Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag i vinterfjeld for (næsten) nybegyndere?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I ugen inden påske planlægger jeg at tage en tur på fjeldet i ca. 5 dage sammen med min kæreste. Vi har netop meldt os ind i DNT og forsøger nu at finde en velegnet rute udfra DNTs kvistekort samt hvad der ellers ligger af rutebeskrivelser på DNTs hjemmeside. Vi har begge kun begrænset erfaring med at færdes i vinterfjeldet - (vi står dog begge på ski og har erfaringer med sommerfjeld, orientering og fjeldsikkerhed) - og kunne godt bruge et tip til en velegnet rute fra mere erfarne fjeldfolk. Vi har f.eks. lidt svært ved helt at vurdere hvor langt man kan gå på ski med sæk (mellemtung). Mit umiddelbare bud er omkring 20-25 km pr. dag??? Vi vil helst sove på selvbetjente hytter størstedelen af turen og kunne komme til og fra området med offentlige transportmidler (tog eller bus). Er der nogen som lige tænker at de bare har det helt perfekte ruteforslag og en mening om mit bud på hvor langt vi kan gå pr.dag, ville det være helt perfekt og en kæmpe hjælp.

Annonse
Skrevet

Hej

Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål.

Jeg går også selv om drømmer om en ligende tur, men er som du, lidt i tvivl om hvor jeg skal tage hen.

Er der nogen som har nogle forslag ?

mvh

Bo

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det vil jeg også gerne høre lidt nærmere om.

Mvh

Jakob

Skrevet

Bor dessverre for langt nord til å ha gode forslag til områder og ruter som er fine å gå, men tenkte bare å nevne at dere vel kan regne med å gå et sted mellom 1,5-2,5 mil om dagen på ski. Veldig avhengig av snøforholdene. Er det veldig dårlig føre, men mye tung eller dyp snø kan dere kanskje ikke regne med mer enn 1 mil. Husk også å ta høydestigning med i beregningen av tiden dere har til rådighet. Syns å huske noe om en gylden regel som sier at man i terrenget bruker ca 1 time pr 300 høydemeter man går opp pluss ca en time på 3 km bortover?

Lykke til med turen, regner med dere finner mange fine turmuligheter!

Skrevet
I ugen inden påske planlægger jeg at tage en tur på fjeldet i ca. 5 dage sammen med min kæreste. Vi har netop meldt os ind i DNT og forsøger nu at finde en velegnet rute udfra DNTs kvistekort samt hvad der ellers ligger af rutebeskrivelser på DNTs hjemmeside. Vi har begge kun begrænset erfaring med at færdes i vinterfjeldet - (vi står dog begge på ski og har erfaringer med sommerfjeld, orientering og fjeldsikkerhed)...

Påsken er veldig tidleg i år og på denne tida er det somregel full vinter i høgfjellet. Sjansen for dårleg vèr, storm og låge temperaturar er absolutt tilstades. I Høgfjellet kan temperaturen gå ned i 15-25 kuldegrader. Imiddertid kan det også bli mildare vèr, sol og lite vind, men ikkje ta det for gitt. Uansett kor ein går er det viktig å kunne vera fleksibel og tilpassa opplegget etter foholda.

Det trengs skikkeleg vinterutstyr for ein slik tur, sjølv om ein går frå hytte til hytte. Utstyrslister finn du for eksempel på turistforeningen.no. Husk spesielt på snøspade og ha i baktanke at det kan bli nødvendig å nødovernatte i snøhule. Skifeller kan også vera greie å ha med til lange oppoverbakkar. Skismurning må også med, inkludert klister (f.eks. universalklister og rødt klister)

Sjølv om mange ruter blir merka med kvister rundt påsketider, er kart og kompass obligatorisk. Bruk kartet aktivt og ikkje stol blindt på merkinga. Kan du bruke gps, så er det også eit fint hjelpemiddlel. Merk også at "kvistet løype" kun betyr at det er satt opp kvister, det betyr ikkje at det er blitt kjørt opp spor!

