Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindmøllepark

Anbefalte innlegg

Det er når man har varmepumpe i stedet for konvensjonell elektrisk oppvarming at sparepærer får noe for seg i fyringssesongen. En varmepumpe gir mer varme inn i huset enn en lyspære per kW. Dette gjelder både konvensjonelle pærer og sparepærer.

Dermed får du mer varme igjen for stømmen om du bruker mindre av strømmen på opplysning (vha sparepærer) og tilsvarende mer på varmepumpen. Og dermed mindre strøm for å oppnå samme innetemperatur.

Forsåvidt rett, men effekten er marginal og kostnaden stor. Jeg har noen bedre tips. Senk temperaturen i huset et par tre grader. Kan gjøres umiddelbart, koster ikke ei krone. Fyr med ved som en tar ut selv. Gir god trim også, er alltids noen som har trær som de vil bli kvitt. Tidsstyrte ur får en for noen tiere, kan brukes til nattsenkning. En MÅ ikke nødvendigvis gjøre omfattende ting for å spare energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvor mye energi som kreves for å lage en varmepumpe? Det bør også tas med i det store regnskapet. Hvor mye energi bruker man på å tjene pengene til varmepumpa? Kan man tjene inn igjen all denne energien i varmepumpas levetid? Det med energi som går med til jobb kan jo være noe diffust da jobber ofte må gjøres uansett hva pengene de generer brukes til. Men sett at man ikke behøvde å drive med telefonsalg om man ikke kjøpte seg varmepumpe for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye energi som kreves for å lage en varmepumpe? Det bør også tas med i det store regnskapet. Hvor mye energi bruker man på å tjene pengene til varmepumpa? Kan man tjene inn igjen all denne energien i varmepumpas levetid? Det med energi som går med til jobb kan jo være noe diffust da jobber ofte må gjøres uansett hva pengene de generer brukes til. Men sett at man ikke behøvde å drive med telefonsalg om man ikke kjøpte seg varmepumpe for eksempel.

Økonomisk er det for folk flest ikke lønnsomt å kjøpe varmepumpe. Til det er investeringen og vedlikeholdskostnadene for store. Skal en opprettholde effekten i ei varmepumpe må den ha løpende vedlikehold. Det er økonomien i det som til sjuende og sist betyr noe for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei alle!

Dette er mitt første innlegg, da jeg nettopp snublet over dette forumet på min nett-søken etter informasjon.

Ønsker bare å støtte trådstarter, som tydeligvis har et forhold til Brungmarka. Dette er utmarks-området i mitt hjerte.

Sameiet i Flå hadde nylig et medlemsmøte for å lodde stemningen angående denne utbyggingen. Resultatet var nedslående for oss som ønsker å beholde våre "uberørte" områder; hele 80% av de frammøtte (godt under halve medlemsmassen møtte) stemte for å gå i forhandlinger med Trønderenergi A/S for å avklare praktiske forhold rundt utbyggingen.

Enkelt større andelsholdere innad i sameiet ble nok fristet av en tilsynelatende stor "leie-inntekt", som ble foreslått satt til totalt 30mill fordelt på 25 år fra kraftselskapet.

Penger er for meg ikke relevant i slike sammenhenger, men 30mill fordelt på hele sameiet er uansett skammelig lite, tatt i betraktning den massive ødeleggelsen dette vil forårsake på dette vakre naturområdet. "Parken" skal dekke 5 kvadratkilometer av sameiets utmark, noe som gir en erstattningsum på kr. 6,- pr. kvadratmeter -- fordelt på 25 år......! Er vår uberørte natur virkelig SÅ lite verdt?? Skremmende er det!

Selv er jeg ingen stor motstander av vindkraft, selv om også jeg mener at "kraft-krisen" langt mer er et produkt av vårt overforbruk enn for liten kraftproduksjon. Uansett ville jeg heller sett 5 vindmølleparker fra stuevinduet (jeg har lang og bred utsikt fra stua) enn én park fra hytta mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Økonomisk er det for folk flest ikke lønnsomt å kjøpe varmepumpe. Til det er investeringen og vedlikeholdskostnadene for store. Skal en opprettholde effekten i ei varmepumpe må den ha løpende vedlikehold. Det er økonomien i det som til sjuende og sist betyr noe for folk flest.

Varmepumper begynner å bli i billige, helt nede i 4-5000 på butikk og til og med under dette på nett. Det er mange (seiglivede) myter rundt disse pumpene, av en eller annen merkelig grunn.

En av dem er at huset må være slik og slik for at du skal "kunne" benytte deg av en. En annen er at den bør koste så og så mye(!). Ytterligere bør kjøpe en "Nordic" modell, ellers er det bare skit som ikke funker her i nord, og da ryr det på med ekstra lapper. De er mer effektive ja, men svarer ikke for de mange tusenlappene ekstra, dessuten er det stort sett ingen annen forskjell enn ekstra isolering av enkelte detaljer. Dette kan en selv gjøre for noen få kroner og den enkle fremgangsmåten ligger godt forklart og billedillustrert gratis på nett.

Det løpende vedlikeholdet skjønner jeg ikke helt. At en tømmer støvfilteret en gang i blant koster jo ingenting? En varmepumpe fungerer i prinsippet ikke annerledes enn et (omvendt) kjøleskap og krever omtrent samme vedlikehold, altså vask og støvsuging.

Ved bruke av varmepumpe (uansett type, luft til luft eller andre) kan en i arealet den varmer opp få ytterligere besparelse ved å skyfte fra vanlige glødepærer til lavenergi. Varmetapet fra denne kilden erstattes med varme fra varmepumpen som yter samme varme med ca 40% lavere innsats.

Hvis alle var flinke og effektive ift energibruken sin kunne vi kanskje i det minste utsette behovet for forskjellig kraftutbygging til vi har fått en mer skånsom og effektiv energikilde. Da vil vi forhåpentligvis slippe mange av disse etter min mening idiotiske vindmøllene. De står jo BÅDE når det er vindstille OG blåser mye, dessuten magasinerer de ikke energi, så på slike dager må vi jo uansett ha annet alternativ.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.