Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor brei bør en fjellski være?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hepp

skal på snøhuletur på fjellet og trenger fjellski, de skal ikke brukes i preparerte løyper, bare i villmarken, og bør takle både løssnø, skare og litt is. De skal hovedsakelig være gode å gå med, men bør også ha brukbare kjøreegenskaper nedover da skal på noen toppturer etterhvert også...

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan kjøpe et par av en kamerat, men de er bare 57-50-55... er litt bekymret med tanke på bæreevnen, jeg er 172cm og 73 kg og skia ert 191cm, jeg skal også bære en rimlig stor sekk (80 l)

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg vil anbefale deg å satse på Åsnes Rago el Fischer E109 dersom du skal ha ein god allround-ski. E109 er vel 76 el 79 mm på det breiaste, og dette ser eg på som eit minimum når du er mann og skal gå m tung sekk i tillegg.

Eg har sjølv E109, og er godt nøgd med desse. Men så er eg ei lita og spretten jente då...Ragoen kan nok vere eit godt alternativ.

Tora

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Har selv hatt Fischer E109 og har også akkurat kjøpt den modellen til min kjære.. En meget bra ski...

Har også brukt Åsnes Combi Combat Cap endel og har mange venner som jobber i forsvaret som også bruker den mye... Den anbefales på det sterkeste!

Den er forholdsvis bred og vil gi deg svært god bæreevne både når du går med sekk og når du skal på topptur....

En kjempebra ski...

Dan

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal også ha nye fjellski og har derfor undersøkt en del. Alle de merkene/typene som her er nevnt er nok OK. Det er imidlertid blitt sakt at de nye Fischer ikke holder smurningen bedre enn de eldre modellene. Jeg har den gamle modellen og kan bekrefte at smurningen sitter svær dårlig, spesielt på hard snø.

Om Åsnes Combi CC sies i butikken at den er vesentlig tyngre enn Rago uten at de kunne si meg hvor stor vektforskjellen er. Jeg ble anbefalt å kjøpe Rago, men jeg syns den virker for stiv for meg i alle fall. Atomic (Mountain ?) og Madshus Voss er mykere. Det mener jeg er en fordel utenfor oppkjørt spor på fjellet. Forøvrig tror jeg at alle moderne ski som selges som fjellski er brede nok for de fleste behov.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Åsnes CCC er konge! Bred og god, men ikke for bred.

Svinger bra, lett å gå med. Ingen løypeski i Nordmarka... Men er grei å gå i løyper med også.

Har også spenn i skien.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.