Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjonstips av rifter på Gore-Tex (o.l) / teltduk / andre tekstiler


martin.m

Anbefalte innlegg

Hei.

Som et generellt tips vil jeg anbefale seiltape til reparasjon av rifter i tekstiler i felt.

Svært slitesterkt og hefter meget godt samt finnes i flere farger.

Eksempler på div. typer seiltape kan sees bl.a. her:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:101093

Jeg har tidligere brukt gaffatape til feltreparasjon, men har begynt å ta med meg dette i stedet. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av dem har du prøvd?

Ser man kan velge mellom Dacron insignia, Heavy duty, Kevlar og Spinnaker rep.

Jeg har ingen erfaring når det gjelder seiling men synes å huske spinnaker var det trekantede seilet foran.

Har enda ikke fått noen rift i Goretex, men ripstop nylon og jervenduken har fått hard medfart.

For permanent reparasjon for telt og tekstiler, anbefaler jeg en lokal systue. Er heldig og har en på Bekkestua, de fikset en rift i teltet mitt på en måte jeg ikke trodde var mulig. :wink:

Her er bilde av Stangkanalen min som fikk en rift og ble repparert.

183352_10150433879145512_830940511_17973941_2602385_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har spinnakertypen samt insigniavarianten.

Spinnakertypen er mest anvendelig til plagg da den er tynnest (spinnakerere er laget i vesentlig tynnere materiale enn andre seil).

Har ikke brukt systua på Bekkestua selv ennå da jeg hittil ikke har hatt behov for dette, men Fimax som jeg kjenner godt har i likhet med deg meget gode erfaringer med den servicen han har fått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Har slitt ut en del GTX-plagg de siste årene. En gang benyttet jeg systua på Bekkestua, og resultatet var jeg veldig godt fornøyd med! :wink: Har ikke prøvd seiltape, men på mindre rifter har det ofte holdt å kline på lim av typen Aquasure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring når det gjelder seiling men synes å huske spinnaker var det trekantede seilet foran.

Her er noen forskjellige varianter, sjønt disse vel strengt tatt blir kaldt genaker, men de gjør samme nytten. (Disse båtene har fast bauspyd som skyves rett frem, mens til spinnaker brukes en løs spinnakerbom som festes til masten.)

http://www.j120.org/j120oldfront.htm

Spinnaker:

http://dan.pfeiffer.net/p26/spin.htm

Et lite tips ved bruk av spinnakertape til rep av klær og telt.

Klipp til en passe stor bit. Klipp den rund i hjørnene / endene. (Unngå skarpe hjørner, de bare løsner.)

Hvis mulig, legg først en lapp på innsiden. Legg så en lapp på utsiden.

I områder med strekk eller stor belastning kan det være lurt å legge en lapp først og så en til som er noe større over den første.

post-4379-133474744117_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../mens til spinnaker brukes en løs spinnakerbom som festes til masten./...

Mnja, kan brukes uten spinnakerbom også, med kun tau og føringstaljer, men dette er detaljer. :?:

Uansett, godt råd å runde av hjørner på lappen man lager til, ovale eller runde lapper sitter lenger og mindre sjans for at lappen løsner.

Støtter helt klar dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, kan brukes uten spinnakerbom også, med kun tau og føringstaljer, men dette er detaljer.

Ja selvfølgelig kan man rigge opp tauer og blokker, men får du ikke problemer med "brasen" da hvis vinden dreier eller at kursen endres, og hvordan går det med stabiliteten på spinnakeren?

Jeg har opplevd å kjøre spinnaker i sterk vind og platt lens, og det endte med at spinnakeren begynte å pendle fra side til side, og før vi fikk sikret / strammet spinnakerbom og bras sjikkelig så var "kineseren" (broach) et faktum. Båten skar ut og la seg på tvers av vinden, krenget ned mot babord, storseil og bom kom fra styrbord til babord som om den var skutt ut fra en kanon, vannet stod helt opp til masten og cockpiten ble fyllt med vann på sekundet. Brasen ble heldigvis sluppet løs så vi berget seil og bom, men det ble ganske vått for de som satt i le. :)

Men dette har jo ikke noe med dette temaet å gjøre, men fri luft, det var det sandelig nok av den gangen, det skal jeg love deg.

Fant noen bilder på nettet i tilfelle noen skulle ha interesse av hva det handler om.

Fant også noen friske 49er snutter for de som liker vind, vann og stor fart.

post-4379-13347474443_thumb.jpg

post-4379-133474744433_thumb.jpg

post-4379-133474744436_thumb.jpg

post-4379-133474744441_thumb.jpg

post-4379-133474744444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.