Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbud mot kiting


magneg

Anbefalte innlegg

Morten,

jeg vet jo at du ikke alltid er så fornøyd med mine innlegg, i hvert fall ikke når du har moderatormaska på. Men jeg tipper likevel på at du og Julia sitter og humrer der oppe i naturen og synes jeg er morsom :arrow:

Nok om det. Jeg synes heller vi skal diskutere hvorvidt det er nødvendig med et kiteforbud for å redde reinsdyrene. Mitt svar på det er "nei". At Peter prøver å ro seg unna debattens tema fordi han skjønner at hans standpunkt virker tåpelig, får han ta på sin egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er uenige er fint :arrow:

Dersom det er et potensielt og dokumentert problem for dyrelivet har jeg forståelse og sympati med et eventuelt forbud. Men jeg ser ikke at dette kan være veldfundert? Hvor mange kiter i det aktuelle området i dag?

Hva slags forskning er gjort på vinseilings påvirkning av dyrelivet?

Er det sannsynlig at det vil kunne bli et stort problem?

Er det ikke bedre å ta tak i problemet dersom man ser at det er i ferd med å bli et reelt problem?

Forbud mot noe som kan tenkes å bli et problem, helt teoretisk synes jeg virker litt drøyt.

Pålegg gjerne STOOOOORE aktører som DNT å hold aktivitetene sine unna visse områder, men ikke lag forbud ut av noe som helt teoretisk kan tenkes å bli et problem, og som man muligens ikke kan dokumentere at vil ha negativ effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å dumme meg ut, vender jeg tilbake til startinnleget og spør: Hva er det vi egentlig diskuterer? Jeg måtte slå opp i iFinger for å finne ut at "kite" er en "drage" Betyr dette at det enkelte ønsker å drive med på Hallingskarvet er det vi også kanskje kan kalle "vinter- eller snøparagliding" som jeg har sett på TV? Det kan vel forklare hvorfor nettop Hallingskarvet er i fokus. Men å komme seg opp dit er jo ikke akkurat noen kosetur og da lurer jeg på om noen kanskje også ønsker seg helikopterlift opp. Til slik transport på Geilo trengs det vel "løyve" vil jeg tro, men fåglarna vet hva lokale turistinteresser kan få til hvis det dreier seg om penger.

I Norge har vi i alle år, på godt og vondt, tatt etter svenskene. I Sverige er helikoptertransport opp til og ned fra Kebnekaise fjellstasjon nærmest blitt rutine. Og scootertrafikken er ganske omfattene (og generende) mange steder. Vi kan være glade for at vi på disse områdene ikke har kommet like langt som svenskene. De reiser nå mange til Norge for å unngå motorstøyen. Sett på denne bakgrunn syns nå jeg at det er helt på sin plass å rope et varsko, eller kanskje rein, når det gjelder "Kiting på Hallingskarvet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Kiting vil si at man bruker en drage til å trekke seg frem. Egentlig samme prinsipp som en seilbåt, bare at seilet er et stykke foran deg eller oppe i lufta. Og så går det snorer fra seilet til et belte rundt livet. På beina har man vanligvis alpinski eller snøbrett, og de fleste holder skia/brettet på bakken det meste av tiden. De viderekomne bruker gjerne en drage med større løftekraft (evt. kiter i sterkere vind), og hopper på snøskavler og suser gjennom lufta. Mye lek og moro, og en ny trend blant folk som går litt lei av å kjøre i alpinanleggene :arrow: Forskjellen på kite og skiseil (ingen har nevnt skiseil, men jeg tar det med likevel) er at skiseil er beregnet på ren fremdrift. Kite er mer lek og triksing. Kite har altså ingenting med utforkjøring og heliskiing å gjøre. Kite-aktiviteten bedrives helst nær hytte/bilvei og lignende, mens skiseil brukes for fremdrift over store avstander. Håper på å få prøvd meg med kite neste helg ;)

Tom og Peter: Takk for en underholdende debatt! (selv om dere sporer av en del...). Kanskje Tom endelig har funnet en verdig motdebattant..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgeir ! Det er nok det du kaller "heliskiing" som jeg har tenkt på som "kiting".

