Gå til innhold
  • Bli medlem

Anton Sport Bogstadveien - tvilsom kundebehandling?


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en Arcteryx Bora 95 l sekk i denne butikken for ca 1,5 uke siden. Da denne dessverre viste seg å være for stor stakk jeg innom de i dag med ønske om å bytte til 80 l utgaven i stedet. Sekken er som ny, og har aldri vært ute. De ønsket ikke å være behjelpelige med å bytte da merkelappen var tatt av. Jeg må si jeg er utrolig sjokkert og skuffa over at det er mulig å behandle en kunde slik.

Er det jeg som har urimelige forventninger her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! De fleste sportsbutikker og sportsmerker har god kundebehandling og viser velvillighet. Du bør prøve igjen, eventuelt spørr etter "sjefen". Be om en forklaring på hvorfor du ikke får bytte hvis de nekter og post den her (er det Arcteryx som ikke tillater det bør det komme fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ble sekken kjøpt til fullpris eller på tilbud? Dersom den er kjøpt til tilbudspris bortfaller vanligvis returrett. Dette gjelder de aller fleste sportsbutikker.

Her er hva Anton Sport selv skriver om retur-/bytterett:

Vi tilbyr 14 dagers returrett på varer som er kjøpt hos oss. Du kan bytte eller få pengene tilbake. Hvis du returnerer varen, må du legge ved vårt returskjema som forteller hva som er i veien slik at vi kan hjelpe deg til et bedre valg. Bruk returskjemaet som følger med i sendingen. Du trenger ikke legge ved kopi av fakturaen såfremt du skriver ned hvilket ordrenummer det gjelder.

Ved retur betaler kunden selv for returen. Vi betaler porto for utsendelse av ny vare.

Husk at produktet må være ubrukt for å kunne byttes eller om du ønsker pengene tilbake.

14 dagers returrett og reglene beskrevet over gjelder kjøp i nettbutikken.

For kjøp i våre butikker gjelder reglene under. Varer kjøpt i nettbutikken kan også byttes i våre butikker, da etter reglene beskrevet under.

8 Dagers bytterett mot kvittering/byttelapp

Aktuelt produkt må være kjøpt hos Anton Sport

Tilbudsvarer byttes ikke

Produktet må returneres komplett og i original emballasje

Varen må være deponert på for å få pengene tilbake

Deponering inntil 3 dager, avtales på forhånd

Sitat slutt.

Dette er hentet fra Anton Sports nettside: http://www.antonsport.no/s/info/info.aspx

I og med du sier du ønsket å returnere etter omlag 1 1/2 uke vil det nok si at du har overskredet tidsfristen, og en selger kan ikke bryte dette avtaleverket. Da havner muligens i trøbbel med sin arbeidsgiver.

Det eneste du kan gjøre er å forsøke å få snakket med en lenger opp i systemet, butikksjef e.l.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene og støtte. Jeg forstår regelverket, men det var ikke med denne begrunnelsen at byttet ble avslått. Begrunnelsen var at merkelappen ikke hang på lenger

Det er til syvende og sist snakk om kundebehandling, og dette må jeg si at jeg opplever som utrolig frustrerende og det gjør meg mildt sagt forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld så finnes det ingen lovpålagt returrett, utenom for netthandel og oppsøkende salg. Returrett ved handel i butikk er noe som butikkene selv gir kunden, og praksisen rundt dette kan variere. At varen er ubrukt og leveres med originalembalasje og merkelapper er en selvfølge. Skulle merkelappene ha falt av så vil de fleste butikker ta imot varen bare du har de med deg. Det er en enkel sak å feste de igjen. En del butikker har nok blitt strengere og mer firkantet når det gjelder returer. Dette har nok dessverre ofte sammenheng med at noen prøver å utnytte systemet. For å unngå at kunder skal føle seg forskjellsbehandlet eller at enkelte ekspeditører får rykte for å være snillere enn andre skjerpes rutinene inn. Jeg har selv drevet butikk noen år og har hatt en del ubehagelige seanser rundt dette. Eks kjoler solgt på fredag som blir forsøkt levert tilbake på mandag der plagget lukter røyk, er flekkete av sminke og brunkrem, har svimerker fra sigaretter, rødvinsflekker etc. Ikke alle har forståelse for at jeg da ikke tar varen inn igjen. Nå faller jo ikke du inn under den kategorien jeg nevner over her. Men det er kanskje verdt å prøve igjen. I verste fall kan du forsøke i en annen butikk som fører samme varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket som blit sitert over, står jo ganske klart til nettbutikken og ikke handel i den fysiske butikken. Sist jeg husker å ha handlet med Anton, så opererer de med 14 dagers returrett mot kvittering/ubrukt produkt. Du har sikkert møtt på en litt ny/kasseansatt som bare følger reglene hun/han har lært. Dessverre har man ikke som kunde noen bytterettigheter, dette er en service som hver enkelt butikk selv bestemmer hvordan de vil løse. Som oftest så er det at varen/emballasjen er inntakt spesielt viktig, da man skal selge varen på nytt - som et "ubrukt" produkt.