Det er ikkje alltid dei lengste turane som er finast, det kan vera vel så bra å gå mindre etappar og ha god tid. Ikkje legg ut på ein tur utan tilstrekkeleg trening og erfaring. Følg fjellvettreglane og lytt til både erfarne fjellfolk og vèrmeldinga

Hardangervidda

Ein klassisk og fin påsketur er å gå over Hardangervidda, for eksempel frå Finse i nord til Haukeliseter eller Rjukan i sør.

Eksempel på rute:

Finse (betjent) - Kjeldebu (sjøvbetjent) - Sandhaug (betjent) - Litlos (betjent) - (Hellevassbu (sjølvbetjent)) - Haukeliseter (betjent)

Dette er Imidlertid ein forholdvis lang tur og bare 5 dagar kan bli for knapt med tid viss det skulle bli dårleg vèr. Det er ikkje ein tur eg vil anbefala til nybegynnarar i vinterfjellet sånn heilt utan vidare, til det er den for lang. Det blir fort dagsetappar på 30km, så litt skierfaring er påkrevd.

Til Finse går det tog fleire gonger om dagen i tillegg til nattog, både frå Oslo og Bergen. Frå Haukeliseter går det buss både vestover og austover, f.eks. til Oslo. Frå Rjukan går det buss til Oslo. Oversikt over tog på nsb.no. Oversikt over busser på nor-way.no

Det er sikkert andre her på forumet som kan foreslå andre turar? Kan tenka meg at iallefall Skarvheimen, Filefjell og Jotunheimen også er aktuelle område

God tur!

Skrevet

Vil man ha det veldig enkelt til å begynne med, ville jeg anbefalt Peer-Gynt-Loipa mellom Skeikampen og Gålå på Gausdal Vestfjell. Den er kjørt opp og kan gås med langrennski. Det ligger hytter i veldig passe avstand underveis.

Dersom man synes dette blir for lettvint, tilrettelagt og folksomt, kan man gå deler av Trolloipa mellom Lillehammer og Høvringen i Rondane, eller man kan prøve seg på Hemsedals- og Valdresfjella samt Sørjotunheimen.

Tyin-Fondsbu-Gjendebu-Memurubu-Valdresflya Vandrerhjem-Beitostølen er en veldig fin tur som vi gikk sist påske (som da riktignok var en del senere). Se gjerne bildegaleriene på www.etojm.com.

Ellers er Tyin-Fondsbu-Yksendalsbu-Beito en ypperlig nygegynnertur (det var min første flere dagers fjellskitur). Også den er i Søjotunheimen. Det er jo klart en fordel å starte/avslutte et sted der man har offentlig transport.

Jeg kan også anbefale Sulebu på Filefjell som base med dagsturer på toppene rundt omkring - en kjempekoselig hytte i flotte omgivelser (se også her bilder på www.etojm.com under bildegalleri).

På Hardangervidda har jeg aldri vært, så det er vanskelig for meg å bedømme.

Skrevet

En kjekk tur som ikke krever for mye er å gå fra Finse til Haukeliseter. Det flatt og lettgått terreng. Eventuelt kan dere starte fra Tyin - det er ca. tre dagsetapper fra Finse. Se kart.

Jeg gikk den ruta til fots i august, og brukte fire dager fra Finse til Haukeliseter. Selvfølgelig lettere å gå langt når det er lyst til midnatt.

Mine etapper var:

1.dag: Finse - Kjeldebu. Dette var en lang dagsetappe, jeg hadde med med telt, primus osv. - men på ski halveres tiden. FORUTSATT at været er bra!

2.dag: Kjeldebu - Dyranut ( koselig å ta en kopp kaffe her ), forbi Sandhaug og Besso ( ligger 20 minutt på ski fra Sandhaug, en veldig koselig hytte.) Her slo jeg opp teltet like ved Besso.

3.dag: Besso- Litlos. På Litlos er det treretters middag til en grei pris, og dans påskeaften:) Her kommer vi sikkert til å dukke opp.

