Gå til innhold
  • Bli medlem

Jenter på forumet: skallbekledning i sommerfjellet


Balanse

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på andre kvinners erfaringer med skalltøy på fjellet om sommeren.

Vurderer å kjøpe en av Norrønas skalljakker; enten Falketind gtx eller Lofoten gore-tex pro shell, samt Falketind-buksa som vind- og regnbeskyttelse.

Jeg er nok over normalt frøsen, men det er jo ikke behagelig å ha det for varmt heller når man er på tur. Hvilke jakker er for varme eller for kalde å bruke på fjellet om sommeren?

Og hvilket plagg er best med ryggsekk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker tynne skalljakker som Norrøna Falketind paclite og den enda tynnere Norrøna Nansen paclite. Har begge disse jakkene og har aldri hatt behov for noe varmere/tykkere. Falketindjakka har jeg brukt på fottur tvers over England i sammenhengende to ukers regnvær, på trekking i Apeninniene og på trekking i Atlasfjella. Nansenjakka er nyere og den har jeg ikke brukt så mye ennå. Har bare brukt paclite i norske fjell også, og har ingen negative erfaringer med sekk. lengste etappe jeg har gått med sekk, Arcteryx briza, er 13 timer. De siste seks ganske strabasiøse. Ingen ubehag av sekken. Bruker falketind paclite bukse.

Varierer lagene under med tykk eller tynn ull, tynn eller mellomtykk fleece. Har en monkeyfleece også, men har aldri brukt den om sommeren.

Håper dette var til litt nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Samboer har Falketindjakka du spør om og er godt fornøyd med denne.

Som alt annet membrantøy blir man selvsagt klam dersom det er noenlunde temp, men den har gode nok luftemuligheter under armene som ikke er veldig i veien for skudlerremmer på sekk. Lufteglidelåsene kunne etter min mening vært noe lenger.

Noe av teipingen ved glidelåsene har blitt noe slitt ved mekanisk slitasje, bevegelse mot remmene, men ikke mer en man kan forvente etter relativt mye bruk.

God hette med nok av strammemuligheter samt god vindskjerm.

Hun har brukt jakken bl.a. sist sommer hvor vi teltet og gikk ute i en drøy uke i stort sett vått vær. Jakken holdt godt nok tett, litt vannvandring opp fra ermer samt i nedre del av jakken foran ved lange dagsvandringer (12-14 timer) i vått vær.

Samboer sier jeg kan anbefale Falketindjakka i GTX :wink: Hun pakker oftest med seg denne av de jakkene hun har.

Dersom Lofotenjakka har lengre lufteglidelåser samt at man liker mansjettløsningen (hvilket jeg ikke gjør da det fungerer som vannsamlere og gjør det noe vanskligere å få luftet ut pulsvarme) ville jeg ha anbefalt denne, men har ikke brukererfaring med denne jakken. Den ser også lenger ut enn Falketind og har ikke et like kroppsnært snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegne af Balanse og for god ordens skyld, så er valget taget og det blev komplet Falketind både bukser og jakke i GTX Proshell - vi så også på Trollveggen men med DRI3 (eneste model til damer/jenter :D - underligt nok fåes Trollveggen ikke med GTX til damer... Vi syntes (og dette er ikke helt videnskabeligt men dog eneste mulighed vi lige havde), at DRI3 føltes mere spinkelt end GTX Proshell og vi var derfor ikke i tvivl, det skulle være Falketind - Lofoten GTX lykkedes det os slet ikke at finde i butikker i Bergen samt vi var enige med forumet her i, at det nok ikke var så smart med de der håndledsvarmere til sommer fjelltur :D Så må vi håbe, at Balanse-jenten ikke blir for kald på tur - uanset får hun ull med sig og til pauser ordentlig ekstra fleece eller sådan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tynne skalljakker som Norrøna Falketind paclite og den enda tynnere Norrøna Nansen paclite. Har begge disse jakkene og har aldri hatt behov for noe varmere/tykkere. Falketindjakka har jeg brukt på fottur tvers over England i sammenhengende to ukers regnvær, på trekking i Apeninniene og på trekking i Atlasfjella. Nansenjakka er nyere og den har jeg ikke brukt så mye ennå. Har bare brukt paclite i norske fjell også, og har ingen negative erfaringer med sekk. lengste etappe jeg har gått med sekk, Arcteryx briza, er 13 timer. De siste seks ganske strabasiøse. Ingen ubehag av sekken. Bruker falketind paclite bukse.

