Gå til innhold
  • Bli medlem

Setting av rappellfeste i praksis


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er nybegynner i klatresammenheng, spesielt når det gjelder klatring i høyfjellet. Jeg er interessert i å høre fra dere mer erfarne på forumet hvordan dere setter rappellfeste i praksis ved nedfiring i høyfjellet. Har rappellert noen ganger, men ikke satt feste selv. Jeg lurer spesielt på:

1) Antall uavhengige fester. Er det "lov" å bruke 1 bombesikkert feste? Hva er i så fall "bombesikkert"?

2) Bruker dere (skru)karabin, eller lar dere tauet gå direkte i slynga/slyngene? Regner med at dette avhenger av lengden på rappellen og sjansen for at tauet henger seg opp.

3) Bruker dere gamle, gjensatte slynger eller karabiner?

4) Lar dere konsekvent tauet løpe fritt i forhold til kanter, utspring etc., dvs at det er slynga/slyngene som får knekken over kanten/utspringet?

5) Eller forekommer det at tauet blir liggende og gnage...

Ikke pynt på sannheten, men si det som det er. Det kan være artig å høre andre versjoner enn det som står i læreboka...

Har noen en bra link på nettet når det gjelder god praksis i setting av fester? Har lest basislitteraturen som Gangdal etc.

Takker for svar!

Annonse
Skrevet

Nå er kanskje jeg ikke den man bør lytte til hvis en vil følge boka i ett og alt, men likevel:

1) Ja det er lov. En stor blokk som ligger fast f eks.

2) Tauet direkte gjennom slynga.

3) Ja, men bruker egen sikringsslynge uten belastning mens de tyngste rapellerer og tar med meg min egen når jeg selv repellerer til slutt for da har de gamle bevist sin styrke.

4) Avhengig av knekken.

5) Bør ikke gnage over en skarp kant

Skrevet

1) Siste mann kan rappelere på 1 bombesikkert feste (mao sistemann ut i rappell fjerner evt. backup)

2) Lar tauet som regel gå gjennom slynge. Men hvis man bare har ett klatretau og er midt i en av flere rappeller, kan det være verdt å avse en karabin for å være sikker på å få med seg tauet ned hvis forholdene tilsier det.

3) Hvis det ligger flere gamle slynger innkoblet i en solid karabin, ser jeg normalt ingen grunn til å legge igjen nye slynger. Men hvis det bare ligger 1 gammel slynge tar jeg aldri sjansen, selv om styrken er bevist (jfr Ods svar)

Gjest Anonymous
Skrevet

Skriv gjerne flere innlegg på mine ovenstående spørsmål 1-5 dersom noen har noe å tilføye!

Her kommer imidlertid enda et par geniale spørsmål:

6 Hvorfor bruke rapellåtter til rappell når man like gjerne (?) kan bruke vanlig taubrems (ATC eller sticht). Dersom man sikrer opp med en slik, sparer man jo litt isenkram ved å ikke ha med åtter.

7 Foretrekker dere å benytte prussik over eller under karabinen?

Skrevet

Intet å tilføye på 1-5.

6. Det går helt fint å bruke ATC på rapell, men den blir mye varmere enn 8'ern. Dette kommer av at den skal avgi den samme varmeenergien på en mye mindre overflate, og da må temperaturen opp. Dette kan resultere i sviskader på tauet. Bruk helst 8'er, i alle fall på lange rapeller.

7. Jeg foretrekker "fransk" prusik under 8'ern (evt. ATC'en). Dette fordi hovedbelastningen da vil ligge på bremsen, ikke prusiken. Har du prusik over risikerer du at den låser seg med full belastning, og da har du et problem... Ta med kniv i såfall ;)

Skrevet

7. Jeg foretrekker prussik over åtteren (evt. dropper jeg prussik under korte og enkle rappeller).

Prussik kan være farlig hvis man ikke setter den riktig eller er ukonsentrert under nedfiring. Når den sitter over åtteren er det som Torgeir sier, en fare for at den låses av belastingen. Når den sitter under 8'ern er det en fare for at den roter seg inn i 8'ern.

Kniv og/eller ekstra prussik og fotslynge MÅ være lett tilgjengelig for å komme ut av en fastlåst situasjon. Husk å trene på en slik situasjon før du drar til fjells.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bare lurer på hva som skjer hvis man roter prusiken inn i ATC'en under rapellering? Det skjer jo hvis man har en normalt lang slynge, og da vil den ikke bremse i det hele tatt...

Fikk beskjed om at den nye standarden var å ha prusiken under bremsen i fjor, men etter å ha tenkt litt gjennom og testet ut oppdager man jo at det ikke funker med ATC. Og da kan man jo like gjerne droppe prusiken. Så da gikk jeg tilbake til gammel variant og hadde prusiken over - da slipper man å tenke på sånt. Litt kjipere når man setter seg fast da...