Jeg og en venninne skal gå Finse - Haukeliseter ( bruke tre dager )- Ådneram ( 5 dager ) i påsken. Kjekke, men hardere etapper fra Haulkeliseter og sørover.

4.dag: Litlos-Hellevassbu ( her stopper mange, for neste etappe er ganske hard.)Men jeg gikk videre og ankom Haukeliseter nøyaktig kl.24.00. Da startet jeg fra Litlos i 09-tiden.

Viktigste dere bør huske å ha med er; spade, vindpose, GPS ( mørke og snøvær er ikke kjekt uten GPS!), kart og kompass og sportstape - tape beina FØR dere begynner på turen, og ikke ta av plastringen før dere er hjemme:) Men sportstapen er også glimrende til å reparere utstyr med. Og skismøring, selvfølgelig:)

Lykke til!:) Gled dere!

Kristin.

Skrevet

...

Hardangervidda

Ein klassisk og fin påsketur er å gå over Hardangervidda, for eksempel frå Finse i nord til Haukeliseter eller Rjukan i sør.

Eksempel på rute:

Finse (betjent) - Kjeldebu (sjøvbetjent) - Sandhaug (betjent) - Litlos (betjent) - (Hellevassbu (sjølvbetjent)) - Haukeliseter (betjent)

Dette er Imidlertid ein forholdvis lang tur og bare 5 dagar kan bli for knapt med tid viss det skulle bli dårleg vèr. Det er ikkje ein tur eg vil anbefala til nybegynnarar i vinterfjellet, til det er den for lang.

....

Ikke for å være "breial", men jeg mener at Finse-Haukeliseter absolutt kan anbefales som nybegynnertur. Det er veldig lettgått terreng, kort avstand mellom hyttene og det ferdes mye folk der ved påsketider. Sist gikk jeg turen på 4 dager ( nå i august ) til fots. Selvfølgelig kan det blir dårlig vær, men det må man jo alltid ta hensyn til. :)

Skrevet

....

En kjekk tur som ikke krever for mye er å gå fra Finse til Haukeliseter. Det flatt og lettgått terreng

....

Ikke for å være "breial", men jeg mener at Finse-Haukeliseter absolutt kan anbefales som nybegynnertur. Det er veldig lettgått terreng, kort avstand mellom hyttene og det ferdes mye folk der ved påsketider. Sist gikk jeg turen på 4 dager ( nå i august ) til fots. Selvfølgelig kan det blir dårlig vær, men det må man jo alltid ta hensyn til. :)

Finse - Kjeldebu er vel ikkje akkurat heilt flat? Ei heller Litlos - Haukeliseter? Resten er imiddlertid ganske flatt, det er eg med på. Lettgått? Iallefall viss du har gått ein del på ski før, sliksom sikkert både du og eg har gjort.

Finse-Haukelister er ca 115km i følge kvistekartet og dette gjer dagsetappar på omlag 29km, viss ein tar det over fire dagar. Når folk seier dei er nybegynnarar, så tenker eg at dei kanskje ikkje gått så mykje på ski før, og då trur eg 115km kan bli vel langt, difor vil eg ikkje utan vidare anbefala turen. Men det er også ein grunn til at eg faktisk nevnde turen over Hardangervidda, det er jo ein forholdvis "lett" tur.

Men for all del, har ein gått litt på ski før i fjellet og er fornuftig med hensyn til planlegging og utstyr, så er dette ein kjempebra påsketur også for dei som ikkje føler seg så erfarne.

Har sjølv gått ruta med full oppakning og strålande sol heile dagene og det er ein fantastisk tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig i Ragnars synspunkter på skiturer i vinterfjellet. Etter min mening kan man generelt ikke snakke om lette eller vanskelige turer i fjellet hverken sommer eller vinter. Alt er avhengig av personlige forutsetninger, utstyr/utrustning, ferdigheter og erfaring og selvfølgelig vær og føreforhold.

