Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde og tid

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Trenger litt hjelp i planlegging av langtur med sekk. Hvor lang tid bruker en person i gj.snittlig god form på en mil på ski? Anslagsvis?

Annonse
Skrevet

Fra en drøy halvtime og oppover til flere timer. Helt avhengig av skiføre, terreng, oppakning etc.

Joggeplanker og skarpt føre i lettgåtte løyper gir ikke så ekstremt mye mer enn halvtimen for de med god form.

I påska i fjor (vi er ikke i god form) brukte vi en snau time på vel 10 km bortover Gjende (som er helt flat). Vi hadde medvind, pulk og ryggsekk. Hadde vi snudd oss, så hadde det garantert tatt 2,5 timer.

Men med oppakning regner jeg med at man greier 10 km på mellom 1 og to timer dersom terrenger er småkuppert og lettgått, med rimelig god gli.

Skal man vasse i 20 cm. løssnø eller lignende så henger man vel litt oftere på stavene samtidig som det går betydelig langsommere...

Så det er et vanskelig spørsmål å svare på. En må nesten gjøre seg sine egne erfaringer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig med Morten i at det er vanskelig å anslå.

Mitt råd er å forsøke å lage et fleksibelt opplegg der turene kan varieres fra ca 15-20 km og opp til 35-45 pr dag. Har selv slitt på dagstur på 15 km, kraftig motvind og vekslende skavlete og dyp snø, samt elendig sikt , men har også gått over 100 uten å bli så mye mere sliten.

knut

Skrevet

Jeg pleier å regne 3 km/t på skitur i høyfjellet med sekk og inklusive pauser. I realiteten klarer jeg kanskje opp mot 4 km/t. Jeg har aldri holdt en fart over 5 km/t med 15 kg sekk, selv ikke over Gjende.

I kveld har jeg vært på en totimers skitur hvor farten med joggepinner i preparerte løyper var 12 km/t - uten at jeg ble så innmari sliten av det.

Gjest Anonymous
Skrevet

En formel som funker greit:

3 km/t + 15 min ekstra for hver 100 høydemeter. Dette gir et anslag som stemmer ganske godt dersom det ikke oppstår ekstraordinære forhold.

Men det er så sant som det er sagt:

De to fjellturplanleggingsbud:

1. Du skal være fleksibel! Enhver rute må ha et alternativ som er kortere.

2. Stol aldri på dine beregninger, ting tar tid!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.