Varierer lagene under med tykk eller tynn ull, tynn eller mellomtykk fleece. Har en monkeyfleece også, men har aldri brukt den om sommeren.

Håper dette var til litt nytte!

Hvilken rute brukte dere over england og var det en fin tur? Høres ut som noe jeg har lyst til å ta med familien på en dag. Hvordan var teltmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er jente.

Jeg bruker aldri noe annet enn skalljakke i fjellet, og under bruker jeg, uansett vær, bare en ulltrøye. Blir det for kalt så supplerer jeg med en tykkere ullgenser. Dette pleier å være nok fra snøen går og til den kommer tilbake.

Har også alltid med en ullstillongs i sekken bare i tilfelle jeg skulle bli nødt til å være ute lenger enn beregnet. (En ufrivillig natt etc.)

Hvilken rute brukte dere over england og var det en fin tur? Høres ut som noe jeg har lyst til å ta med familien på en dag. Hvordan var teltmulighetene?

Det var ikke meg du spurte, men jeg kan gi deg et par tips like vel.

Hadrians wall er ganske populær hvis du ikke søker de helt store utfordringene.

http://www.mickledore.co.uk/holidays/hadrians-wall-walking-trail-holidays.htm?gclid=CO7EvKKIo6gCFUOFDgodPxkqHg

http://www.nationaltrail.co.uk/hadrianswall/

Ellers er "walking" ganske populært i UK og hvis du ikke har tenkt deg til toppen av Ben Nevis så er mulighetene mange. Husk bare at å gå på tur i UK er litt anderledes enn i Norge. Ikke så mye høyfjell, litt mer av det vi kanskje ville kalle "låghei" utmark og kjerreveier. Mye tilrettelegging og ofte overnatting på koselige vertshus i små landsbyer. Tror ikke de har den samme "Allemannsretten" som vi har i Norge.

http://www.contours.co.uk/

Personlig er jeg mest glad i Scotland, og en rask sjekk av boken Scotland´s 100 best walks viser at det ikke er så vanlig å gå på lange turer. Ukesturer med telt og primus er ikke det de markedsfører mest.

http://walking.visitscotland.com/

http://www.amazon.co.uk/Scotlands-Best-Walks-Cameron-McNeish/dp/0947782664

En ganske populær rute er the West Highland Way, men i fotsporene etter mange fotturister spretter det også opp både overnattingsmuligheter og tilbud om guidede turer.

Men er du først i Fort Wiliam, så tar du en dag ekstra og besøker toppen av Ben Nevis. Ikke vent på fint vær. Toppen av BN er dekket av tåke ca. 360 dager i året.

http://www.walkinginscotland.org/

Ellers er Lake district et populært og flott område.

http://www.lakedistrict.gov.uk/index/visiting/outdoors/walking.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rute brukte dere over england og var det en fin tur? Høres ut som noe jeg har lyst til å ta med familien på en dag. Hvordan var teltmulighetene?

Vi gikk Wainwright's coast to coast fra St. Bees ved Irskesjøen til Robin Hood's Bay ved Nordsjøen, og ruta går gjennom Lake District, Yorkshire Dales, North Yorkshire Moores og østkysten. Bortsett fra at vi var maksimalt uheldige med været, var dette en kjempetur. Lettgått og variert, og satser dere på telt så mangler det ikke på muligheter. Nå vet jeg ikke hvilke regler England har når det gjelder telting, men vi traff i hvert fall på folk som benyttet seg av teltovernatting. Oftest med en eller to supplerende overnattinger på B&B's i løpet av turen. Vi brukte 13 dager, tror jeg, men det er fullt mulig å bruke mindre.

