Kristian123 Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Jeg tenkte det kanskje var mulig å krysse Hardangervidda, Finse til Haukeli fjellstue, fra 16.4.11 til 22.4.11. Hvordan pleier det å være med skiføre på denne tiden over Hardangervidda? Evenutelt så skal jeg bruke pulk. Siter
Fimax Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Labbet den ruta i måndesskiftet april-mai i 2007. Bra nok med snø. Været og føret var værre. Siter
Tor-Kjell Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Jeg er også litt nyskjerrig på snøforholdene på vestvidda. Var på tur i området rett øst for Geitvassdalen(i nærheten av Lågaros) forrige helg. Det var svært lite snø på østvidda. Jeg synes utfra hva jeg kunne se vestover at det så noe mere snødekt ut. Jeg skal ha en tur til i april og det er mulig jeg da velger vestvidda. I alle fall om det blir vesentlig mindre med snø på østvidda. Siter
Kristian123 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Skrevet 16. mars 2011 Takker for svar Fimax! Vet det har vært snevert med snø nermest over hele Hardangervidda, men forhåpentligvis så vil temperaturen være såppas lav at den blir liggende. Siter
Halling Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 Sitat Takker for svar Fimax! Vet det har vært snevert med snø nermest over hele Hardangervidda, men forhåpentligvis så vil temperaturen være såppas lav at den blir liggende. Vær og føreforhold styres i stor grad av sirkulasjonsystemenes plassering i Nord-Atlanteren. Nordavind vil trolig i slutten av April gir et kaldt drag ifra Nord og kaldt og tørt vær med fin skaresnø. Søravind kan føre til mildt vær med mye vind og nedbør i form av regn/snø. Time will show? Siter
Kristian123 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Skrevet 25. mars 2011 Hvordan er det med bussen fra Haukeliseter, er det bare å hoppe på når den kjører forbi eller må man bestille plass på forrhånd? Ossen er det også med pulk på toget, må man ikke betale ekstra for en pulk på 35 kg? Siter
Knut-Erik Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Sitat Hvordan er det med bussen fra Haukeliseter, er det bare å hoppe på når den kjører forbi eller må man bestille plass på forrhånd? Ossen er det også med pulk på toget, må man ikke betale ekstra for en pulk på 35 kg? Tror det er Nor-Way bussekspress på den ruten, og de har plassgaranti - dvs unødvendig å bestille plass på forhånd. Det var hvertfall det for 3 år siden da jeg tok bussen ned etter å ha gått den samme turen du planlegger. Jeg har aldri betalt ekstra for pulk på toget, men det er mulig det kommer an på konduktøren. Siter
captainrambo Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Bussen over Haukeli har plassgaranti, så det er ikke nødvendig å bestille. Når det gjelder bagasje kan du ta med opptil 30 kg gratis. Alt over det blir regna som ekspresspakker (!). Sjekk disse sidene: http://www.nor-way.no/spoersmaal-og-svar/hvor-mye-bagasje-kan-jeg-ta-med-article2475-4755.html http://www.nor-way.no/ekspresspakker/category172.html Siter
Mariusda Skrevet 26. mars 2011 Skrevet 26. mars 2011 Fordelen med å ta buss hjem igjen er at da er vekten redusert til under 30 kg som følge av at maten er spist hehehe Skal også gå den samme turen, men starter en dag seinere. Ruta planlegges i dag faktisk Mulig vi møtes i løpet av turen! Siter
Kristian123 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Skrevet 27. mars 2011 Takker for svar! Leste på NSB at man kan kun ta med tre kolli på 30kg maks, skal likevell prøve å lure med litt extra Driver å planlegger også med vektreduksjon som oppgave. Siter
Aspiranten Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Har sittet langdistanse på NSB med 55kg i sekken før, uten problemer Fullstappet Alpinist I med pakkposer festet utenpå... Det går nok bra med mindre du treffer en paragrafrytter av en konduktør Siter
Kristian123 Skrevet 5. april 2011 Forfatter Skrevet 5. april 2011 Bumper denna lit til. Hvordan er det med pulk på toget opp til finse? Må man bestille egen plass eller noe lignende? På NSB sin side står det følgende og ikke mer: A. Passasjeren kan ha med seg handbagasje på inntil 30 kg, og maksimum 3 kolli, som passasjeren sjølv tek med seg inn i toget og plasserer på ein eigna plass. Det same gjeld ski, barnevogner og liknande. Syklar, pulk, sykkeltilhengar og liknande kan takast med etter nærmare fastsette vilkår. Sjå www.nsb.no. Passasjeren må sjølv halde tilsyn med bagasjen under togreisa. Pulken min er en pariserpulk med ca 30-35 kg vekt. Siter
