Gå til innhold
  • Bli medlem

SKITUR FRA USTAOSET TIL RJUKAN


Tom42

Anbefalte innlegg

Etter 30 år i Forsvaret og med et aktivt friluftsliv er jeg rimelig fjellvant - og i ditto god form. Men selv om jeg er verdensmester trenger også jeg tips, ikke minst fordi jeg nå nærmer meg de 70. Jeg planlegger å gå ca 21 mars fra Ustaoset. Satser på å overnatte på turisthyttene, men tar selvsagt høyde for overnatting ute også.

Hva smører man med på den tiden?

Er det nødvendig å ha med feller?

Er det kleskode på hyttene?

Mvh

Torø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei torø !

Når du starter så tidlig som 21.mars må du vel regne med at turisthyttene fortsatt er stengt. De åpner vanligvis en stund før påske. Men dette får du greie på ved å gå inn på turistforeningen.no. Der vil du også finne en masse annen nyttig info.

Jeg har gått på ski over Vidda mange ganger, men har aldri blitt stoppet av noen "kleskode". Med et langt friluftsliv bak deg vet du selv best hva du trenger og vil føle deg vel i inne på hyttene. Lett innetøy (joggedress) og et par joggesko holder i massevis.

Når det gjelder skismøring så må du rimeligvis være rustet for varierende føreforhold. Feller har jeg aldri hørt snakk om når det gjelder Hardangervidda.

Ustaoset er et OK utgangspunkt. Men selv ville jeg ha reist litt lenger oppover til f.eks. Haugastøl, Fagerheim (som ligger ved Rv 7) eller Finse. Den første etappen vil da bli litt lettere enn om du starter fra Ustaoset.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Torø!

Når du skriver at du tar høyde for å sove ute også, så er det jo svært stor forskjell i forhold til hva slags utstyr du må ta med. Vinterutrustning for trygg overnatting på snaufjellet krever en del utstyr. Det kan bli ned mot - 30 på natta selv på denne tiden, selv om -10 til -20 er mer sannsynlig.

Lurer litt på hva slags utrustning du skal ha med? Skal alt i sekk eller skal du gå med pulk?

Er du medlem av Turistforeningen har du vel DNT-nøkkel.

Liten førerapport:

Var på teltur på Hardangervidda noen dager nå i helga og kom ned mandag kveld. Mye vind disse dagene.

Gikk fra Solheimstulen (ikke kvistet da jeg gikk), og nesten til Geitvassdalen, så sørover mot vestre Hettehove, retur inn på løypa fra Lågaros til Mårbu og så til Solheimstulen igjen. Det er lite snø på østvidda, og da jeg kom inn på løypa fra Rauhelleren til Mårbu som jo du kan komme til å gå, var det flere steder stein og lyng/mose i løypa(snøscooterspor). Går dog greit å unngå om man er litt oppmerksom.

Utenfor løypene som jeg gikk ca 70% av tiden var det mye både harde og løse skavler 10 - 40cm høye. Lite gjennomslag over 1200 m, men mer rundt 1000 m, men det kan og være litt stedsavhengig.

TK :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Vedr Fagerheim. Når jeg skrev at jeg ville gå fra Ustaoset til Tuva, var det fordi adkomsten til Tuva synes enklere enn fra Fagerheim. Detr ser heller ikke ut som om Fagerheim er åpen på den tiden jeg vil gå, samtidig ser jeg at det er et transportproblem. Om jeg velger bort Ustaoset, er det bedre å dra til Finse?

Når det gjelder overnatting på hyttene har jeg aldri ligget på en hytte! Er nok som Lars Monsen trives best i telt.

Vedr skismurning. Har i utgangspunktet tenkt å ha med Isklister blå og fiolett, samt et all round klister. Tørrsmurning VR 60. Men her er jeg veldig søkende.

Mvh Torø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TK

Takk for informativt svar, særlig om temperaturen.

Når jeg skriver at jeg vil ligge ute har jeg nok ikke den beste vinterposen. Den jeg bruker er en Western Mountaineering dunpose (+ silkeinnerpose) som har en nedre grense på ca 9-. I tillegg har jeg Jerven Hunter, og liggeunderlag. Nå hadde jeg ikke akkurat tenkt å legge rett ned, men lage en kantgrop eller en liten snøhule. Og da blir det jo mer behagelig. Hva synes du om det?

I svaret ovenfor kom jeg også inn på skismurning. Her trenger jeg hjelp, da mye av mitt erfaringsgrunnlag nok er i eldste laget.

Hører gjerne mer fra deg

Mvh

Torø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tørrvoks trenger du fire typer: En som det står -1 grader på, en det står 0, en +1 og en +1-+5 eller +2-+4 eller noe sånt. Er du i tvil om du skal smøre med f.eks den som heter 0 eller den som heter -1, så er regelen at du alltid skal prøve med den kaldeste tørrvoksen først (den kaldeste gir ikke klabber, men den varmeste kan gi klabber). Klistervalget hørtes greit ut. Isklister, lilla, universalklister og rossa spesial, bruker eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vent heller til månedsskiftet april/mai. Jeg tok den turen 1. maihelgen i 2007. Gikk i t-skjorte og shorts og smurte med klister. Overnattet på Rauhelleren, Stordalsbu og Helberghytta. Tok en litt lenger variant enn den korteste (blant annet oppom Storfjell og Juvikfjellet).

Noen bilder nedi denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8929&highlight

Om du absolutt skal ta turen 21. mars må du vente deg langt mer vinterlige forhold. Det blir temmelig sikkert blåswixføre. Feller er alltid kjekt å ha med i lengre motbakkepartier à la motbakken opp fra Ustevatnet. Kleskode på hyttene? Tror det kan være store sjanser for at du faktisk ikke møter noen på den tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sondre

Nå ble jeg virkelig i tvil vedr tidspunktet. På sommer og høst er det greit å være alene på fjellet, men å sitte på en hytte alene nå synes ikke noe lystig. Det høres fristende ut å gå som du antyder, men da er jeg godt i gang med båtpussen. men jeg kan jo utsette turen en uke. Er det andre som har de samme synspunkter som Sondre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skismørning, så ta en titt på denne linken:

http://www.swixschool.no/

Hva gjelder kleskode på hyttene så er det her temmelig fritt fram, hygiene og normal folkeskikk er nok viktigere enn klærnes beskaffenhet. :wink:

Selv har jeg, før en gang sist sommer da mye utstyr var vått etter en ukes regnvær, aldri sovet på turisthytter. Har vært innom for provianteringer samt en og annen middag/kaffe/prat oppigjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.