Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med rando-ski i klassen G3 Spitfire, Black Diamond Guru ol.? Lett og bra eller bare lett?

Redd for at det lette utstyret gjør nedturen til en nedtur, eller duger disse skiene nedover også?

Annonse
Skrevet

Jeg har Fat-Yupus D-sender med NTN-binding nå.

Fin vekt og mye flyt på D-senderne og de vil bli første pri på turer tidlig i sesongen med mye tørr og fin snø. Jeg kunne derimot tenke meg noe lett til turer hvor selve turen og ikke snøen er høydepunktet. En ski som tackler vekslende føre og hardt underlag, men som også flyter bra i tørr fin snø i høyfjellet i april/mai.

Kanskje mye forlangt?

Jeg kjører ikke spesielt aggresivt eller fort og har det aller best i cirka 25-30 grader bratt med sola midt imot :)

Skrevet

Med D-Sender og NTN som referansepunkt blir slike ski nok fort en nedtur. Jeg har selv NTN på to par tyngre ski, samt et par rene toppturski (Åsnes Storetind /m Voile 3-pin Cable). Toppturskia er en drøm på oppturen og artige nok til kjøring i pudder, men du tenker veldig fort på hvor mye artigere det hadde vært med større ski, hopping og drops kan du glemme. På skikkelig hardt, isete føre sitter de veldig bra, men siden jeg har litt pinglete telemarkbindinger på de begrenser dette noe, hadde jeg hatt tech-bindinger ville de passet veldig bra på slikt føre. På ujevn løssnø, vindarbeidet snø og gjennomslagskare faller de helt igjennom i forhold til tyngre ski siden de mye lettere hooker og dykker, med påfølgende faceplant.

Det finnes dog mellomting. Dynafit Stoke eller DPS Wailer 105, med tech-bindinger og Scarpa Maelstrale f.eks. vil være vesentlig lettere og mer letthåndterlig (spesielt om du går for en litt kort lengde) enn utstyret du har nå og siden du låser hælen så vinner du jo faktisk stabilitet i bindingen. Også DPS Wailer 105 med NTN vil være en del lettere oppover enn D-Sender. Og siden skiene har grei bredde, torsjonsstivhet og early rise vil de takle det meste fjellet ha å by på. Jeg hadde selv kjøpt meg et slikt oppsett om jeg hadde råd og klarte å overtale samboeren til at jeg trenger enda et par sko og ski :)

Et annet tips er bedre feller. Jeg bruker selskinsfeller både på toppturskia, men og Elan Boomerang med NTN. Selskinsfellene veier halvparten av tilsvarende G3 feller og glir mye bedre. Ved å gli bedre sparer du mye energi. Jeg kjøpte mine kustomlagd av en hyggelig entusiast i Molde: http://www.skifeller.no/

Skrevet

Jeg går selv med Mantra, DynafitF12 og Scarpa Spirit4. Vekt ca 10kg inkl feller. Jeg har 2-3 andre skipar, både randonee og telemark, med vekt mellom 7-8 kg. Vil tro at du raskt havner på minst 7kg med f.eks G3 spitfire, avhengig av støvel/binding. Forskjellen her syns jeg ikke har så stor betydning, det er av langt større betydning hvor mye jeg selv får tid til å trene. Utrent er det tungt med både 7 og 10kg :-)

Var forresten like før jeg slo til på et par Legend xxl + Duke i forgårs. G-sport Max hadde ski til 1990, Duke tror jeg var 2.500 i tillegg. Vekt var i tankene mine, snakker raskt om 13kg her :) Men grisebillig var det... Hadde nok kommet til å brukt disse mest i skianlegg, men også på toppturer med minst 1000hm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.