Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal til for å begynne å klatre?

Wasp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd en del klatring, både inne og ute. Men lurer på hva som skal til for at jeg kan klatre i et klatrefelt ute? Er det noen sertifisering eller kurs som er nødvendig? Eller er det greit så lenge man kan det man holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger tau, sele, brems, skrukarabin, 10-12 ekspresslynger og en gira kamerat.

kalkpose og klatresko kommer godt med :-)

Ellers er det bare å dure på! Ingen formelle krav. Sesongen er definitivt i gang! Nydelig å klatre ute i sola nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta brattkort, selv om det først og fremst er myntet på innedørs klatring. Jeg tok det i vinter og kurset gikk over to dager med ca. 4 timer hver dag. Da lærer du kameratsikring, hvordan du skal knyte tauet osv. Alt jeg lærte på kurset kan brukes utendørs. Info:

http://www.klatring.no/Brattkort/BrukereavBrattkort/HvaerBrattkort/tabid/5154/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vil anbefale deg å ta brattkort, selv om det først og fremst er myntet på innedørs klatring. Jeg tok det i vinter og kurset gikk over to dager med ca. 4 timer hver dag. Da lærer du kameratsikring, hvordan du skal knyte tauet osv. Alt jeg lærte på kurset kan brukes utendørs. Info:

http://www.klatring.no/Brattkort/BrukereavBrattkort/HvaerBrattkort/tabid/5154/Default.aspx

Kort sagt: i verste fall er dette bare falsk trygghet! Se bare på hvordan de fleste innendørs ruter er boltet. Rutene er stort sett så nære hverandre at dersom man faller, så er risikoen for at man faller i hodet på en på naboruta stor. Dessuten sitter de "erfarne klatrerne" mer eller mindre i baris i en deilig sofa flere meter unne selve veggen, hvilket IKKE akkurat er "etter boka".

Dette var "worst case scenario", men dog allikevel noe jeg har set mer enn x-antall ganger på steder som krever dette Brattkortet for å kunne klatre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt: i verste fall er dette bare falsk trygghet! Se bare på hvordan de fleste innendørs ruter er boltet. Rutene er stort sett så nære hverandre at dersom man faller, så er risikoen for at man faller i hodet på en på naboruta stor. Dessuten sitter de "erfarne klatrerne" mer eller mindre i baris i en deilig sofa flere meter unne selve veggen, hvilket IKKE akkurat er "etter boka".

Dette var "worst case scenario", men dog allikevel noe jeg har set mer enn x-antall ganger på steder som krever dette Brattkortet for å kunne klatre.

Om andre erfarne klatrere sitter i baris i en sofa og sikrer, javel, overhodet intet argument for at han som "fersking" som tar brattkortkurset skal gjøre det samme. På brattkortkurset så får man lære det grunnleggende til punkt og prikke om det er seriøse instruktører. Så får det være opp til hver enkelt å praktisere det man lærer. Uansett så har en alle forutsetninger for å være en trygg sikrer etter et slik kurs. (som også er et av hovedpoengene med kurset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bratt kort innebærer å lære sikringsteknikk av klatrer på topptau og led, innbinding, bruk av sele og spesielle ting å være obs på når man leder. F.eks når man klipper og hva som er riktig vei å klippe. Du skal også lære at det ikke er lurt å stå flere meter fra veggen når du sikrer.

Alt dette er direkte overførbart til uteklatring. men uteklatring innebærer jo noen nye monemter også. Rutene kan være boltet annerledes enn inne. Det kan finnes løs stein (pussig at ingen har nevnt hjelm som nødvendig utstyr). Enkelte steder kan det være dårlige bolter. Kanskje du må rigge topptaufeste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett så har en alle forutsetninger for å være en trygg sikrer etter et slik kurs. (som også er hovedpoenget med kurset)

Jeg vet jeg generaliserte noe, og jeg synes det er fint at det forsøkes innføres bedre sikkerhet. Men, jeg har personlig sett at noen som tidligere i uken var brattkortinstruktører (det har jeg også hørt flere andre forteller..), senere i uken satt og sikret i sofaen "midt på gulvet". Hvilke signaler tror du det sender til "ferskingene"? Dessuten er det nok av skrekkeksempler på sikring innendørs (og utendørs) med sikringsmidler jeg mener det trengs mer erfaring for å mestre. Og selv etter ha tatt Brattkortkurs skjer det altfor mange ulykker og nestenulykker av folk som åpenbart ikke har fått inn dette med sikkerhet, tross Brattkortopplæringen. I tillegg til det nevnte faktum at rutene i altfor stor grad er så tett innpå hverandre at potensialet for å falle i hodet på en annen klatrer på naboruta er stor, så viser det at selv ikke de som lager rutene har sikkerhet som fokus i første rekke.

Brattkortkurs er bedre enn ingenting, men det er også alt foreløpig, mener jeg. Det kan bare bli bedre og det er jo bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg generaliserte noe, og jeg synes det er fint at det forsøkes innføres bedre sikkerhet. Men, jeg har personlig sett at noen som tidligere i uken var brattkortinstruktører (det har jeg også hørt flere andre forteller..), senere i uken satt og sikret i sofaen "midt på gulvet". Hvilke signaler tror du det sender til "ferskingene"? Dessuten er det nok av skrekkeksempler på sikring innendørs (og utendørs) med sikringsmidler jeg mener det trengs mer erfaring for å mestre. Og selv etter ha tatt Brattkortkurs skjer det altfor mange ulykker og nestenulykker av folk som åpenbart ikke har fått inn dette med sikkerhet, tross Brattkortopplæringen. I tillegg til det nevnte faktum at rutene i altfor stor grad er så tett innpå hverandre at potensialet for å falle i hodet på en annen klatrer på naboruta er stor, så viser det at selv ikke de som lager rutene har sikkerhet som fokus i første rekke.

Brattkortkurs er bedre enn ingenting, men det er også alt foreløpig, mener jeg. Det kan bare bli bedre og det er jo bra..

Det er jo kjipt å høre, instruktørene skal være gode rollemodeller for dem de kurser opp. Sånt bør det jo være fokus på innenfor den aktuelle klubben mener jeg. Holdninger er vel stikkordet.

At det skjer skrekkeksempel og farlige feil blir vi aldri kvitt samme hvor omfattende kurs og opplæring som kjøres, det er mange typer mennesker som klatrer og det blir tydeligvis fler og fler. Ved å holde slike kurs så får folk mulighet til å lære akkurat det som Knutis nevner. Jeg syns personlig at dette er en bra ordning, og det viser seg å ha en bra effekt i klubben jeg har tilhold til. Her virker det som at situasjonen er annerledes i klubben/stedet du klatrer Kaif?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.