nilshermann Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hei! Jeg har Scarpa T4 skisko og har planer om en tur alla https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24499. Lurte derfor på om det er noen her som har brukt plaststøvler på slike turer og hvordan det er. Lurte også på om det er noen som har stegjern å anbefale til skoa. Alternativet blir å kjøpe andre skisko eller ta med andre sko for å gå videre når skia settes igjen.. // Nils Hermann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molby Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 vil ikke anbefale plastikk på en såpass lang innmarsj. tungt, stivt og ikke noe særlig å gå med.. som å skyte spurv med kanon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molby Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Brukte Crispi Stetind med Petzl Vasak stegjern på nevnte tur, fungerte utrolig bra. anbefales på det sterkeste! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilshermann Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Skigåinga er jeg ikke urolig for. Jeg har gått tre dager på flat mark med dette utstyret, uten noe problem. Jeg tenkte mer på gåinga uten ski opp ura og på fjellryggen.. Ser nå at jeg ikke var spesifikk nok i det første innlegget mitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har gått de fleste slike turer med T4 og det går fint, men noen riper i lakken må påregnes. Pass på spennene i steiniura. Ellers enig i at BC-sko et bedre ved så lange innmarsjer, men T4 er jo mye lettere enn T2 etc, så det går greit og i snilt terreng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilshermann Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Om det blir riper i lakk eller lær går vel for det samme.. Hva må passes på med spennene?..løsner de? Og hva anbefales av stegjern? step-in? Leste en tråd fra 2003 der noen sa at jern med step-in kunne løsne, iallefall fra lærsko. Er det mer fornuftig å kjøpe jern som også går på andre sko uten muligheter for step-in..? Blir disse løsere på skoa enn step-in-jern? Jeg blir vel mere låst til å bruke T4-støvelen om jeg kjøper jern med step in.. Mange spørsmål.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Plast er en vanesak på stein, selv liker jeg det dårlig. Klumpete, dårlig kontakt med underlaget og tildels dårlig friksjon også. Sånn sett er T4 av de bedre iom de er mindre i størrelse (jeg har brukt T2). Step-in sitter godt på plaststøvler, er solide hakk, blir samme som telemarkbinding. Hvis du skal kjøpe universal-jern, pass på at de er lange nok til å passe på telemarkstøvler. Jeg har selv et par som jeg bruker på sommerstøvler, de går ikke på T2'ene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Tenke mest på faren for å knuse spennende hvis du kjører støvelen ned mellom noen steiner. Har prøvd ikke-step-in-stegjern (Petzl Vasak flexlock) på T4, men pga tuppen på støvelen blir det litt slarkete og anbefales ikke. Jern med step-in kan brukes også på kraftige fjellstøvler med step-in-kant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molby Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 bruker som sagt petzl vasak (step-in) på crispi stetind som ikke er en stepin-støvel og det sitter som bare det fordi stetind har en gummikant på hælen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens B Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Bruker disse på mine Scarpa T4. Det funker bare bra det. http://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-charlet-vasak-leverlock-fil-stegjern-20374.aspx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilshermann Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Var på sportslageret og kjøpte disse i dag: http://www.oslosportslager.no/produkt/grivel-g10-wide-new-classic-flex-stegjern-6537.aspx Fikk informasjon om at disse skulle passe T4, men da jeg kom hjem og prøvde var de for korte (halv cm). Må tilbake å bytte på mandag.. Med kun tanke på T4 frister det vel mest med step-in, men om jeg skal bruke andre sko så står jeg der plutselig uten stegjern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens B Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Ser bra ut de du har kjøpt. På Vasakene er det bare å ta av bøylen framme, da brukes de på vanlige fjellstøvler med step-inn bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.