Skrevet

Med en kort, fransk prussik festa i lårløkka, og under bremsen, er du klar for en rapell.

Hvordan klarer man å rote prusik'en inn i taubemsen hvis den er satt riktig?

Større sjangser for kødd dersom prussik'en er festa over bremsen!

Jeg vil ikke ha no' kødd under rapell, jeg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Cluet er vel å fikse en veeldig kort slynge da. Er uansett litt kritisk. Tror forøvrig også at en veeldig stor andel av de som benytter prusik under brems (dvs ATC) har for lang slynge uten at de vet det - slik at den ikke fungerer når det trengs. Det er iallefall sånn jeg oppfatter det.

Gjest Anonymous
Skrevet

De få gangene jeg har rappellert, har jeg brukt prussik over åtteren. Husker jeg var mer stressa med at prussiken ikke skulle henge seg opp enn med å tenke på andre farer under rappellen.

Dersom en kort prussik settes under åtteren på riktig måte, er det da så godt som sikkert at den ikke låser seg, slik den nesten garantert vil gjøre over åtteren dersom den slippes?

Er det noen som har prøvd begge deler "med vilje" og som derfor har erfaring med hvor lett det er å komme seg løs uten f.eks. kniv?

Skrevet
Er det noen som har prøvd begge deler "med vilje" og som derfor har erfaring med hvor lett det er å komme seg løs uten f.eks. kniv?

Jeg har testet litt under kontrollerte forhold på klatrefelt. Min erfaring er at prusik over 8'ern kan låse seg noe vanvittig, slik at det er umulig å komme løs uten å avlaste (eller kutte). Jeg var like ved en liten hylle da jeg testet, og fikk avlastet ved å sette beina på hylla. Nå bruker jeg bestandig en veldig kort fransk prusik i fotløkka, og dette fungerer fint.

Har aldri hatt problemer med prusik i ATC/8'er. De prusikene jeg bruker er av 6mm statisk tau, lengde ca. 30cm (løkke, totallengde ca. 60cm), og jeg surrer den 3-4 ganger rundt rapelltauet. Da blir tampene så korte at prusiken ikke rekker opp i ATC/8'er.

Skrevet

Bruker rapellåtter på lange rapeller, bruker av og til taubremsen på korte, men unngå varmgang !

Baserer du deg på å bruke taubremsen, og dropper å ta med åtteren, så er du avhengig av å bruke kroppsrapell eller karabiner dersom du skulle miste bremsen. Tar du med begge, så har du akseptabel reserve for både brems og rapell ved at åtteren også kan brukes som taubrems (obs ! betydelig redusert bremseeffekt)

knut

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten kommentar til bruk av prussik over eller under bremsen ved rapell. Jeg har prøvd begge deler, men fikk fortalt at det sikreste er å sette den under bremsen. Tenk dere hva slags krefter som gjelder over bremsen kontra de kreftene som gjelder under bremsen, hvilken kraft virker sterkest? Prussiken over bremsen tar imot hele kraften, og må virke som en egen brems. Mens prussiken under bremsen virker på samme måte som hånden din gjør når du vil stanse rapellen. Så hvilken er sikrest?...

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

1) Som folk har sagt, sistemann ser hva av gamle slynger som fungerer. Ville ikke rappelert ned på kun et feste (kiler, kamkiler osv) men en slynge rundt et stein eller lignende fungerer. For meg blir det for dumt å ta unødvendig sjangse for å spare noen hundrelapper. Her er nok folk uenige, men er ganske mange som dør av det her hvert år ;) Og av den grunn vil jeg aldri anbefale noen å bruke mindre enn to fester, eller en god of fin slynge rundt noe som tåler vekta. Start med det, så etterhvert som du får mer erfaring ta egne vurderinger... Men husk at det ikke er mer enn kroppsvekta deres som belaster feste som dere rappellerer fra, som er veldig liten i forhold til den påkjenningen en sikring kan få ved fall, som du legger mens du klatrer opp. Bare ha det i bakhodet at 80% av alle dødsfall med klatring skjer på rapell...

2) Når man rappelerer ned så husk at tauet ikke gir slitasje på selve slynga. Det er bare når du drar tauet igjennom slynga når du har kommet deg ned... Når du da drar tauet får du liten slitasje på det, og den blir fordelt på hele tauet, og ikke et lite punkt som ville røket tauet. Så man trenger ikke la tauet være i en karabin.

3) Ja slynger, etter jeg har sett at de holder med andre, i tillegg har jeg lagt ut min egen som sikkerhet.

4) Tauet legger jeg ikke over kanter, tilpasser slynga slik at tauet løper mest mulig fritt.