Etter flere års erfaring som skiinstruktør ser jeg klart at å gå langrenn i preparerte løyper kan de fleste mestre noenlunde brukbart etter en viss tids trening. Voksne (over 16-18 år!!!) som aldri har lekt seg på ski før, har naturlig nok et handicap når man skal lære seg å gå på ski for første gang. Skigåing i ubrøytet terreng med sekk og i tillegg vanskelig værforhold i høyfjellet, krever enda lenger trening. Å da legge ut på turer fra hytte til hytte, ville jeg ikke anbefale til nybegynnere. Mulig jeg er for forsiktig, men jeg vet hvor barskt fjellet kan fremstå selv for oss som er født med ski på beina og har mange turer og lang erfaring i høyfjellet bak oss.

Mitt forslag til nybegynnere på vintertur i fjellet er å bo fast på en hytte; f.eks. Høvringen, Sjusjøen, Venabygdsfjellet, Beito og gå turer i området i oppkjørte løyper! Her finns flotte løyper i høyfjellsterreng med fantastisk utsikt hvor man kan få sin første erfaring i rikt monn med vinterfjellet. Uansett turlengde og om det er kort avstand til hytta man bor på, krever turer i vinterfjellet at man er utrustet til å kunne takle uforutsette situasjoner. Så selv på relativt korte turer er det påkrevd å ha med sekk med riktig og nødvendig innhold.

Jeg har fått større respekt for (vinter-)fjellet ettersom turene og erfaringene er blitt flere. Å legge lista lavt nok og tryggest nok på første tur, tror jeg er både er det mest fornuftige og det som gir mest turglede!

God tur!

Skrevet
I ugen inden påske planlægger jeg at tage en tur på fjeldet i ca. 5 dage sammen med min kæreste. Vi har netop meldt os ind i DNT og forsøger nu at finde en velegnet rute udfra DNTs kvistekort samt hvad der ellers ligger af rutebeskrivelser på DNTs hjemmeside. Vi har begge kun begrænset erfaring med at færdes i vinterfjeldet - (vi står dog begge på ski og har erfaringer med sommerfjeld, orientering og fjeldsikkerhed) - og kunne godt bruge et tip til en velegnet rute fra mere erfarne fjeldfolk. Vi har f.eks. lidt svært ved helt at vurdere hvor langt man kan gå på ski med sæk (mellemtung). Mit umiddelbare bud er omkring 20-25 km pr. dag??? Vi vil helst sove på selvbetjente hytter størstedelen af turen og kunne komme til og fra området med offentlige transportmidler (tog eller bus). Er der nogen som lige tænker at de bare har det helt perfekte ruteforslag og en mening om mit bud på hvor langt vi kan gå pr.dag, ville det være helt perfekt og en kæmpe hjælp.

Hvis dere har erfaring med lange skiturer, fjellturer med oppakning, gode - inngåtte skistøvler og kan bruke kart/kompass/GPS. Ikke vær redd for å ta en hytte til hytte tur. Start på Finse, så sørover mot Haukeli. Skulle det bli for hardt, kan dere avslutte turen på Dyranut. Der går det buss til f.eks. Geilo:)

Skrevet

Det er da helt fantastisk! Tusind tak for alle jeres gode råd og turforslag! Det er rigtig godt at høre fra folk som har godt med erfaring - og ikke mindst følge med i jeres debat. (det er mig der spurgte efter råd, som anonym gæst den anden dag)

