Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakketur mount everest BC


Anbefalte innlegg

Annonse

Hmm... Prøver lige igen

Et andet alternativ er High Himalayan Adventure & Expedition (www.highhimalayan.com). Veldig bra folk, som har bragt flere norske på Everest og andre topper i Nepal, og så havner dine penge det rigtige sted - i Nepal!!!

Mener Everest BC Trek koster omkring $3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar med Jagged Globe i oktober, betaler da £2.095 ($3.460) fra Heathrow. Hopper man på i Kathmandu koster det £1.430 ($2.360). Har ikke erfaring med GAP selv, men har hørt mye positivt om dem både mtp pris og service. To engelske med-vandrere i Marokko kunne ikke få rost GAP nok, de gikk Inka trail til Macchu Picchu for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vil understreke at dette er en typisk "teahouse trek", som ikke krever mer logistikk eller planlegging enn en norsk hytte til hytte tur i Jotunheimen. Kan ikke forstå hvorfor man velger å betale ut store summer til vestlige turoperatører for å gjennomføre noe sånt. Hvis man absolutt må ha en organisator, er det mye bedre å velge en lokalt i Nepal.

Det er en myte at mer penger tilfaller de lokale, når man benytter "idelle" vestlige operatører. Det er så feil som det går an å bli!!! Denne reisemåten beriker kun:

-vestlige operatører

-velstående lokale turoperatører i Kathmandu

-guiden som håver inn store kommisjonspenger på å lede gruppen til "sine teahouse"

Resten av de lokale sitter igjen med lommerusk.

Store grupper er også et bråkete uromoment i fjellet (for oss andre!!!!) og man mister sin individuelle frihet også med hensyn til daglig fremdrift på stien (gruppepress øker sannsynligheten for høydesyke betydelig!!).

Derfor er det mye bedre å være et lite uavhengig lag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom hjem forrige uke etter å ha vært på Island Peak, uten turopperatør. Totalt (inkl. flyreise) betalte jeg 11600kr. Dette er også en grei trek opp dalen hvor jeg sover sammen med horder av andre folk på lodges, med unntak av to netter i et telt og en ganske utfordrene topptur til 6200m. Skal du til EBC er det lodges hele veien opp og ned, personlig ser jeg ingen grunn i å bruke så mye penger på en så enkel tur. Jeg kunne lett ha godt hele turen uten kart, og omtrent alle i dalen snakker eller forstår Engelsk bedre enn i en del mellom-europeiske land.

Selv gikk jeg uten guide eller bærere av ulike grunner, men hadde jeg hvert deg ville jeg heller ha leid en guide lokalt. Finn et bra firma som organiserer slikt, slik at du ikke fomler opp med en ubrukan guide. En guide koster ikke allverden og kan gi deg mye lokal lærdom osv. pluss at da er det alt opp til deg hva du vil og ikke, her kan planer lett forandres. Traff flere som hadde med seg en guide og som var svært fornøyd med det. Å treffe grupper på opptil 60 turister med like mange bærere og guider var ikke særlig hyggelig (og det var mange av de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.