Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var en tur i Horten idag og besøkte fjellveggene ved Løvøya. Disse fjellveggene har vært mye brukt til klatring, alt fra Arne Næss sr på 60-tallet og til meg selv på 80 og 90-tallet. Men idag var det skilter under fjellveggen der det står at fjellklatring er forbudt. Er det noen fra Horten her som vet mer om dette ? Jeg er veldig nysgjerrig på hva grunneieren bruker som grunn til å nekte fri ferdsel og allemannsretten vi har til å klatre.

Annonse
Skrevet
Jeg er veldig nysgjerrig på hva grunneieren bruker som grunn til å nekte fri ferdsel og allemannsretten vi har til å klatre.

Kanskje det er noen sjeldne fugler som hekker i nærheten?

Det er vel en løsning grunneiere har brukt før for å nekte klatring (klatring kan være reirplyndring).

Skrevet

Takk til VM for utfyllende svar. Jeg ser det ble vernet i 2006, så dette er ganske nytt. En trist dag for alle fjellklatrere. Løvøya hadde fantastisk mange overheng, og lavasteinen var mild mot hendene. Arne Næss snur seg i grava idag. Menneskene må vike for at insekter og mose ikke skal bli krenket. For ikke å snakke om alle måkene som har reir i fjellveggen. Men den store vinneren er nok grunneieren, som endelig vant over klatrerne. Jeg har mange gode minner om ham fra jeg begynte å klatre på Løvøya i 1984. Ofte kom han pesende med fråde om munnen som ei rabisbikkje, der han rabiat fektet med armene og beskyldte oss klatrere for å tråkke istykker jordet hans, eller forstyrre hyttegjestene. Og jeg forstår godt at folk ikke liker å bli plaget av karabin-klikking med det høye prisnivået på hyttene på Løvøya. De har betalt for fred og ro.

Skrevet
Takk til VM for utfyllende svar. Jeg ser det ble vernet i 2006, så dette er ganske nytt. En trist dag for alle fjellklatrere. Løvøya hadde fantastisk mange overheng, og lavasteinen var mild mot hendene. Arne Næss snur seg i grava idag.

Med tanke på rekkefølga på begivenheitene, rakk han nok å snu seg før han vart gravlagt :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.