fryser er individuelt. Noen fryser med fleece og flere lag ull under og noen klarer seg med ei foret membranbukse. Jeg ville gtatt med ei lett fleecebuksa uansett. Skulle man velge og ikke bruke den på de kaldeste etappene er den gulle god å ha nedi soveposen hvis nettene skulle bli litt kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.