Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk eller ryggsekk? Påsketur på Hardangervidda


Anbefalte innlegg

Hei! :?:

Jeg har tenkt å gå Haukeli-Finse og kanskje litt videre hvis jeg har ekstra tid, samt 7 dagers tur, alene (eller "alene", det er ja umulig om påsketid), i uke 17. Jeg skal ha med telt og mat, så det blir litt tung.

Hva synes dere om snøforhold og terreng, passer det bedre til ryggsekk eller pulk? Eller kanskje begge to sammen?

Og feller er ja nødvendig hvis jeg skal gå med pulk, eller? Særlig om våren?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gått strekninga eller studert kartet over det området, men eg har fått inntrykk av at terrenget er nokså rolig. Hvis du tenker på hva som er best for dine knær, og det bør du jo, så bør du uansett trekke pulk.

Etter min mening er det ofte behov for både smurning, kort- og langfeller på turer, så får du selv velge hva du tar med. I dyp snø og bratte bakker er langfeller best. I lett terreng bruker eg smurning og på strekninger med litt tøffere terreng bruker eg kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå samme løypa fra Finse til Haukeliseter i påsken. Drar da en pulk på ca 30-35 kg. Må jeg bære den så tar jeg den på ryggen.

Hadde gått for pulk selv om det hadde vært mye bakker. Man får mye mindre vekt å bære ved å heller slepe den etter seg.

Ellers så har jeg med langfeller, rød blå smøring og klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei snowymaja!

Jeg velger alltid pulk på vinterturer på H.vidda. Med en vinterpose som alene fyller halve sekken og 2 underlag..........Niks, jeg har ikke smått nok utstyr til å gå med sekk på vinteren.

Du burde ta med feller, og har du ikke ville jeg kjøpt det.

Er det noen spesiell grunn til at du går sør-nord? Personlig liker jeg å gå mot sola, men du vil kansje ha den i ryggen? ;)

Jeg hadde også planer om en tur til på vidda nå i april, men etter et stygt fall på ski med skulder av ledd og et brudd så ser det dårlig ut for øyeblikket.

Du får uansett ha god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK alle sammen for nyttige svarene.

Da skal jeg gå med pulk som dere. :roll:

Tor-Kjell: Jeg skal begynne på Haukeli fordi jeg kanskje skal bli med på Haukelirennet. Hvis jeg kombinerer det med viddaturen få jeg reise mindre. Ellers skulle jeg også ha gått Finse-Haukeli. Men kanskje blir det mindre folk denne ruten. Og jeg blir før lett brennt av sola, so det går bra. hahaha.

Og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.