Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Stranda


haakonob

Anbefalte innlegg

Hei

Har planlagt tur til Stranda i første del av påska. Strandafjellet skisenter har godt rykte på seg for å være et av landets beste skisenter med tanke på tilgang til off-piste muligheter. Det hadde derimot vært artig å prøvd seg på noen toppturer utenom skisenteret også.

Er det noen her inne som er kjent i området, og har noen fine toppturer å anbefale. Dette kan både være både fjell i nærheten av Strandafjellet og omegn? Har hørt at Ystevasshornet er en topp som bør besøkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytstevasshornet kan du gå over Tuvegga fra skitrekket på Fursetsida, nedkjøring mot Svartevatnet kan gjøres bratt men her blir fort skygge og det fryser på nå på våren. Er smalt ned og ut Vassdalen/Sykkylvsskaret, vær oppmerksom at det går elv i skaret, påska er sen i år og hvis tempen er høy så... Normalt ligger det snø i selve skaret til ut i mai/juni, men lenger ned smelter den mye raskere bort. Dalmannshornet ligger i samme massiv, en enda bedre utsiktstopp syns jeg. Du kan gå mellom disse men ta med stegjern/isøks, ei bratt kneik kan kreve det. Hvis du har bil er det mye fine skiturer å nå tak i innen 30min bilkjøring. Du når hele Sykkylven, Hornindal, Fivelstad. Du kan også ta ferge over til Liabygda (10min) og nå tak i mye bra skiterreng.

Skal jeg gi noe mer konkret må du si noe om hvilke turer du er ute etter.

:lol:Stranda

På nettsiden over:

- Ferge til Liabygda, sjekk Stordal.

- Sykkylven, nabokommune mot nord.

Sjekk et av panoramabildene fra Roaldshornet så ser du hva som befinner seg i området. Mye å ta av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er nok av topper og ta av skjønner jeg! Med 3 turdager på oss, blir den store utfordringen å velge ut bare 2 topper. Dag 3 regner jeg med går med i skitrekket, der vi kanskje går opp til Roaldshorn og/eller annen skikjøring som er tilgjengelig fra skitrekket.

Jeg synes Kvitnebba virker som en veldig fin tur med startpunkt fra Norangsdalen/Fivelstad. For å komme seg hit fra Stranda ser jeg vi må via Hellesylt. Er det noen av vegene som er vinterstengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vinterstengt via Hellesylt. Dvs av og til er veien mellom Stranda og Hellesylt stengt pga ras, men det er langt fra hovedregelen. Og i alle fall ikke sent i april. Kvitegga er en bra topptur, en vanlig tur med en del trafikk. Vær oppmerksom på at den er litt østvendt, solpåvirket om formiddagen og påfrysing om ettermiddagen. Ikke vær for sent ute om det er sol :D

Se også turen til Heimste og Fremste Blåhornet fra Strandadalen, jevn fin nedkjøring og bra utsikt. Kort biltur dit.

Hvis det kommer nysnø i påska bør dere gå for turer som vender mer mot nord. Kan være mye bra føre nordvendt sendt i april og faktisk også hele mai. Sørvendt og nysnø er ikke noe særlig hvis det er sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.