Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av isøks ?


T.Rise

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter isøks til alpinklatring og toppturer. Hva bør jeg velge?

Hybrid øks, er det en løsning eller å ha en øks for hvert formål?

Fordeler/ulemper med tveregget blad eller øks med hammer ?

Jeg er 180 høy. Hvilken lengde burde jeg velge på øksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvor hardt du støter med tanke på alpinklatring? Ei langskafta vandreøks kan være fin på toppturer og bre, men vil egne seg svært dårlig om du får bratte istaulengder/mix/klippe.

Jeg har selv to klatreøkser for bratt klatring is/mix/klippe, og ei vandreøks for snillere vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Petzl Sum'tec.

Det er en kort teknisk øks som egner seg fint til toppturer. Jeg bruker den også til brevandringer da jeg fant ut at så og si aldri bruker isøksen til å støtte meg på når jeg går på bre, med mindre det er veldig bratt, og da er Petzl Sum'tec lang nok, og fordi Petzl Sum'tec er kort sparer man mye vekt. Med to stk. Petzl Sum'tec kan man klatre lettere isklatring uten problemer, noe som er nyttig på enkelte toppturer.

Det finnes også en rekke lettere økser, men de har jeg funnet for utilstrekkelige når det begynner å bli skikkelig bratt.

http://www.petzl.com/en/outdoor/classic-mountaineering-ice-axes/sumtec

u15_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.