Gå til innhold
  • Bli medlem

Padleuke i Femundsmarka

Anbefalte innlegg

Er et par stk som planlegger en padleuke i femundsmarka i juli. Om det blir akkurat 7 dager er ikke sikkert men noe rundt der.

PLan så langt er å kjøre til Kjærringsjøen på svenske side og sette ut kanoer der, leie for de som ikke har med. Padler nok noen Ally DR kanoer bl.a på turen.

Innhold i turen går på passe padleetapper, fiske , ta en del bilder, muligens en fotur eller to. Altså ikke noe must å padle mest mulig hver dag.

Har tegnet inn en tenkt rute på kartet, her er det angitt en rød stek som er hovedrute, gul er reserverute ved mye vind på Rogen, blå er tilleggsmuligheter hvis etappene det blir nok tid/dager.

Så er det skrevet tall inn der vi tror det er aktuellt å ta camper underveis. De angir bare sånn ca. Kan og bli mer enn 1 natt på et sted men mest sannsynlig ikke.

Noen som har padlet ruta før? Er det ok på 7 dager, er det altfor kort eller blir det bare padling?

Er etappene mellom tallene sånn passe lange? Ca tid en må beregne? Fart blir vel naturlig sigfart på Ally.

Hvordan er bæringer mellom Revsjøen og til Styggsjøene? Og videre ned til Rundhåen?

Takker

femund_rogen2.jpg

post-5505-133474745738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Padlet fra Käringsjøen til Femunden for flere år siden. Dere får sikkert en flott tur enten dere velger den ene eller andre ruta. Det eneste jeg kunne tenke meg å minne dere om er at Rogen er stor og vindutsatt. Derfor kan det nok være verdt å tenke gjennom om det ikke er best å padle småsjøene nord for Rogen fra Käringsjøen. Det er noen bæringer, men de er korte. Gjelder alle bæringer i begge land. Mye kriker og kroker, så det gjelder å følge godt med på kartet. Dere får en nydelig padling opp Reva, og ved Revsjøen er det mange flotte leirplasser å velge i. Fisk dere noen flotte harr i Reva. Spis dem med en gang. Tåler ikke lagring, men like god som ørret og røye som fersk.

Ha en flott tur.

Her er litt fra vår tur: http://steinm.blogspot.com/2009/08/karingsjen.html :wink:

post-4167-133474745751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet omtrent samme ruta for 2 år siden. Ca. 7 dager er passe tidsbruk på denne turen, da burde dere ha tid underveis til fisking etc. Jeg vil også anbefale dere å bruke mer tid i området rundt Reva/Styggsjøan enn på selve Rogen. Den er som du sikkert kjenner til vindutsatt... Er det godt padlevær når dere padler Rogen, vil jeg nesten anbefale dere å gjøre dere ferdige med den først som sist. Man vet aldri hvordan vindforholdene er her neste dag...

Bæringen mellom Revsjøen og Styggsjøan går helt greit, den er ikke veldig lang. Mener å huske at bæringen ned til Storrundhåen foregår i steinur og er derfor noe mer knotete. Den er imidlertid heller ikke veldig lang.

Ha en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt da har ikke foreløpig rutevalg vært helt forgjeves :?:

Blir nok minst mulig Rogen ja, Camp tall er bare satt hvis nødvendig, f.eks hvis man kommer litt sent avgårde.

Hva bør en regne av tid ca å padle fra Rogenstuen til utløpet av Reva, sette at man ikke prøver padle fortest mulig samt at været er snillt så det er lite vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 7 turer i Rogenområdet, de fleste sammen med Martin M. Hvor lang tid dere bruker på padlingen er bl.a. avhengig av hvor samstemte padlerne er. Tror nok jeg padler opp mot dobbelt så fort med Martin som jeg gjør med mer uerfarene padlere. Det betyr spesielt mye når en padler i bølger og motvind, som det lett blir noe av på Rogen. Ved tre anledninger har vi måttet vente eller gå i land pga store bølger og vind på Rogen.

Syv dager skal holde mer enn godt for den beskrevete ruten, selv om dere får ruskevær. Noen av de lengre strekkene vi har padlet/gått er fra Østre Rødsjøen til Stor Tandsjøen (her er det mye kriker og kroker, og skog som delvis gjør navigering på land og vann vanskelig). Vi har padlet fra Rogenstua og halveis opp Reva uten større problemer, selv med litt vind og bølger. Vi har også padlet fra ca Bredåholmane til Storrundhåen med motvind og 1,5m høye bølger mye av turen (noen km ble tilbakelagt på land da vinden og bølgene økte).

Som Anders A skriver er ikke bæringene fr Revsjøen til Storrundhåen vanskelige. Stiene er lette å finne her. Terrenget i Rogen er delvis skummelt. Ur dekket av frodig vegetasjon lager en del feller. Det er relativt mange små bæringer, annet enn på Rogen. Anbefaler å pakke lurt Martin og jeg har oftest gjort det på følgende måte: en sekk hver. Han bærer mat og det tunge, jeg bærer eget utstyr og Allyen. Årene fester jeg inni kanoen. Vi får med alt på en bæring. Ut og inn av kanoen går raskt.

Er det stille og lite bølger på Rogen går padlingen der relativt raskt. Omådet fra Kjæringsjøen til Rødsjøen, samt runden Bredåsjøen, Vonsjøen, Lille Vonsjøen og Våndhåen er utrolig fine. Har dere tid og lyst bør dere vurdere disse rutene. Røa og Reva-området kan være ganske folksomt.

post-3635-133474745778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.