Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle til jakt og bjørnebeskyttelse


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Annonse
5 hours ago, bellika96 said:

Hei, vi vil ha med bjørnespray men også mest sannsynlig en hagle. Ser Lars Monsen bestandig har med seg våpen på sine ekspedisjoner i Canada/Alaska.

Det stemmer, men han hadde også med seg et hundespann og hvis jeg husker riktig så medfører det en langt høyere risiko med tanke på bjørn som enten ønsker å spise hundene eller som føler seg truet av hundene.

Når alt kommer til alt er jo dette noe du må bestemme selv, men hvis du sjekker Xander Budnick eller Lost Lakes som jeg nevnte tidligere, så finner du plenty av videoer hvor de gjennomfører 10-14 dagers aleneturer i bjørneland, langt utenfor sivilisasjonen. Gjerne til steder hvor ingen har vert på mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle tenke på rent selvforsvar mot bjørn, og ikke jakt, så hadde jeg valgt en revolver i en potent patron i kaliber 44, 45 eller 50.

Hvis man ser på Amerikanske/Canadiske tv program ala Alaska the last frontier, The last Alaskans etc så bærer de ofte revolvere i et skrått brystholster.

Nå vet jeg at disse programmene er «reality» programmer, men man ser det samme i Amerikanske jaktmagasiner også.

Har aldri vært i Canada, men har vært mye i USA (ofte over 1 måned om gangen). Har bare vært 3 ganger i Alaska, og utenfor byene ser man mange som bærer revolver. Har sett noe tilsvarende i landlige områder i Wyoming, Idaho og Montana også.

Årsaken til at man i slike situasjoner bærer revolvere vs pistol er fordi revolvere regnes som mer driftssikre. Spesielt i høy-stress situasjoner.

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har erfaring med pistolskyting fra før, så er et enhåndsvåpen langt mer krevende å utnytte, enn et tohåndsvåpen. Kanskje særlig i en stresset situasjon. Sånn sett, så er det kanskje vel så sannsynlig at en forverrer situasjonen, som at man forbedrer den. 

I tillegg så er det langt mer krevende å få opparbeidet nødvendig erfaring, dersom man ikke har enhåndsvåpen fra før, enn med tohåndsvåpen, siden bjørneforsvar ikke er godkjent ervervsgrunnlag i Norge.

Endret av Larix
Lagt til litt...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noe helt annet enn jeg oppfattet det som. Som personlig preferanse, med nødvendig erfaringsgrunnlag, er det jo helt greit. Som generelt råd, til folk som lurer, ikke så veldig relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.