5) Tauet mitt får kun slitasje når jeg drar det ned igjen, etter jeg har rappelert ned en lengde, eller når det dras opp/sikres til standplass.

6) Jeg bruker reverso, ikke åtter lenger. Som du sier, ikke vits å ha med unødvendig utstyr. Men lær deg rappelering med en karabin, og også hvordan man kan sikre partner uten ATC/Sticht, men med karabiner...

7) Jeg fester en karabin i lårløkka mi, som jeg fester med en fransk prusik til tauet. Som da er under reverso/åtter. Holder tauet mitt med høyre hånda, og venstre på prusik for å løse opp låsen på kunta for å komme meg ned. Kan da bare sleppe henda mine og er da helt låst.

Det koster mer og tar lengre tid å klatre som jeg gjør. Men jeg klatrer sammen med folk som er ferske som regel, og føler jeg derfor er ansvarlig til en viss grad. Man kan backe seg opp til det uendelige om man vil. Eller det motsatte, gjøre kun det som er minimum. Start med det første, og med erfaring som folk sier, gjør egne konklusjoner om ting. Det kommer også an på hvor krevende klatring er, eller hvor effektiv man må være for å komme seg opp syns jeg. Også er det ganger hvor det rett og slett er for dårlig sikringsmuligheter til mer enn et feste...

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

bare lurer på hva du mener med å rapellere/sikre med karabiner? er det da snakk om munterbrems/italian sticht?

Gjest Anonymous
Skrevet

Husker ikke om munter kan rappeleres med...

Men HMS som i en HMS karabin, er en annen tysk knute man kan rappelere med. Og da krever at du har en HMS karabin selvsagt. Fordi den krever at karabinen har en viss form/størrelse. Husker ikke tyske forkortelsen for HMS, men kan finne ut, er hvertfall en knute.

Sikre med karabiner går i hvertfall. Man trenger to stk til det. Om den også kan rappeleres med er jeg ikke sikker på.

Ser om jeg finner noe info om det, har lyst å finne ut av det her, ganske kjekkt å kunne rappelere/sikre om man skulle miste noe utstyr. Og har allerede erfart det å miste taubremsen/stichten på -Romsdalshorn.

Skrevet

HMS

HALB-MASTWURF-SICHERUNG

halv, fordi tauet er ikke helt fast. du kan altså sikre (rappulere etc)

i motsetning til MASTWURF-SICHERUNG

her er tauet fast, fungerer som 8er knuten, bare at den er bedre å skyve fram og tilbake

Gjest Anonymous
Skrevet

Om du bruker en expressslynge (med skrukarabiner) fra selen til åtteren/atc blir rapellbremsen litt lengre opp og prussikken får god plass under rapellbremsen, dessuten er det ganske lett å regulere hastigheten på denne måten.

  • 2 uker senere...
Skrevet
Om du bruker en expressslynge (med skrukarabiner) fra selen til åtteren/atc blir rapellbremsen litt lengre opp og prussikken får god plass under rapellbremsen, dessuten er det ganske lett å regulere hastigheten på denne måten.

Jeg er ikke helt komfortabel med denne løsningen. For det første introduserer du flere feilkilder (slynge og karabiner), og for det andre er det større fare for skader hvis noe uforutsett skjer. KIS - Keep It Simple.

Jo flere skrukarabinere du bruker, jo mer er det å huske på... Alt må sjekkes, dobbeltsjekkes og etterkontrolleres. Kanskje brukes en slitt ekspresslynge i tillegg. Videre har jeg lært at alle sikringsmidler/metallting skal festes så nær selen som mulig, slik at man unngår å få dem i trynet ved et fall. Fort gjort å slå ut noen tenner hvis du får et lite fall idet du går over kanten i en rapell (hvis karabin er i "trynehøyde"). Eller hud/hår kan komme inn i bremsen/åtteren.. AU!

Nei, KIS er et godt tips.

Gjest Anonymous
Skrevet
HMS

HALB-MASTWURF-SICHERUNG

halv, fordi tauet er ikke helt fast. du kan altså sikre (rappulere etc)

i motsetning til MASTWURF-SICHERUNG

her er tauet fast, fungerer som 8er knuten, bare at den er bedre å skyve fram og tilbake

Mastwurf er det samme som dobbelt halvstikk og er på ingen måte i nærheten av et dobbelt 8-tall. Bare så det er sagt.

I Tyskland bruker alle HMS til sikring og rappelering. Til rappelering vil jeg si at den ikke fungerer så bra da det utvikles mye varme. Det har vært ulykker der tauet har blitt svidd av ved stans midt på tauet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på hva HMS-knuten er? Ser at mange her ha nevnt den. Er det den samme som munter-knuten?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, HMS, Munter, Alpine Hitch eller Italian Hitch. Samme knute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.