Regner med at du hadde med merkelappene? Litt usikker på hvordan merkene til Arcteryx er festet, regner med at det er den vanlige "plasttråd-gjennom-hull-i-lapp"metoden? I såfall er det en smal sak å feste de på igjen, og dette er utstyr de fleste butikker har. Ville tatt meg en tur ned/ringt og spurt om å få snakke med daglig leder og forklart situasjonen. Kan nesten garantere at det ikke er noe problem å få byttet - i såfall bruk spre det på deres facebooksider+send mail så høyt du kommer i Anton/Sport 1.. Lykke til :)

*var litt sein der. Innlegg over støttes fullt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kjøpte en Arcteryx Bora 95 l sekk i denne butikken for ca 1,5 uke siden. Da denne dessverre viste seg å være for stor stakk jeg innom de i dag med ønske om å bytte til 80 l utgaven i stedet. Sekken er som ny, og har aldri vært ute. De ønsket ikke å være behjelpelige med å bytte da merkelappen var tatt av. Jeg må si jeg er utrolig sjokkert og skuffa over at det er mulig å behandle en kunde slik.

Er det jeg som har urimelige forventninger her? :)

Både ja og nei. Du bør ikke være sjokkert over at butikken følger regelverket. Men nå har det blitt slik at kjeder/butikker har bytterett osv som gir større rettigheter enn forbrukerkjøpsloven, og sånn sett gir det kanskje en uberettiget forventning om at alle skal gi samme rettighet eller service. Hvis jeg er i tvil om varen jeg kjøper, spør jeg alltid om deponering og får signatur med dato på kjøpskvitteringen. Da får jeg også pengene tilbake hvis jeg ombestemmer meg. Anbefales, får alltid minst 3 dager, gjerne 1 uke også om jeg ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er jo at på kjøp over disk har man ingen angrefrist eller bytterett bortset fra hvis det skulle dukke opp feil eller mangler ved varen.

Men så er det noe som heter sedvane. F.eks. så er det en helt vanlig praksis at butikker bytter gaver f. eks. etter jul, konfirmasjoner, bryllup etc. Hvis butikken praktiserer denne formen for "bytterett" så må den praktiseres likt for alle kunder.

Jeg har opplevd å få bytte varer under påskudd av at de er mottatt som gave og at jeg derfor ikke kan fremlegge kvitering, men vanligvis pleier seriøse butikker å være greie når vi snakker om så pass dyre ting som denne sekken og hvor det også er veldig viktig at varen passer til brukeren.

Prøv å få snakke med butikksjefen og forklar problemet ditt. Ikke forlang noe som helst, men be bare om litt forståelse for din situasjon. Det er jo ikke særlig hyggelig å kjøpe en så dyr sekk som du ikke kan bruke, og for butikken så er en fornøyd kunde mye mer verd enn et innslag i kassen.

Hvis det er prisforskjell i din favør så kan du jo f.eks. tilby deg å se bort fra dette bare du får en ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært i kontakt med butikksjefen får jeg nå få lov til å bytte sekken, til tross for at jeg ikke lenger har merkelappen. Jeg må si jeg er strålende fornøyd med dette, og vil gi honnør til Anton Sport som ønsker å finne en løsning selv om jeg som kunde ikke har "loven" på min side her. Happy ending altså! Og jeg vil fortsette og handle i denne butikken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.