Jeg ser nå også at det det er snakk om er verneplanen og ikke selve Hallingskarvet. Hvor stort område planen dekker det vet jeg ikke så jeg vil være forsiktig med å uttale meg om hvorvidt "kiting" (slik du beskriver aktiviteten) bør tillates eller ikke. Men jeg har vondt for å tro at kitingen kan få et så stort omfang at den representerer noen trussel for reinens beitemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå også at det det er snakk om er verneplanen og ikke selve Hallingskarvet. Hvor stort område planen dekker det vet jeg ikke

Brage - jeg la ut linken til verneplanens hjemmeside lenger opp i debatten. Hva med å se på den så får du svar på det spørsmålet.

Beklager den litt spydige tonen - andre som fortjener den bedre enn deg her, Brage...

F. eks Tom for sin kokketering med at han forakter formell kunskap. Og Sveins demonstrasjon av ditto. Det blir så dumt at det nesten er søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt mange tråder. Ut over originalen, så har vi havnet på viddene - eller, siden vi er i fjellforum er kanskje inni granskauen et bedre uttrykk - med i alle fall to andre diskusjoner, om evolusjon og om vitenskapsteori. (Pluss standarddiskusjonen om hvor dum/lur Tom er, da...)

Et forsøk på å komme tilbake til det tråden startet med, og et spm. som ble reist - er det verre med kiting enn vanlig skiferdsel i forhold til rein eller andre dyr? Svaret er nok ja, av følgende grunner:

  • Kiten gjør deg mer synlig og ruvende i terrenget enn på kun ski. Reinen oppdager deg lettere og blir skremt på lenger avstand.

    Kiten gjør deg raskere, du kommer fortere på reinen enn på ski. Dyr (inkl. folk...) blir lettere skremt av noe som brått dukker opp.

    Kiten gir deg større aksjonsradius, så du rekker å skremme rein over et større område per tidsenhet med en uten.

    Med mindre du er ekspert på å krysse, gir kiten deg mindre fleksibilitet i rutevalg enn når du går på ski, og mindre mulighet til å unngå en reinsflokk, om du vil ta hensyn.

    Manøvreringen av kiten krever oppmerksomhet du ellers kunne brukt på naturen rundt, inkl. evt reinsflokker.

Bortsett fra dette er kiten utvilsomt (dog uten å ha prøvd) et artig og naturvennlig tilskudd til måter å komme seg fram i fjellet.

Og til trøst for oss som misliker snøscootere: Nyere forsøk tyder på at scooter skremmer rein like mye som skiløpere. Der røyk det argumentet til scooterfolket... Se http://www.dovrefjellradet.no/FLIB/509-Reimers%202003%20-%20frykt%20-%20fluktadferd%20vilrein.PDF - for flere artikler om samme emne http://www.dovrefjellradet.no/default.asp?WCI=ViewNews&WCE=269&DGI=125&Head=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Carl !!

Mitt siste innlegg var et svar til Torgeir som oppklarte virksomheten "kiting" for meg. Jeg hadde fått en misstanke om at det her dreide seg om "skiparagliding" fra Hallingskarvet. Det som Torgeir kaller "heliskiing" som kanskje du også har sett på TV. Men det er altså ikke det det dreier seg om og bra er det, spesielt når min mulige frykt for helikoptertrafikk i den forbindelse dermed også er ubegrunnet. Det er denne, altså ubegunnete frykt for støy, jeg hadde i fokus i mitt forrige innlegg.

