Gå til innhold
  • Bli medlem

Orrhaneleik på hadeland


Phaser

Anbefalte innlegg

Nå er det tid for Leik. Da jeg ikke har prøvd meg på dette siden mine barneår benyttet jeg meg av et tips for sted. Pakket sekken og dro til skogs i 17tiden.

 

Vell framme på Blokkhus var det å sette nesa i lende myra. Gikk greit å gå til tross for litt snø. Nydelig vær. Gikk først over ei myr men den så ikke riktig ut. Kom litt senere til noe jeg tror var den riktige myra (Er jo en del myrer i området) Gikk meg en runde for å se om jeg kunne finne noe spor av fugl, men nei. Tok likevel kjangsen på å lage meg ett lite le i skogkanten på det mest lovende stedet. Det ble en slags gapahuk. Så var det bare å kose seg noen timer med bål og medbrakte kyllingvinger. Godt drikke og litt sjokolade. Det ble tidlig kvelden kl 20.30. Sov godt og våknet i 4tiden, da var det mye liv utenfor.

 

Lite og se da det var ganske så mørkt, bare noen skygger 15-20 meter i fra meg. Men det begynte å lysne raskt og jeg fikk se litt bedre. Det var 3 haner som holdt til i synsfeltet mitt. Pluss at jeg kunne høre ett par til i nærheten. Dessverre var det manko på høner. Jeg så bare 2stk som var en kort tur innom i løpet av morgenen. Litt krangling om plassene var det da likevel. Men så kom skogens konge og vaset tvers igjennom leiken og skremte bort fuglene. De kom tilbake etter en stund men det tok seg ikke skikkelig opp igjen og de var skyere en før. Jeg flyttet litt på meg for å få en litt bedre vinkel med kamera og da bykset to av dem nesten bort til meg for å se hva dette var for noe, og så fløy alle 3 avgårde. Da hadde sola stått opp for en stund siden og jeg regnet med at nå kom de ikke tilbake igjen. Etter en kjapp frokost så var det å pakke sammen og komme seg til bygds igjen. En fin opplevelse.

post-8329-133474746155_thumb.jpg

post-8329-133474746167_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i distriktet blir nok høneveka en del framskyndet pga voldsom hurtig overgang fra full vinter til sommer.

Hadde en ny tur ut i natt. Denne gang til Stormyra der jeg hadde en mistanke om leik.

Plasserte meg langs midten av denne 400 meter lange myra, men på morgenkvisten var spillet i gang i nordenden.

Forsøk på indianersmyging under klukkingen gikk bra til 80 meter gjenstod, så lettet 3 hanner fra bakken og noen høner fra trea.

Så nå blir det å ta med den grønne presenningen og lage ei lita barhytte i nærheten av leik-plassen.

Denne krabaten gikk i vegen like før jeg tørnet inn i senga i morges...

post-728-13347474622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble leik på oss også, i Østmarka. Vi lå litt for langt unna (det lå noen andre på kremplassen + at vi ikke visst helt hvor på den store myra fuglene kom, dette er en annen leik enn de vi har besøkt før) til å telle antall, 3-4 orrhaner, antagelig. Flott å ligge ute, da. selv om myggen er i full gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange års fravær fra orrhanemyra, bestemte jeg meg i år for et nytt møte med dette vårens vakreste eventyr. Jeg hadde på forhånd gått ut en natt for å peile inn en ny myr med leik og mente at jeg hadde funnet ut hvor spill-lydene kom fra. En kveld hvor værutsiktene syntes å bli optimale, dro jeg ut for å legge meg til ved den utvalgte myra. I firetida begynte sjoinga og koklinga, men uheldigvis ikke på den myra jeg trodde den holdt til, men på en myr som lå litt lengre ned. Jeg ville ikke prøve å liste meg dit for da ville den sikkert bli forstyrret. Dessuten sluttet spillet før det ble fotograferingslyst. Kanskje det varme været hadde bidratt til å korte ned sesongen. Måtte bare innse at dette ble bomtur.

Noen dager senere ringte naboen og ba meg komme å se en stor fugl som hadde fløyet rett inn i et stort vindu ved siden av inngangsdørea og slått seg i hjel. Kollisjonen hadde vært voldsom for den hadde falt ned på steinhellene et par meter fra vinduet. Jeg kunne med en gang konstatere at det var en orrhane. Bildet viser fuglen slik den lå etter kollisjonen.

post-66-13347474636_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på samme myra i natt også. Det begynte litt før tre. Litt før sola skinte i tretoppene stakk de av. Vi ventet en god stund og de kom tilbake men ble bare sittende i tretoppene før de tilslutt tok en snartur ned på myra før de forsvant igjen. Da ga vi opp og var pakket og klare til å gå i 8tiden. Det sluttet altså før det ble fotolys her også. Men det var alvorlig spetakkel mens det var nesten helt mørkt. Vi fikk uansett en veldig artig opplevelse med en hane som drev på en 10minutters tid 5meter fra oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.