wildalfred Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 heisann jeg lurer på om dere følger bålreglene ? her jeg bor er det ikke lov å fyre opp bål etter 15 april og før 15 september. betyr det altså at jeg må la være hele denne perioden. finnes ingen unntak? hvordan gjør dere dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspiranten Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Regner det så fyrer jeg. Er det noenlunde tørt så fyrer jeg i myrer. Er det knusktørt så ser jeg heller på stjernene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Om man bruker sunn fornuft og samtidig ikke lager verdens største bål så går det nok bra. Det er vel der de fleste feil gjøres. Man lager ett kjempebål som er godt og varmt og lyser masse og er varmt i dagevis etterpå. Det er faktisk ikke mange småkvistene som trengs for å koke litt vann eller grille ei pølse. En såkalt hobo stove er jo ett enkelt og greit alternativ som gjør det relativt trygt å ha ett minibål nesten uansett forhold med litt omtanke ved plassering. (søk på youtube, hobo stove) Men uansett, brenner du ned en skog i forbudstiden så har du sikkert ett større problem enn om du brenner den ned i perioden det er lov å ha bål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vide vidde Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 vesst noen hadde kommen å nekta mæ å fyre bål i marka, hadde æ flirt dæm i ansiktet. bare å bruke fornuft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myriads Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 vesst noen hadde kommen å nekta mæ å fyre bål i marka, hadde æ flirt dæm i ansiktet. bare å bruke fornuft. HAHAHA det hadde fan mæ æ og gjort, men som sagt bruk skolten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Åssen er det med bålreglene når det gjelder ildsted, altså egnet plass med steiner rundt og slikt. Er det ikke lov å fyre bål da heller? Er gammel speider, så fyrer bål uansett, hvis jeg føler for det. Fight the power! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspiranten Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det er "totalforbud" for å forhindre ukyndige i å fyre bål som sprer seg til store skogbranner hvor liv kan gå tapt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 I Markene rundt Oslo bør man bruke godkjente bålplasser. Det er noen slike, men sikkert litt for få. Ellers er ikke skogbranner i et begrenset omfang så ille for selve skogen, det er folk of fe og hus og sånt som rammes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Fyrer bål stort set så lenge vær tillatter det. Dvs at det ikke er mye vind og ugunstig retning på den. Skal jo ikke lage st hansbål heller. Lit småkvist en finner på bakken holder til litt lys og varme en kaffekjele f.eks. Bål til å varme meg på trengs ikke i noen grad om sommeren. Hatt noen litt større bål på våren på padletur men da ligger vi på øy i tilfelle. Er det totalt bålforbud droppe rjeg det som regel, evt et lite et i vannkanten hvis det trekker fra skogen og utover vannet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wildalfred Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 takk for svar, det som altså skal til er å bruke hodet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strebus85 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Vett og forstand er ikke dumt. Dersom du er i tvil kan du ta og helle noen bæreposer med vann over området før du lager bålet. Steiner er heller ikke dumt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gremlin Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Nei! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 takk for svar, det som altså skal til er å bruke hodet Det er alltid lurt å bruke hodet. Men det er også regler for dette. Og loven sier: " det er ikke tillatt å fyre bål i skogmark etter 15 april( tror jeg) " Dette har noen vridd til å bli skog & mark, som jo blir noe helt annet. Så altså, hvis du ikke er i "skogmark" har du lov å fyre bål. Men kravet til aktsomhet er der likevel. Brenner du ned ett fylke, kan du likevel stilles til ansvar, hvis du har vært uaktsom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 http://www.budstikka.no/nyheter/tente-bal-i-skogen-1.6222550 Noen her eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitraM Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Herregud, litt av en sak Litt som "Hvem har bæsja?" i Brønnøysund Avis... Kom nettopp hjem fra en tredagerstur i Østmarka, hvor jeg traff på flere som fyrte bål selv om det er knusktørt skogen. Allikevel synes jeg ikke det var noe å reagere på, fordi det virket helt klart at de hadde kontroll på bålet. Synes det er viktig å huske at det er, som tidligere nevnt, lov å bruke huet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 I lokalavisen her så sto det om en turgåer som kom over ett brennende bål en morgen etter orrhaneleiken. De som hadde fyrt opp hadde tydligvis gått hjem og latt bålet leve sitt eget liv. Det er på grunn av sånne at det blir bålforbud. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 For meg er den tørre årstiden primustid. Et bål kommer alt for lett ut av kontroll. Et uheldig vindkast, noen flyvende glør.. Bål ute av kontroll med skogbrann som følge noe jeg ikke ønsker å være opphavet til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det er alltid lurt å bruke hodet. Men det er også regler for dette. Og loven sier: " det er ikke tillatt å fyre bål i skogmark etter 15 april( tror jeg) " Dette har noen vridd til å bli skog & mark, som jo blir noe helt annet. Så altså, hvis du ikke er i "skogmark" har du lov å fyre bål. Men kravet til aktsomhet er der likevel. Brenner du ned ett fylke, kan du likevel stilles til ansvar, hvis du har vært uaktsom. Det kommer an på hvilket fylke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arket A4 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10093534 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det kommer an på hvilket fylke Norge ble samlet av Harald Hårfarge. Norges lover gjelder hele landet. Men jeg vet at det kan være kommunale vedtekter som begrenser bålbrenning. Foreks er all åpen ild forbudt i Sandnes Aboreet hele året. Og så kan visst brannsjefen i kommunen komme med lokale restriksjoner , når forholdene tilsier det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steggen Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 I Troms ligger snøen enda ned til fjærsteinene mange steder, ikke så mye skogbrannfare her med andre ord. Denne 15. april-regelen er ikke akkurat tilpasset Nord-Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strebus85 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 I Troms ligger snøen enda ned til fjærsteinene mange steder, ikke så mye skogbrannfare her med andre ord. Denne 15. april-regelen er ikke akkurat tilpasset Nord-Norge. ...skulle til å si det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koppen Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 En stor og interessant artikkel om temaet i siste Friluftsliv (3/2011). Mye annet bra også, selvsagt. Bladet har blitt enda bedre. Løp og kjøp eller tegn abonnement! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulo Gulo Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Etter slik eg har forstått det, er det "ikkje lov" å fyre bål i (eller i nærleiken av) skogen.. Men som fleire her seier, er det lurast å bruke sunn fornuft! -Er vinden tilstades og det er knusktørt rundt deg, må du gjerne tenkje deg ein gong om, før du tenner stikka. Elles fyrer eg på høgfjellet og ved sjøen/vatn eit stykke frå skog...året rundt. Og prøver å tenkje noko lunde fornufti;) Mange (bl.a. høgskular med friluftsfag) har tolka lova om bål, som eg vil seie ikkje er heilt tydeleg, til å gjelde i og i nærleiken av skog. Ganske greitt eigentleg, men regnar det hundar og kattar eller liknande, ser eg ingen grunn til å la vere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utemannen Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Dette var svaret jeg fikk av x-brannsjef i Åmli: Bålbrenning i eller nær skogsmark er i utgangspunktet forbudt i perioden 15. april - 15.september. Som du kanskje har sett i avisa vil brannsjefen i Østre Agder brannvesen, som òg er brannsjef for Åmli, ikkje gi spesiell tillatelse til bålbrenning, men overlater til den enkelte å ta ansvar for at bål ikkje fører til skogbrann. Det betyr at dersom du vurdere at det er forsvarlige forhold, fuktig mark og lite vind og at bålet er fullstendig slokka før du forlater det, dvs. at forholda er slik at brann ikkje kan spre seg, så kan du fyre. Gi melding om bålbrenning til 110 sentralen så unngår vi utrykning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.