Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan positiv tenkning hjalp meg


Tom42

Anbefalte innlegg

4 september 2000. En skikkelig nedtur. Alt var klart for fjellet. Sekken, fiskestengene, kløven. Skulle bare lufte hunden før kjøreturen.

Men det var for tre timer siden. Nå lå jeg på sykehuset, stirret opp i taket og tenkte: "Hvor mange hadde dødd i denne senga"? Et hjerteinfarkt hadde satt en effektiv stopper for den turen.

Men,etter hvert som tiden gikk, og jeg fremdeles levde, meldte neste spørsmål seg, og gru og redsel: "Aldri mer på Hardangervidda"?

Og siden jeg var i det filosofiske hjørnet begynte jeg å definere: "Hva betyr er en tur på Hardangervidda? Er det ensbetydende med timers vandring med blytung sekk?.

ELLER: "Er jeg ikke på fjellet om jeg bare klarer å gå innover, 15 minutter, en halv time, ja, kanskje til og med en hel time?"

Slik snudde jeg, nærmest ubevisst tankene fra en brå død - til det positive. Bildene fra min kjære vidde strømmet på.

Riktignok så det stygt ut, men en hjerteoperasjon reddet livet mitt, og nøyaktig på dagen to år senere, skrev jeg meg inn i protokollen på Jøronnatten (1275). For en opplevelse. Hvor ydmyk jeg var.

Senere, hver gang jeg sitter og planlegger, hver gang jeg er på fjellet, tenker jeg på denne hendelsen - og hva positiv tenkning kan føre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positiv tenkning betyr mye. Man kan faktisk bli fysisk syk av og kun tenke negativt.

Og jeg tror også at naturen i seg selv gjør til at folk får en bedre psykisk og fysisk helse.

Jeg har noe av den samme problem stillingen selv, men kan på ingenmåte sammenligne meg med din.

Jeg har problem med høyre skulder noe som gjør alt fra og bære sekk til og stå med fiskestanga til et problem, jeg har vært inn og ut av lege, fysioterapi, manuell terapi, kiropraktor, rygg-klinikk og div de siste 3 årene, ingen har greid og stille diagnose eller gi en behandling som hjelper. Jeg har vert sykmeldt siden september i fjor og var på nær med og gi opp. Men positiv tenkning og turer i naturen gjør at jeg greier og se fremover likevell. Nå har jeg søkt skole og har planer om og ta en bachelor grad og bytte yrke og endre livet mitt totalt.

Stå på videre, alle som sliter! Ta en tur ut i naturen, bort fra stress, bort fra mass. Koble helt av, ta alt inn. Bare vær der, være seg selv i den flotte norske naturen. Da vil garantert gode tanker komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei villmarkens sønn

Jeg vet alt om høyre skulder. Men hvordan du har det vet bare du. Likevel kan følgende resept virke.

Har slitt av to sener, som legen selvfølelig ikke ville operere da det skjedde. Da jeg endelig måtte opereres var det for sent. Men de flyttet i det minste bicepssenen bak på skulderbladet for å øke styrken.

Jeg har slitt med store smerter, men oppdaget noe rart i fjor. Jeg SKULLE på Hardangervidda. Utstyrte meg med 100 paralgin Forte og dro i vei.

Men hva skjedde, ikke bare da men flere ganger senere også? Jo, i over 1000 meters høyde forsvant smertene. Jeg kunne svinge fluestangen nesten som før. Tok ikke en eneste tabelett. Det må ha noe med et lavere trykk å gjøre. Uansett teori. Å komme opp i høyden gjør,meg godt. Vurderer og be legen å skrive lapp til kona, slik at jeg kan dra oftere på Hardangervidda.

Lykke til i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjedde, ikke bare da men flere ganger senere også? Jo, i over 1000 meters høyde forsvant smertene. Jeg kunne svinge fluestangen nesten som før. Tok ikke en eneste tabelett. Det må ha noe med et lavere trykk å gjøre. Uansett teori. Å komme opp i høyden gjør,meg godt. Vurderer og be legen å skrive lapp til kona, slik at jeg kan dra oftere på Hardangervidda.

Lykke til i din situasjon.

Din erfaring høres spennende ut og ikke helt usannsynlig heller. Det virker jo ikke ulogisk at lavere lufttrykk kan ha noe med reduserte smerter å gjøre.

Jeg sliter også med vond høyre skulder og er redd for at det skal sette begrensninger for mine utendørsaktiviteter i sommer, både med sekk, fiskestang og padleåre. "Heldigvis" er jeg av det "svake" kjønn så tunge løft av kano og sånt er det gubben som ordner. Men helst vil jeg jo kunne bruke kroppen min normalt.

Til trådstarter: Jeg synes det er så flott at du har kommet deg ut på fjelltur igjen. Positiv tenkning er helt klart med på å påvirke helsa i positiv retning. Mannen min pleier å si at jeg er optimist til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere, hver gang jeg sitter og planlegger, hver gang jeg er på fjellet, tenker jeg på denne hendelsen - og hva positiv tenkning kan føre til.

Når man er nede for telling så er min erfaring at positive tanker er det eneste som hjelper. En lege sa en gang til meg at i dag kan vi helbrede de fleste sykdommer, men vilje, eller heller mangel på sådan er verre. En pasient som ikke vil bli frisk er det ingen leger i verden som kan hjepe.

Har selv gått på flere smeller som har gitt meg sykemeldinger på over et halvt år. To ganger selvforskyldt. Dvs. stress og for mye jobbing, men siste gangen ble Radiumhospitalet redningen.

Fikk ny ryggsekk til jul for at jeg ikke skulle miste troen på at jeg skulle tilbake med fjellsko og ryggsekk, og første prøveturen ble bare 15 minutter lang og endte med brukket fot.

Når du er på bunnen er det bare en vei, og det er oppover, og nå er jeg på full fart tilbake. I dag har jeg faktisk tilbrakt over 3 timer på sykkelen, med en liten kaffepause hos min 85 år gamle mor, og med en stående innvitasjon om fjelltur og ørretfiske i pinsen så er det ikke mulig å tenke annet enn positivt.

Har man sett døden i hvitøyet så kan det nok tenkes at man begynner å se litt anderledes på hva som er viktig og uviktig her i livet, og det kan ofte være helt andre ting etter en slik opplevelse enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.