Bjørn-Ivar Skrevet 5. april 2011 Skrevet 5. april 2011 Sitat Bumper denna lit til. Hvordan er det med pulk på toget opp til finse? Må man bestille egen plass eller noe lignende? På NSB sin side står det følgende og ikke mer: A. Passasjeren kan ha med seg handbagasje på inntil 30 kg, og maksimum 3 kolli, som passasjeren sjølv tek med seg inn i toget og plasserer på ein eigna plass. Det same gjeld ski, barnevogner og liknande. Syklar, pulk, sykkeltilhengar og liknande kan takast med etter nærmare fastsette vilkår. Sjå www.nsb.no. Passasjeren må sjølv halde tilsyn med bagasjen under togreisa. Pulken min er en pariserpulk med ca 30-35 kg vekt. Det varierer en del med konduktøren du treffer på. Jeg har hatt med pulk noen ganger og det har stort sett gått greit, men jeg opplevde at konduktøren ikke ville la meg ta med pulken fra Ustaoset til Drammen, siden jeg ikke hadde forhåndsbestilt plass. Fikk immidlertid tak på en annen konduktør som slapp meg på, men jeg synes det er ganske utrolig.....NSB service på sitt beste :-/ Siter
Fimax Skrevet 5. april 2011 Skrevet 5. april 2011 Jeg har aldri hatt problemer med å få med pulk på tog, hverken Parisen eller Fjellpulken. En gang har pulken blitt henvist til lagerrom, resten av gangene har den stått sammen med vanlig bagasje. Siter
Mariusda Skrevet 5. april 2011 Skrevet 5. april 2011 Siden trådstarter skal gå på vestvidda og spør etter føret; Noen som har vært på vestvidda i det siste? Hvordan er det med snø der nå? Siter
Kristian123 Skrevet 5. april 2011 Forfatter Skrevet 5. april 2011 DNT mener ihvertfall at det skal være nok snø til å gå på ski. Ved finse var det også greie forhold i helgen http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article4081539.ece Siter
Mixmaster Skrevet 5. april 2011 Skrevet 5. april 2011 Man må bestille plass til pulk. Dette koster 175kr på regiontog, samme som sykkel Pulken få da egen billett og reservert plass i godsvogna. Konduktør hjelper deg med på og avlessing. Skal selv gå samme turen (Finse - Haukeliseter) på samme tidspunkt. Har bestilt pulkplass. Siter
AHJ Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Hei, Fikk melding fra Litlos i går da hadde kraftlaget målt snømengden ved Fiskos til 170 cm. Så der er det ihvertfall nok snø til påske Siter
geilomg Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 bor på geilo og var ute på langren idag. gikk fra geilo opp mot ruperanden. hardangervidda ligger litt høyer men det kan gi en indikasjon på hvordan det er: mykt, sank ned 2-3 cm når jeg skøytet i sporet. det begynner å komme fren sten og kvist. skarverennet som går fra finse til ustaoset skal være trygt. masse snø tydligen. robert Siter
Mixmaster Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 Noen som har oppdaterte føreforhold for vidda? I fjellene lenger øst forsvant skiføret i varmen nå i helga. Frykter for påsketuren fra Finse til Haukeliseter Siter
Kristian123 Skrevet 10. april 2011 Forfatter Skrevet 10. april 2011 Sitat Man må bestille plass til pulk. Dette koster 175kr på regiontog, samme som sykkel Pulken få da egen billett og reservert plass i godsvogna. Konduktør hjelper deg med på og avlessing. Skal selv gå samme turen (Finse - Haukeliseter) på samme tidspunkt. Har bestilt pulkplass. Hvor bestiller man plass for sykkel/pulk? Finner bare reservering for personer. Siter
Phaser Skrevet 11. april 2011 Skrevet 11. april 2011 Jeg måtte ringe når jeg skulle ha plass til sykkel. Siter
Mixmaster Skrevet 11. april 2011 Skrevet 11. april 2011 Sitat Hvor bestiller man plass for sykkel/pulk? Finner bare reservering for personer. Man må ringe inn til nsb, ja. Siter
Kristian123 Skrevet 12. april 2011 Forfatter Skrevet 12. april 2011 Yes, har nå ringt og bestilt! Det ser også bra ut i forhold til DNT sine opplysninger http://www.dntoslo.no/article.php?ar_id=27611&li_id=8 Siter
Mixmaster Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Har noen en idé om hvor lang tid man benytter mellom de ulike hyttene på ikke helt perfekt føre og med pulk. Vi er vant til å gå i fjellet, men blir nok mer labbing enn å fyke over viddene. Vi har med telt og har tenkt til å basere oss på å bo i dette, så er ikke avhengige av å stoppe ved hyttene. Kan altså tilpasse dagsetappene noe uavhengig av hvor hyttene ligger. Har forøvrig tenkt å følge kvistede ruter. Tiltenkt (superklassisk) påskerute: Finse - Krækkja - Stigstuv - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter Legger opp til å gå på 5 dager, med avgang 12:30 første dagen og ankomst like tidlig siste dagen, men hvor lenge må man gå hver enkelt dag for å rekke frem i tide? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.