Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde satt stor pris på om noen hadde noen innvendinger/tips til utstyr jeg har sett på til bruk på toppturer. Det blir ikke de lengste turene, kanskje 2-3t gå, slik at nedfarten er vel så viktig som gåegenskapene - om ikke viktigere.

Ski:

Står mellom Vølkl Kiku og G3 Zest. Har også sett på K2 Wayback, men heller mest mot de to førstnevnte. Veldig usikker på hvilke av de to jeg skal velge, men heller litt mot Kiku'n pga finere design - neida. På grunn av mykere spenn og twintip - uten at jeg har planer om å renne baklengs, men liker å ha muligheten. Ingen nødvendighet mao.

Bindinger:

Det er her jeg virkelig trenger hjelp! Jeg har ikke peiling på hva jeg skal velge. Jeg står i utgangspunktet mellom Marker Tour (Duke er for tung) og Dynafit st10. Diamir Frischi freeride ble plutselig aktuell pga av billig pris, men jeg kjenner lite til de så er litt rådvil. Til de nevnte ski, hvilke bindinger burde jeg gå for? (Btw, hvis noen vet om noen bra tilbud på bindingene så er jeg veldig interessert.)

Sko:

Når det gjelder sko så har jeg forelsket meg i Scarpa Gea. Det er uten tvil de som passer meg best fysisk. Når det gjelder psykisk så er jeg ikke helt komfortabel med prisen, men det hører vel til. (Btw, samme her forresten. Noen som har sett en bra pris på disse?)

Evig takknemlighet utloves ved fornuftige (og raske) tilbakemeldinger. Føler meg litt lost i denne jungelen av utstyr.

Annonse
Skrevet

sko : passer den foten er det det gull! gå for den.

binding: da du har lyst på en randosko, glem marker; de er for alpinsko og er kanskje lette i alpinsammenheng, men BLYtunge i randosammenheng. dynafit eller G3 onyx er begge veldig bra og det er ingen hemninger i hva du kan gjøre med ihvertfall onyxen(dynafitten kjenner jeg ikke like godt).

ski: etter å søkt lenge og lengre enn langt fant jeg endelig ut vekten på völkl skien. 3.85 kg ca. mens G3 veier 3,4.. det er ganske mye.. jeg tror völkl skien er veldig bra, ser ut til å få veldig mye bra kritikk, G3 skiene er alle veldig bra( de jeg har fått testet så langt). ekstra vekt gir stabilitet, men du må dra det med deg oppver.

Med den pakken sko og ski ser det ut som du vil kjøre skikkelig på skiene? da ville jeg gått for onyxen da denne tåler alt du kan gi den!

Andreas

Skrevet

Hvorfor ikke K2 Wayback? Jeg er veldig godt fornøyd med de. Har brukt de på lange toppturer og ved alle slags forhold, alt fra dypt pudder til is og skare. Ski til topptur så ville jeg styrt unna twin tip så sant du ikke har veldig lyst til å kjøre baklengs... Med rett bakende kan du stikke skiene på høykant ned i snøen, og det kan være kjekt innimellom - ikke minst som snøanker.

Sjekk test av K2 Waybackene her:

http://www.wildsnow.com/3464/k2-wayback-ski-review/

Lykke til!

Gjest Lisa86
Skrevet

Jeg har den Diamir-bindingen du nevner, og jeg er veldig fornøyd med den. Den er enkel å håndtere (men sørg for at du kjøper støvler som passer i! Jeg må noen ganger prøve to ganger før støvlene sitter skikkelig i mine), både med votter, staver og det som trengs ;) Har ikke tenkt på at den er så veldig tung heller, oppovergåing har gått bra, er vel kondisen som er verst ;)

Jeg har også Scarpa-støvler, og er veldig fornøyd med de! Kjøpte de på Outdoor i Bergen, der jeg fikk fantastisk service! Støvlene var litt vonde de første turene, men etter at de har tilpasset seg, er de skikkelig gode! ;)

Lykke til med kjøp av utstyr ;)

Skrevet

Takker for fine innspill.

Jeg endte opp med G3 Zest, diamir fritschi freeride pro-bindinger, scarpa gea-støvler og G3-feller. Tror og håper det er en fin pakke. :)

Endte opp med de bindingene ettersom de visstnok er en mellomting mellom marker tour og dynafit. Dynafiten er best på oppturen og marker'n på nedkjøringen. De på Jesting Sport mente diamir-bindingene har fått for lite oppmerksomhet i forhold til hva de er god for, og var ikke i tvil om at det var de som passet best til mitt bruksområde.

Lisa86: du har altså diamir fritschi freeride pro-bindinger og scarpa gea-støvler og føler at de ikke helt passer sammen? Fikk høre at de skulle gå fint sammen, men det er jo litt kjipt dersom det du sier er tilfellet. Får krysse fingrene for at det ordner seg.

Og helt enig ang outdoor i bergen - kjempe service! Jeg endte riktig nok opp med å handle hos Jesting Sport pga litt bedre utvalg på salg for øyeblikket, og der var det også veldig dyktige og hyggelige folk. Slikt liker vi.

Gjest Lisa86
Skrevet

Jeg har ikke pro-utgaven, og ikke gea-modellen (husker ikke i farten hvilken modell støvlene mine er...), så sannsynligvis passer dine to bedre sammen enn mine to :)

Kan ikke annet enn å like plasser med god service, dyktig kompetanse OG bredt utvalg! <3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.