pb Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m) topp i Lillehammer Vestfjell. Foruten en hel del andre fjell kan en se over 20 2000 meter topper (de fleste er navnsatt på bildet). Ikke verst ?? Se: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Aaltjern/230-239_anno_web.jpg Vær oppmerksom på at filen er relativt stor ! Petter Siter
pb Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Skrevet 24. januar 2005 OBS: Bildet er paa 2.3 MB, min nettleser tar dette dårlig.. Det er kanskje lettest å laste ned bildet dersom man vil ta en titt.. Petter Siter
Bjørn S. Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Point 2145 har da et navn! Tjørnholsoksle. Siter
Peder K. Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Flott bilde Åh, det klør i fjellfoten... Peder Siter
pb Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Skrevet 25. januar 2005 Bjorn, Du har helt rett, stedet er kjent under det navnet. Statens Kartverk har ikke oppfattet dette (enda?), dessuten var plassmangel og onske om ikke aa skrive mer enn noedvendig tilstede.. Den er en selvstendig 2000 meter topp med PF over 100 meter og fortjener definitivt navnet. Petter Siter
TrondE Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m) topp i Lillehammer Vestfjell. Petter Fantastisk utsikt derfra, Petter Synd at bildet ikke gikk enda litt lengre mot øst, så hadde du fort fått med 4-5 flere 2000 metre i Rondane hvor jeg tråkket mest rundt i oppveksten. Funderer litt på hvor bildet ditt er tatt fra Må være et eller annet sted på Skjelbreida. Det nærmeste jeg kommer er Myssmørhelje med trig.punkt på 1070 m. Er det forresten lov å spørre om hvilket kamera du har brukt også Point 2145 har da et navn! Tjørnholsoksle. Må se å få inn dette navnet i SSR slik at det kommer med på nye kart Men det blir nok med dobbel n siden Tjørnholstinden nå formelt heter Tjønnholstinden på vågåmål. Siter
pb Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Skrevet 26. januar 2005 TrondE : Bildet er tatt fra Myssmørhelje, det er rett. Høyde 1072 m. Dette er høyeste punktet på Skjellbreifjellet. Dersom man kikker på fjellsiden min http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html og skroller ned til 1072 meter så finner man noen flere bilder, blant annet tilsvarende panorama mot øst, som også dekker noen topper med primærfaktor over 1000 meter. Imidlertid er det en "gleppe" og beste delen av Rondane har falt ut. Dette skyldes sterk vind samt at jeg klarte å gå tom for (digital) film. Måtte styre med å slette noe og glemte hvor jeg var.. Arghhh. Jeg skal fikse dette en annen gang.. Man ser også Nordmarka fra samme sted, så totalt sett et bra utkikspunkt.. Kamera er et ganske ordinært Olympus (digital) C-5050 (5 Megapixel), med linse svarende til 105mm (3x zoom fra 35 mm). Panorama-bildet er limt sammen av 10 enkeltbilder. Fjellhilsen, Petter Siter
panda Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 Kjempebra bilde og kanskje en kandidat til "Norges videste utsikt" Ikke så veldig mange steder man ser Snøhetta og Nordmarka på likt liksom Lurer på om det er Kvitingskjølen man ser litt til høyre for Nautgardstind ?! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 Skrevet 28. januar 2005 2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m) topp i Lillehammer Vestfjell. Foruten en hel del andre fjell kan en se over 20 2000 meter topper (de fleste er navnsatt på bildet). Ikke verst ?? Et imponerende bilde! Hvordan tok du det? Peter Siter
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 Skrevet 28. januar 2005 Et imponerende bilde! Hvordan tok du det? Jeg vet ikke om pb fikk med seg spørsmålet. En skal jo helst ikke svare for andre, men her får man sikkert tilgivelse. 10 digital bilder tatt på stø fot, i sekvens, med overlap, og sakte, men kontrollert rotasjon rundt egen akse. Deretter puttes bildene inn i et "stitche" program, og ut kommer et fiks ferdig panoramabilde. Kuttes og tekstes i f.eks Photoshop. Det er ikke brukt noen innebygde "stitche" funksjoner i kameraet. Det er typisk lurt å få pulsen litt under kontroll før man gyver løs på 10 bilder i sekvens. Arnt. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 10 digital bilder tatt på stø fot, i sekvens, med overlap, og sakte, men kontrollert rotasjon rundt egen akse. Deretter puttes bildene inn i et "stitche" program, og ut kommer et fiks ferdig panoramabilde. Kuttes og tekstes i f.eks Photoshop. Stilig! Akk, så lyst jeg har på digitalkamera, men jeg får aldri bestemt meg for hvilket... Det finnes også «analoge» kameraer som kan ta sånne bilder. Kameraet eksponerer bare en smal spalte av filmen samtidig som filmen trekkes frem og kameraet roterer på stativet. Resultatet er ekte 360-graders bilder eller mer om en lar kameraet rotere til det er slutt på filmen. For øvrig ble verdens første bildet på over 1 GB-pixel laget med stitching. Det er sydd sammen av 14 bilder i høyden og like mange i bredden, altså 196 i alt. Info finnes på http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm. Nok trivia. Peter Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 Skrevet 21. februar 2005 Flott bilde ja. Her e et panorama bilde som ej tok i fjor vår på sunnmøre. http://www.nytunconsulting.com/eastbeach/bilder/galleri/torstein/vaar_010404/images/pano_2.jpg (samme bildet ligger også i en annen tråd her inne...) Siter
eaa Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Bare flott. Setter men seg ned med kart og lang linjal , så er en slik utredning ytterst lærerik - og like morsom! Bra jobba dette. Se forøvrig info også her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2488 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.