Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktbilde fra romantikken


Anbefalte innlegg

hei trenger litt hjelp hvis mulig, jeg har en oppgave på skolen og derfor trenger jeg et bilde av et maleri fra romantikken (1880 tallet) som handler om noe med jakt eller en jakt-pause. (gjerne på fjellt/vidda)

Hvis noe kunne sende en link hadde det hvert kjempesnilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Romantikken deles jo gjerne i to, den tyske og den engelske tradisjonen.

Av engelske, romantiske malere fremheves ofte John Constable, en av hans elever David Lucas har malt dette bildet som jeg har lagt ved.

Antagelig malt i 1830/1832, finnes i flere versjoner samt teknikker.

Kanskje det kan brukes.

Fra den tyske tradisjonen vil jeg fremheve maleren C. D. Friedrichs. sjekk evt. ut om noen av hans malerier kan brukes.

post-583-133474742975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt svak for romantikkens malerer, Lars Hertervig (en personlig favoritt), Hans Gude, J.C. Dahl og de andre norske sådanne.

Disse var jo av den tyske tradisjonen/skolen, hvor C.D. Friedrichs var tidlig ute å inspirere.

Hans malerier ble malt 20-40 år før de norske storverkene. Bildet jeg har lagt ved er fra 1818.

Til trådstarter:

Det vil være galt å hevde, som du skriver, at romantikken var i 1880 årene. Da hadde naturalismen samt impresjonismen en langt mer fremtredende rolle.

Periodisk vil man kunne si at romantikken begynte sent på 1700tallet og varte til 1850tallet (i Norge noe lengre).

post-583-133474742979_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.