Det er da ellers lett å være enig i at kiting, slik den beskrives av Torgeir, høyst sannsynlig vil skremme reinen mer enn en enslig skiløper eller to. Men om kiting bør forbys i verneområdet har jeg ingen mening om ganske enkelt fordi jeg intet vet om hvor, når og hvor mange rein som oppholder seg der og hvor grensene går. Men kanskje tar jeg meg tid til å gå nærmere inn i "problematikken". Da kan det vel hende at jeg bruker henvisningen din til verneplanen, men jeg tror nok at jeg skulle ha funnet den okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg hadde fått en misstanke om at det her dreide seg om "skiparagliding" fra Hallingskarvet. Det som Torgeir kaller "heliskiing" som kanskje du også har sett på TV. Men det er altså ikke det det dreier seg om og bra er det, spesielt når min mulige frykt for helikoptertrafikk i den forbindelse dermed også er ubegrunnet. Det er denne, altså ubegunnete frykt for støy, jeg hadde i fokus i mitt forrige innlegg.

Heliskiing er jo takk og pris forbudt i Norge. Se http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19880314-0225.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "morten" !

Du sier at så lenge kiting ikke utgjør noen påviselig skade/ulempe for reinen, så skal vi ikke bry oss med den. Det er jo et sympatisk standpunkt som jeg i utgangspunket er helt ening i. Men det er et ordtak som heter: "Gir du Fanden lillefingeren, så tar han hele handa". Jeg håper at vi ikke kommer dithen at kiting tar overhånd og ødelegger både for reinen og andre. Selv er jeg ikke så engstelig egentlig, men jeg nevner igjen utviklingen i Sverige når det gjelder snøscooter- og helikoptertrafikken i fjellet. Det var neppe noen som trodde, da denne trafikken tok til, at den senere skulle bli en pest og en plage for mange og at utviklingen nå har kommet så langt at det i praksis er umulig å stoppe den. Det ligger mye penger i denne "bisnissen" og "glesbygdspolitik" er det vel også.

Når det gjelder kiting er jeg tilhenger av "Føre var" prinsippet særlig fordi sporten, som jeg ikke tviler på er både sund og morsom , bør kunne henvises til områder/tider hvor reinen (og andre ) ikke blir forstyrret.

Situasjonen, og forholdet til reinen, er i dette tilfelle vesentlig forskjellig fra den vi diskuterte i fjor da det gjalt kvisteløypa fra Hellevassbu til Haukeliseter. Da var det også hensynet til villreinen som sto i fokus, men Direktoratet for naturforvaltning kom til at kvisteløypa kunne opprettholdes. Den avgjørelsen er jeg helt enig i. Det går an å prioritere mellom ulike hensyn/interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fjas her, ass. Mtp på hvor mange folk som kiter tror jeg ikke det er et kjempe stort problem vi egentlig snakker om. Kitere er jo og forøvrig vanlige folk med forstand (de fleste er jo naturfolk som oss) så når de ser en flokk med rein har jeg egentlig en mistanke om at de skjønner at det er på tide å a) krysse, og dermed snu b)ta ned kiten og dermed snu.

Skjønner ikke problemet.. AAAAA! Frustrende.. Snart forbyr en vel sykling fordi det er en unaturlig måte å ferdes på, eller nordic walking for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian !

Først dette: Sykling og nordic walking foregår om sommeren på vei/sti, kiting på snø om vinteren.

Jeg er ellers enig i at med den, så vidt jeg kan skjønne ringe, utbredelse kitingsporten har i dag representerer den neppe noen trusel mot reinen og dens beitemarker. Men her skader det ikke etter min mening å være litt "føre var" og kanskje skaffe seg en hjemmel i en verneplan for å regulere/begrense/forby sporten. Lenger oppe i tråden er det vist til en innbydelse til et mesterskap i kiting i Tyintraktene. Hvis sporten "tar av" så vet vi ikke hva vi kan ha i vente. That`s it !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er opptatt av villreinens vilkår på Hardangervidda bør lese Aftenposten og Dagsavisen i dag. Der omtales en rapport som er overlevert til Miljøvernministeren hvor det bl.a. pekes på mulige uheldige sider ved "kiting" og også spørsmålet om enkelte turisthytter i perioder bør være stengt av hensyn til villreinen. www.aftenposten.no/dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.