Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lang tid tar det å beherske skøyteteknikk-langrenn


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg skøyteski og utstyr her om dagen og tok min første tur for et par dager siden. Tidligere har jeg bare hatt meget rimelige langrennski og stort sett gått småturer med eldste guttungen i huset, men det har alltid vært skøyting som har vært tingen for min del når det gjelder langrenn så nå har jeg altså investert i godt utstyr til dette.

Jeg sto i 30min på min første tur og da var jeg helt gåen både i korsryggen og ikke minst på/under bena. Korsryggen er nok et generelt svakt punkt og fotsmertene kommer nok av at skoene må "gåes" inn og er meget stramme og stive slik som slike sko skal være.

Jeg stod på skare som ikke gjør saken bedre og teknikken er det nok så som så med, og jeg antar at både ryggen og føttene blir mye bedre etterhvert som teknikken sitter og jeg klarer å slappe litt mer av uten å være så stiv og "krøkkete".

La oss si at jeg står et par dager i uka, hvor lang tid ca tror dere det vil ta før jeg behersker dette godt nok til at det faktisk blir morro å gå på ski og ikke bare vondt?

Takker for svar. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe konkret svar kan vel ingen gi deg, men husker for min egen del at jeg begynte å trene skiskøyting på en tirsdag

og kjørte løp, hundekjøring, påfølgende søndag. Vant det løpet, men det var nok mer takket være god hund og dårlig deltagelse.

Ville nok leitet fram noen instruksjonsvideoer på nett så tidelig i treningsprosessen som mulig for og ikke innøve for mye feil som du

må slite med og bli kvitt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å melde deg på noen teknikkurs (sjekk med nærmeste store skiklubb eller andre private aktører), viktig å ha noen arbeidsoppgaver å jobbe med helt fra starten av. Kjøp deg en skiteknikk-DVD (feks http://www.skiforbundet.no/Nyheter/Sider/St%C3%B8rreskigledemedbedreskiteknikk.aspx ), film deg selv og sammenlikne. Vi kategoriserer skøyteteknikken inn i tre grupper; padling, enkeldans og dobbeldans. I starten vil du nok merke det i muskelgrupper du kanskje ikke bruker like mye ellers i hverdagen (kanskje spesielt rygg- og hoftemuskulatur), men dette kommer seg. Tren mye uten staver for å bedre trene balanse (nøkkelord i skøyting), tyngdeoverføring og fotarbeidet. I nedoverbakkene kan du prøve å stå så lenge du kan på én ski. Skareføre er ofte vanskelig om du er nybegynner. Dersom det kommer et par cm nysnø en dag, så slå til! Det er mye lettere å trene teknikk på det føret. Hvis du trener en økt med instruktør og en eller to i tillegg så vil du nok merke en jevn progresjon (veldig individuelt hvor bratt denne læringskurven går). Selv ikke Petter Northug har "perfekt" skiteknikk, du finner alltid et eller annet du kan jobbe med når det gjelder teknikk.

Lykke til! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe fasit der, folk har forskjellig muskelatur og lærer forskjellig. Har og mye å si hvor mye av turen du bruker på teknikk trening og hvor mye du bare går. Ville vel starte med å gå mye i lett terreng for og lettere jobbe med teknikk.

Mener jeg så et program på tv for litt siden hvor Dæhlie nevnte at det tar ca et år å opparbeide en god flyt i skøyting. Om det er kalenderår eller en sesong vet jeg ikke. De proffe trener nok mye mengde på slik trening med rulleski om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mange gode småsnutter på Youtube som viser de forskjellige teknikkene. Tipper det tar ca en sesong eller to for en med normal motorisk intelligens, og et par-tre turer i uka. Pass bare på at du har god glid til enhver tid. Skøyting og dårlig glid er rett og slett helt håpløst, og dreper teknikken fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King-Nothing

Kommer akkurat inn etter en skøytetur nå.

At du blir støl i føttene er ikke så rart. Det er mange små muskler som får kjørt seg i forbindelse med balansejusteringer når dette er nytt. Kramper i foten er ikke uvanlig.

Vanskelig å si hvor lang tid det tar, men selv syntes jeg at det gikk ganske raskt å få sånn noenlunde flyt. (1 intensiv mnd hvor jeg gikk ofte, men jeg er forholdsvis godt trenet fra løping, sykling, og vanlig skigåing. Det med 1 mnd blir ikke helt riktig, da jeg har gjort forsøk med vanlig ski og til og med fjellski innimellom. I tillegg har jeg drevet vindsurfing i 30 år og det hjelper også på balansen.

Det er klart det avhenger mye av hvor god balanse du har fra før. En vanlig skøyteløper vil eksempelvis ha bedre forutsetninger for å lære det meget raskt. Har du ferdigheter derfra hjelper det. God kondisjon gjør det jo vesentlig lettere, da teknikken gjerne blir dårlig når du er sliten.