Jeg er ret obs på fjeldsikkerhed og vil derfor bare lige sige... jeg vurderer ikke at det er helt uforsvarligt af os at begive os ud i vinterfjellet. Jeg har gået på højskole i Norge på vinterfriluftslivlinie og har derfra lidt erfaring og basal viden. Det er imidlertid noget nær 9 år siden, så jeg kan ikke rigtig huske helt hvordan det er mere - også har jeg heller ikke selv haft ansvaret for ture i vinterfjeldet - derfor tøver jeg en del og har behov for at høre andres mening. Jeg ved nemlig godt hvor barskt det kan være i højfjeldet og har ingen intention om at udfordre skæbnen mere end højst nødvendigt. Men erfaring med vinterfjeld er det næste skridt der skal til. Sommerfjeld er vi begge ret trygge ved og ture rundt i terrænet om vinteren har jeg praktiseret en del i forbindelse med et job jeg har haft på en norsk fjeldstue. Vi trænger nu nye udfordringer, som vi har besluttet skal være vinterfjeldet. Min kærestes erfaring med ski og vinterfjeld begrænser sig til det alpine, men han har derimod den fordel at han er betydeligt fysisk stærkere end jeg. Så jeg tror nu nok det skal komme til at gå fint hvis vi gør vores hjemmearbejde godt og tænker os om derude.

Skrevet

Dere får helt sikkert en flott tur. Kanskje møtes vi på veien, jeg skal gå Finse - Ådneram sammen med en venninne:) Vi starter tidlig i påsken, og kommer til å bruke i overkant av en uke på turen. Kommer helt an på forholdene.

Kristin.

Skrevet

Kan bare skrive under på turforslaget til Ragnar, som foreslår å gå fra Finse til Haukeli. Gikk selv den i påsken for 2 år siden. Eneste minus på turen, var da man skulle renne ned til Haukeli siste biten av siste dagen. Råtten snø som hadde fryst til is gjorde det litt vanskelig. Men siden påsken kommer såpass tidlig i år, skulle det være mindre sjangse for at forholdene blir sånn. Hvis det skulle være vanskelige forhold, gjelder det bare å ta seg tid. Dette er det det eneste bratte partiet som kan bli litt problematisk, men det er bare den siste timen på en flott tur. Uansett er dette en fin og trygg tur, om du er nybegynner eller erfaren fjellmann.

Hvis du vil kutte litt ned på turen, kan du ta bussen fra Haugesund eller Bergen og inn til en campingplass som heter "Garden", som ligger på veien mellom Eidfjord og Geilo. Derfra går du inn til Hadlaskard-Litlos-Hellevassbu-Haukeli. Dette vil si 3 overnattinger+eventuellt før og etter turen på henholdsvis Garden eller Haukeli.

Hvis du slutter turen på Haukeli, kan man også ta et par dager i skibakken, hvis man har lyst til det. Både Haukeli Skisenter (10 min), Røldal (45 min, det skitrekket med mest snø i Norge) og Hovden(1,5 time) er vel innenfor rekkevidde. Jeg anbefaler Haukeli eller Røldal, fordi det pleier å være (for)mye folk på Hovden i påsken. Men Hovden har de beste fasilitetene (stolheis osv.) Det går også an å bruke toppen av skiheisene som utgangspunkt for flotte dagsturer som ikke krever for mye, i og med at du allerede har forsért mange høydemeter med heisen opp.

Hvis dette er uinteressant, er det fullt av turmuligheter rundt Haukeli fjellstue (DNT). Både dagsturer og fine turer inn mot hovden via Holmevassbu, eller mot Suldal via Holmavatn og Mostøl. Nor-way buss ekspress har flere daglige avganger fra både Haukeli og Hovden til Haugesund, Bergen eller Oslo.

Siden du er medlem av Turistforeningen, får du både billigere overnattinger og 33% rabatt på nor-way sine bussruter.

Håper dette hjalp!

-Sigve

Skrevet

Hej Alle.

Jeg er kæresten som skal med Bodil på fjeldet. Jeg glæder mig rigtig meget og jeg er meget taknemmelig for alle jeres svar.

Jeg tror vi satser på turen fra Finse til Haukli seter.

God weekend

Bo

Skrevet

En liten kommentar: Fra Hakeliseter til Røldal er det ca 30 min kjøring. Fra Haukeliseter til Hovden ca 45-50 min. Forøvrig er jeg uenig at det er for mye mennesker på Hovden i påsken(det er lengre kø i Røldal), og med den planlagte Breive-utbyggingen blir kapasiteten tilnærmet doblet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.