bellika96 Skrevet 1. august 2024 Skrevet 1. august 2024 Hei, vi vil ha med bjørnespray men også mest sannsynlig en hagle. Ser Lars Monsen bestandig har med seg våpen på sine ekspedisjoner i Canada/Alaska. Siter
+Gabs88 Skrevet 1. august 2024 Skrevet 1. august 2024 bellika96 skrev (På 1.8.2024 den 14.48): Hei, vi vil ha med bjørnespray men også mest sannsynlig en hagle. Ser Lars Monsen bestandig har med seg våpen på sine ekspedisjoner i Canada/Alaska. Ekspander Det stemmer, men han hadde også med seg et hundespann og hvis jeg husker riktig så medfører det en langt høyere risiko med tanke på bjørn som enten ønsker å spise hundene eller som føler seg truet av hundene. Når alt kommer til alt er jo dette noe du må bestemme selv, men hvis du sjekker Xander Budnick eller Lost Lakes som jeg nevnte tidligere, så finner du plenty av videoer hvor de gjennomfører 10-14 dagers aleneturer i bjørneland, langt utenfor sivilisasjonen. Gjerne til steder hvor ingen har vert på mange år. 2 Siter
+sneakyowl Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 For å ikke snakke om x antall "thru-hikers" i nord-amerika som ferdes i bjørneland med kun spray eller ingenting. Jeg ser likevel en viss komfort i å ha noe å skremme med (smell) på litt avstand. Siter
GrendelRaptor8 Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 (endret) Hvis jeg skulle tenke på rent selvforsvar mot bjørn, og ikke jakt, så hadde jeg valgt en revolver i en potent patron i kaliber 44, 45 eller 50. Hvis man ser på Amerikanske/Canadiske tv program ala Alaska the last frontier, The last Alaskans etc så bærer de ofte revolvere i et skrått brystholster. Nå vet jeg at disse programmene er «reality» programmer, men man ser det samme i Amerikanske jaktmagasiner også. Har aldri vært i Canada, men har vært mye i USA (ofte over 1 måned om gangen). Har bare vært 3 ganger i Alaska, og utenfor byene ser man mange som bærer revolver. Har sett noe tilsvarende i landlige områder i Wyoming, Idaho og Montana også. Årsaken til at man i slike situasjoner bærer revolvere vs pistol er fordi revolvere regnes som mer driftssikre. Spesielt i høy-stress situasjoner. Endret 2. august 2024 av GrendelRaptor8 Siter
Larix Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 (endret) Hvis man ikke har erfaring med pistolskyting fra før, så er et enhåndsvåpen langt mer krevende å utnytte, enn et tohåndsvåpen. Kanskje særlig i en stresset situasjon. Sånn sett, så er det kanskje vel så sannsynlig at en forverrer situasjonen, som at man forbedrer den. I tillegg så er det langt mer krevende å få opparbeidet nødvendig erfaring, dersom man ikke har enhåndsvåpen fra før, enn med tohåndsvåpen, siden bjørneforsvar ikke er godkjent ervervsgrunnlag i Norge. Endret 2. august 2024 av Larix Lagt til litt... 1 Siter
GrendelRaptor8 Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 (endret) Merk at jeg skrev hva jeg ville gjort 😉 Og jeg har masse erfaring med alle våpentyper. Så til rent selvforsvar mot bjørn hadde jeg nok valgt en 4» S&W double-action revolver i 44 magnum i brystholster. Endret 2. august 2024 av GrendelRaptor8 Siter
Larix Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 Det blir noe helt annet enn jeg oppfattet det som. Som personlig preferanse, med nødvendig erfaringsgrunnlag, er det jo helt greit. Som generelt råd, til folk som lurer, ikke så veldig relevant. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.