Tipset med å gå mye i lett terreng i starten tror jeg er fornuftig, det samme å gå en del uten staver.

Ellers ville jeg som nevnt over her sett noen instruksjonsvideoer på nett.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv skøyteski rett før påsken i fjor for å prøve meg på noe nytt. Året før greide jeg ikke å dobbeldanse. Med skikkelig utstyr løsnet og nå er flyten der. Jeg sykler en del gjennom året og stående tråkking på single-speed'en er genial trening for skøytemuskulaturen. Anbefales!

Jeg gjetter på at du relativt kjapt får den nødvendige styrken i ankler og legger, slik at det etterhvert vil være utholdenhet/styrke i lår/setemuskulatur som vil være det som begrenser.

Jeg har brukt videoene under en del til teknikktrening. Ikke at jeg tenker så mye over det når jeg går på ski, men jeg forsøker å ha et bilde i hodet av teknikken mens jeg skøyter. Jeg vil anbefale å gå i et terreng der man ikke må gå helt opp i rødt felt for å holde farten - det er vanskelig å trene teknikk når syra tyter ut av ørene. Gå heller litt rolig og tenk flyt i starten.

Skøyting er utrolig gøy når balansen begynner å sitte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: tusen takk for mange og gode svar! :)

Jeg forventet aldri et fasitsvar, for dette finnes ikke, men det er jo greit å vite litt om hva man kan forvente seg. For jeg må innrømme at på min første tur hadde jeg nesten lyst til å dra tilbake til butikken med utstyret med en eneste gang pga all smerten i ryggen/føttene. Så det jeg egentlig trengte, var at noen kunne si noe slikt som "Jo, det tar litt tid, men det løsner snart og da er det kjempegøy" og det var jo stort sett de svarene jeg fikk, så takk for deeet. :)

Før disse skiene hadde jeg noen smørefrie ski til 999,- for hele pakka (ski/bindinger/sko/) så utgangspunktet var ganske dårlig og det medførte jo at jeg ikke stod noe særlig på langrenn i fjor vinter. Jeg fikk en sportsbutikk til å slipe ned dette belegget som gjør skiene smørefrie og da gled de ihvertfall litt, men jeg måtte virkelig jobbe en del med stavene for å få noe særlig fart når jeg skøytet. "Problemet" nå er jo at skiene glir noe helt inni !#$¤%) og når teknikken ikke sitter, gjør dette at jeg jo merker at kroppen virkelig står på for å holde meg på beina. Jeg føler at skiene rett og slett glir fra meg. Andre ting jeg føler jeg sliter med nå i starten (foruten korsrygg/føtter) er at jeg ikke helt vet når jeg skal bytte ski og hvor mye press jeg skal legge på innsiden av foten, altså hvor mye skien skal "tilte" innover. En annen ting er at jeg hele tiden føler at skiene går litt oppå hverandre når jeg skal ta nytt tak, selvom de nødvendigvis ikke gjør dette.

Jeg har allerede sett det meste av videoer jeg har funnet på Youtube vedrørende skøyting og joda, det ser jo veldig enkelt ut, men jeg vet jo nå at det ikke er fullt så enkelt. Men igjen, takk for svar folkens, det er folk som dere som gjør det veldig artig å være ny på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting jeg føler jeg sliter med nå i starten (foruten korsrygg/føtter) er at jeg ikke helt vet når jeg skal bytte ski og hvor mye press jeg skal legge på innsiden av foten, altså hvor mye skien skal "tilte" innover.

Du skal gli på flate ski, altså ingen innovertiltig før i slutten av frasparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg skøyteski og utstyr her om dagen og tok min første tur for et par dager siden. Tidligere har jeg bare hatt meget rimelige langrennski og stort sett gått småturer med eldste guttungen i huset, men det har alltid vært skøyting som har vært tingen for min del når det gjelder langrenn så nå har jeg altså investert i godt utstyr til dette.

Jeg sto i 30min på min første tur og da var jeg helt gåen både i korsryggen og ikke minst på/under bena. Korsryggen er nok et generelt svakt punkt og fotsmertene kommer nok av at skoene må "gåes" inn og er meget stramme og stive slik som slike sko skal være.

Jeg stod på skare som ikke gjør saken bedre og teknikken er det nok så som så med, og jeg antar at både ryggen og føttene blir mye bedre etterhvert som teknikken sitter og jeg klarer å slappe litt mer av uten å være så stiv og "krøkkete".

La oss si at jeg står et par dager i uka, hvor lang tid ca tror dere det vil ta før jeg behersker dette godt nok til at det faktisk blir morro å gå på ski og ikke bare vondt?

Takker for svar. :)

Dette er teknikk og balanse først og fremst.

Når du glir så skal du være i balanse med kroppen over skien slik at musklaturen i kroppen er avslappet og kan tilføres nytt blod, næring og O2.

Slik du beskriver det så tyder mye på at du ikke er i balanse når du glir på skøyteskiene.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.