Hvis du er interessert kan du lese om første halvdel av turen på bloggen min. Jeg er bedre til å gjøre ting enn jeg er til å blogge om dem, derfor mangler den siste uka. Da tok blogge-tålmodigheten slutt, gitt.

http://stedetmitt.blogspot.com/search/label/Min%20coast%20to%20coast%20walk%202008?updated-max=2008-10-20T10%3A52%3A00%2B02%3A00&max-results=20

Bare spør om du lurer på noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruten så ikke verst ut. Kanskje jeg kan få lokket kona med på en slik tur. Hun er verdensmester i å finne unskyldninger for ikke å gå på tur, men kanskje en slik "pub til pub" tur kunne friste også henne.

Forelo en tur i dag ved frokostbordet, men da var det veldig vanskelig siden turen ikke var varslet og planlagt minst en dag i forveien.

Litt trist å alltid måtte gå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruten så ikke verst ut. Kanskje jeg kan få lokket kona med på en slik tur. Hun er verdensmester i å finne unskyldninger for ikke å gå på tur, men kanskje en slik "pub til pub" tur kunne friste også henne.

Forelo en tur i dag ved frokostbordet, men da var det veldig vanskelig siden turen ikke var varslet og planlagt minst en dag i forveien.

Litt trist å alltid måtte gå alene.

Wainwright's er definitivt en tur hvor man godt kan ha fokus på pubene langs ruta. Vi spiste på pub hver kveld, og da traff vi igjen folk vi hadde truffet tidligere, enten på vandring eller på B&B's. Kjempekoselig og det ga en følelse av fellesskap. Britene er virkelig et vandrende folkeslag, det gjelder både i hjemlandet og på mer eksotiske turer. Og utrolige hyggelige å være sammen med.

Jeg får heller ikke mannen med på tur. Han er et urbant og bedagelig vesen som har mer respekt for knærne sine enn hva godt er, og han får nærmest angst når jeg spør om han vil være med på tur, he he. Har et par, tre venner som jeg går med, men de er sjelden interessert i å gå på lengre turer enn 2-3 timer og overnattingsturer har jeg nesten sluttet å foreslå. Så da drar jeg på vandreferier alene, dvs. jeg melder meg på guidede turer, for det meste operatører fra UK som er billigst. Har vært i England, Apenninniene, High Atlas & Toubkal, og drar til Everest basecamp til høsten. Høvdingen bare rister på hodet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut, bare hos oss er det meste med motsatt fortegn. Kjøkkenet og symaskinen er mitt domene, støvet i krokene og baderom som trenger rengjøring er det bare mitt falkeblikk som fanger inn, og når jeg nevner tur blir det stort sett alltid diskusjon. Hvis jeg gir meg blir det som oftest tur blant barnevogner, grått hår og spaserstokker, men hvis jeg står på mitt så går jeg på tur alene. Sånn ble det i dag. Hadde en fin tre timers tur alene i kjempefint vårvær.

Har vert noen turer i Scotland og der er det ganske behagelig å være norsk. Kan det komme av at vi kanskje er litt i slekt? Norske vikinger drepte jo nesten alle mennene og . . . . . . . . . . alle damene, i hvert fall hvis man skal tro historiebøkene. ;)

I sommer blir det Island, men kanskje neste års ferie kan tilbringes i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut, bare hos oss er det meste med motsatt fortegn. Kjøkkenet og symaskinen er mitt domene, støvet i krokene og baderom som trenger rengjøring er det bare mitt falkeblikk som fanger inn, og når jeg nevner tur blir det stort sett alltid diskusjon. Hvis jeg gir meg blir det som oftest tur blant barnevogner, grått hår og spaserstokker, men hvis jeg står på mitt så går jeg på tur alene. Sånn ble det i dag. Hadde en fin tre timers tur alene i kjempefint vårvær.

Har vert noen turer i Scotland og der er det ganske behagelig å være norsk. Kan det komme av at vi kanskje er litt i slekt? Norske vikinger drepte jo nesten alle mennene og . . . . . . . . . . alle damene, i hvert fall hvis man skal tro historiebøkene. :)

I sommer blir det Island, men kanskje neste års ferie kan tilbringes i UK.

Skottland er noe jeg veldig godt kunne tenkt meg, og Island også! Må bare gjøre unna noen litt høyere fjell først. :D

Takk for noen fine innspill på fotturer i storbritania. Ser spennende ut som en litt annerledes tur.

Bare hyggelig!

Ha en toppers påske, begge to! Pluss resten av forumet, selvsagt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.