Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang dedikert til fjellbruk


raklehanan

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har sett det er mye aktivitet her på forumet, det er bra! Så jeg prøver med et spm:-)

Jeg skal ha meg ei fiskestang dedikert til fjellfiske. Dette innebærer for min del noe tyngre sluker (fisker sjelden med sluk under 10 gram) og fluedupp oppmot 25-30 gram. Transportlengde er ikke ikke absolutt, men ingen ulempe med "grei" transportlengde. Pris opptil ca 1500,-. Forslag til fabrikat, vektklasse, lengde osv. Eller et konkret stangforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellfiske?

Hvorfor så grov redskap?

Jeg bruker stort sett bare lettspinnutstyr på fjellet. Har faktisk ikke mindre enn 5 stk lettspinnstenger. Ikke fordi jeg trenger så mange, men jeg tar godt vare på utstyret og den eldste er faktisk over 30 år gammel. En glassfiberstang fra Tjøstheim (Eldstemann), en fra Vangen (selvlaget av byggesett), en Kinetic Discovery (god stang, men knekker lett i toppen), og to Shimano Beast master av litt forskjellig størrelse. ( Meget gode stenger.) Slukvekt 2 - 10 eller 12 gram, eller ca. 5 - 15 gram pleier å være nok.

men selvfølgelig kan du bruke større stenger f.eks. hvis du vil bruke mark og dupp, eller større sluker, men personlig synes jeg at de jeg har klarer bruken utmerket bare du velger sluker eller dupp som passer.

Ja da, jeg vet at Lars Monsen har et slukskrin som ligner på bestikkskuffa hjemme og fisker ørret og jedde som nesten ikke får plass i kanoen, men slik er ikke virkeligheten i de fjellene jeg vandrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Shimano Beastmaster 5-delt 6-7" regulerer lengden med ett stangledd. 3-15g slukvekt. Perfekt for fjellfiske og tar liten plass i sekken siden den er 5 delt isteden for 2 delt som de var før. Agdars sportsfiske selger den for 999,- (trondheim). Har også nettbutikk og veldig gode priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal se etter stenger beregnet til sjøørret. Mye å velge i! Selv har jeg en guideline lpxe som er grom, men litt dyr. Kinetic godspeed finnes det flere aktuelle varianter av til ok pris. Samme med berkley lightning shock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun teleskopstang, siden den kan puttes i sekken. Det er himla greit når man går i skog og kratt.

Bruker mest 6-12 gram sluker.

Kan hende en 2 delt stang kommer 5 meter lengere ut, men er jo ikke sikkert fisken er der... :)

Jeg kjøpte min på forbruksforeningen her i bygda for 200,- ca 4 år siden. I fjor måtte jeg kjøpe ny snelle (Shimano ca 400,-).

Så nå er det blitt en super stang! (som jeg ikke husker navnet på). Har prøvd mange 2 og 3 delte også, men jeg holder meg til teleskop. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende en 2 delt stang kommer 5 meter lengere ut, men er jo ikke sikkert fisken er der... Wink

I fjellvann er det ofte ikke kastelengden som er avgjørende. men hvor du fisker og hvordan du oppfører deg på bredden.

Fjellvann har ofte klart vann og fisken ser deg veldig godt når du kommer ned til vannkanten. Forsøk å utnytte vegetasjon, store steiner eller terrengformasjoner for å holde deg sjult. Fisken er ganske var og hvis den ser deg så rømmer den som en rype på snaufjellet.

Et par linker som kanskje kan gi noen tips, og et bilde fra boken"Ørretfiske med flue". Bildet illustrerer ganske bra hvordan fisken ser. (Scanneren virker ikke, håper bildet blir lesbart.)

http://www.fjellogfiske.no/linkesider/fisketips/fisketips.asp

http://www.solvkroken.no/media/133489/fisketips_2010.pdf

Boka Ørretfiske med flue av Tony Whieldon ble utgitt på Aschehoug forlag første halvdel av 1990 tallet og er en kjempefin bok for de som er helt blanke eller har barn som skal lære seg å fiske. Finner den ikke på nettet, men foreløpig ligger det en engelsk versjon på ebay.

http://cgi.ebay.co.uk/FLY-FISHING-TROUT-TONY-WHIELDON-/370503766038?pt=Non_Fiction

Tony Whieldon har også skrevet flere andre gode bøker om fisking. (Prøv google.com)

post-4379-133474746441_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.