sherpa Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Når man omtaler topper her hjemme bruker man ofte betegnelsen 2K. Hva står K for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atari Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Når man omtaler topper her hjemme bruker man ofte betegnelsen 2K. Hva står K for? http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Eller bare 1000 enkelt og greit. kg km kb etc Forøvrig like greit at det ikke finnes 2yotta topper i norge da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TL Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 For å komme med en litt flåsete kommentar: - heller en 2K enn K2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherpa Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 For å komme med en litt flåsete kommentar: - heller en 2K enn K2 Det hadde jo vært veldig moro etterpå da, hvis man da kunne nyte det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherpa Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Eller bare 1000 enkelt og greit. kg km kb etc Forøvrig like greit at det ikke finnes 2yotta topper i norge da Det var som jeg trodde, men synes det hadde vært riktigere å bruke "M" som er romertallet for 1000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor det? K er jo det metriske systemet som vi i Norge bruker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 K/kilo er kanskje det metriske systemet vi bruker i Norge, men her har vi nok adoptert bruken fra engelsk/USA. Tipper det dukket opp i forbindelse med årtusenskiftet og alle datamaskiner som skulle gå bananas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Og det skal sjølvsagt vera "k" og ikkje "K". Og skal ein bruke romertal, så skal det vera "MM" og ikkje "2M". For å vise kva som skal vera 2000, vil det sjølvsagt vera meir informativt å kalle det for "2km" eller "MMm". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Altså blir det 2k m.o.h-topper.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaperCut Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 K/kilo er kanskje det metriske systemet vi bruker i Norge, men her har vi nok adoptert bruken fra engelsk/USA. Tipper det dukket opp i forbindelse med årtusenskiftet og alle datamaskiner som skulle gå bananas. Jeg tror jeg kan huske å ha sett at begrepene milliliter, centimeter, desiliter og kilometer gaaanske lenge før årtusenskiftet;), men at det ble mer vanlig å forkorte kilo med k/K etter Y2k ble et begrep er jeg enig i. Det var som jeg trodde, men synes det hadde vært riktigere å bruke "M" som er romertallet for 1000 Dette skjønner jeg ikke logikken i, vi teller da ikke med romertall til daglig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thule Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Og det skal sjølvsagt vera "k" og ikkje "K". Ja. "k" er SI-prefiks for tusen. "K" er SI-enhet for temperatur (kelvin). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.