Gå til innhold
  • Bli medlem

polmak-treriksrøysa


kliff

Anbefalte innlegg

Er i gang med planlegginga av en tur til finnmark te høsten å sliter med å finne informasjon om området Polmak-Treriksrøysa. Er det noen som har kjennskap til dette området og som kan si noe om hvordan det er å ferdes her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er treriksrøysa Norge , Finland, Russland du mener så er det sikkert helt greit å gå langs finskegrensa. Det pleier å være ganske oversikteli i grensegata. Jeg kjenner ikke denne strekningen, men fra røysa og videre langs russegrensa er det ingen problem. Det er lett å gå i grensegata der det er tørt land, og ellers kan du bare følge Passvikelva nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glemte jo å skrive at det var røysa i Pasvik. Planen er å padle fra Karasjok til Polmak for så å gå sørøstover mot treriks, men som jeg skrev så er det veldig lite info å finne om akkurat denne delen av den norsk-finske grensa. Hadde vært fint å vite noe om merkinga i området, om grensa er godt merket eller om vi blir til å navigere hele turen. Har hørt rykter om åpne gammer i området, stemmer dette? Og hvordan er dette "myrlandet" å bevege seg i sånn i forhold til tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne koier i passvik:

http://www.fefo.no/no/friluftsliv/sider/leiehytteodestue.aspx

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=211547052365775136863.000497d42636718e78657

Forøvrig er grensa godt merket, der det er skog er grensegata en klarning på 8 meter i bredden. Det går også reinsgjerde langs grensa, men er usikker på kor langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går reingjerde langs grensa i Pasvik ihvertfall og over til Neiden. Usikker mellom Neiden og Polmak da vi ikke la ruta inntil grensa på påsketuren for et par år siden. Ved starten i Polmak var det mye busk og kratt helt ved grensa så vi la ruta litt opp i høyden lenger nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskehove skrev:

gammel grensejeger ja

Var du i passvik, eventuelt hvor?

Jeg lå på Jøkåsen og har sittet mange lange netter i toppen på OP. Grenseberg, og har vel også sjekket de fleste grensestolpene fra treriksrøysa og nordover til ....??

Huaker ikke lenger siste nummer på teigen vår.

Jeg mener at OP Grenseberg er bygget om siden jeg var der. Vi hadde en liten hytte med et 15 meters høyt tårn, bygget i tre.

Vet du om det har skjedd noe her.

Hadde tenkt å ta guttene mine med på et besøk i området. Men denne gangen blir det med telt i ryggsekken, ikke AG3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det begynner visst å bli en stund siden jeg var der. Det er visst kommet opp en del nye skilt ved treriksrøysa som jeg ikke hadde sett før, og så ny OP. Den så flott ut.

De har sikkert også gjort en del oppussingsarbeid inne på Jøkåsen, eller var det fremdeles kulehull i veggen fra gangen, gjennom bad / vaskerommet og inn i det første soverommet? Du har sikkert hørt historien om soldaten som skjøt kammeraten sin ved et uhell. Kulehullet ble brukt for å understreke viktigheten av å følge sikkerhetsreglene, men det er jo en stund siden.

Men det var jo ikke dette denne tråden skulle handle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er best å gå på finsk side fra Polmak til Naatamo. Der er det tursti og flere åpne koier. Det er bru over Naatemojoki (Neidenelva) og Gallokelva på finsk side. Det er også kommet opp ei hengebru på norsk side litt lenger opp.

Ikke noe problem å gå norsk side heller for den sak skyld. Fint terreng og bra fiske.. (Best på norsk side).

Fra Neiden til Treriksrøysa er det enklest å gå omtrent langs med grensa. Ikke noe problem. Det er en del åpne koier langs grensa.. De fleste på norsk side, men det er også to stk på finsk side...

Har mye mer informasjon da jeg har gått her mange ganger. Du kan evt ringe om du lurer på noe.

mvh

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.