morten Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg var så heldig å få lov til å være med på en flytur over Jotunheimen i dag i det fineste vær man kan tenke seg. Etter all skriving i media om rasfare som har vært den siste tiden, gjorde jeg meg noen tanker etter turen. Vi obersverte ikke hele heimen, men det var ingen ferske ras å se noe sted. Det var heller ingen spor å se etter større ras fra tidligere i vinter. Overalt virket snøen stort sett å sitte fast der den hadde havnet. Det eneste var noen få små rasspor under Andrews Renne der gutta holdt på for en uke siden. Dette kan endre seg raskt ved temperaturendringer, nedbør og vind, men i øybelikket virket det temmelig stabilt i Jotunheimen. Gjennomgående lite snø var det også med veldig mye synlige sprekker på breene. Hvis du har lyst til å se noen bilder fra turen, kan du gå inn på peakbookprofilen min (link i signaturen). Der står turen lenket opp til høyre under "siste turer" enn så lenge. I alle fall en flott opplevelse var det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Utrolig fine bilder som jeg aldri hadde klart å fått til selv. Man får ikke mindre lyst til å gå i fjellet etter å flydd over der og opplevd det mest fantastiske landskap i påskesol og skyfri himmel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 En nytelse å se alle bildene! Utrolig flott å se toppene fra fugleperspektiv. Fikk dog litt gratis utsikt da? Knallforhold for vinterklatring i Hurrungane fortsatt, uten tvil! Takk for titten! Håper jeg får bli med Alexander i lufta ved senere anledning (og gjerne i samme vær!). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbr Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg sitter på jobb foran pcen og må kjempe for ikke å begynne å grine av å se på bildene Jotunheimen er for meg det vakreste som finnes, og toppene er aldri like fine som på en knallværsdag midtvinters. Rimelig frustrerende å vite at det er nok av godvær oppi der som en stakkar går glipp av. Men Gjertvasstind, de Nørdre Midtmaradalstinder og Stølsmaradalstind bør ikke føle seg for trygge under slike forhold om noen år! Og resten av heimen enda mindre trygg innen færre antall år.... Gåsehud altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knadne Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Etter all skriving i media om rasfare som har vært den siste tiden, gjorde jeg meg noen tanker etter turen. Vi obersverte ikke hele heimen, men det var ingen ferske ras å se noe sted. Det var heller ingen spor å se etter større ras fra tidligere i vinter. Overalt virket snøen stort sett å sitte fast der den hadde havnet. . Så relativt ferske skred i Hurrungane i går, men de var ganske godt dekket av vindtransportert snø. Har blåst godt i det siste. Flotte bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ja der var du heldig! Mange nydelige bilder, og artig å se kjente og kjære tinder fra en vinkel som er heller vanskelig å få til når man har beina på landejorda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Har folket skiftet mening angående disse irriterende lavtflygingene i Jotunheimen? (beklager, kunne ikke dy meg ) Jeg vil heller si at det er egoistisk å ødelegge idyllen for ekte villmarkinger ved å spre motorstøy over våre kjære områder bare fordi man vil se alt på en lettvindt måte uten å trenge å svette ei dråpe. Fysisk slit kan være helt for jævlig, men det skal ikke være sånn at man uten videre kan se alt fjellet har å by på uten å anstrenge seg litt. Håper jeg slipper å oppleve det samme neste gang jeg er på tur! Disse lavtflygende fluene har jo en lyd som er 1000 ganger mer intens og hissig enn høytflyvende jetmaskiner som man knapt hører. Personlig har jeg ikke noe i mot litt støy, lavtflyging i småfly skulle jeg gjerne vært med på Flotte bilder forresten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Essem: Det er vel bare det siste av de to sitatene som stammer fra meg. Men godt jobba lell Jeg tror ikke jeg ville vært med på en lignende flytur en godværssøndag i fellesferien - for øvrig intet å si til mitt forsvar annet enn en noe mer pragmatisk legning med årene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Fantastisk skue, Morten. Så ut som en opplevelse. Da jeg var 12-13 år var jeg så heldig å få være passasjer på et glidefly over Rondane. Var en utrolig tur! Det å se hele massivet, topper og daler jeg hadde vandret, fra lufta gjorde et stort inntrykk. På den tiden ble Atnsjøen benyttet til å dra opp/landingsplass for småfly/seilfly når isen var tykk nok. Når det gjelder det du skriver essem, så kan dermed ikke jeg si noe, blir å kaste stein i glasshus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Essem: Det er vel bare det siste av de to sitatene som stammer fra meg. Men godt jobba lell Vet det, derfor jeg skrev "folket" i flertall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har vært på helikoptertur fra Beitostølen en gang, men hadde inntrykk av at piloten ikke kunne fly inn i nasjonalparken. Jeg vet at det er forbudt å lande med flyvende fartøyer i nasjonalparken uten spesiell tillatelse, men må man også ha tillatelse for å drive slik lavtflyving over nasjonalparker Eller kan hvem som helst gjøre det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er et generelt forbud mot lavtflyvning over verneområder. Lavtflyvning gjelder, etter hva jeg forstår, under 300 meter over bakkenivå. F.eks. for Rondane gjelder dette (grunnet bl.a. villreinstamme): Etter vernebestemmelsene er motorisert ferdsel forbudt innen for verneområdene jf § 3, pkt. 6.1. Dette gjelder også lavtflyving under 300 meter over bakken. Forvaltningsmyndigheten kan gi tillatelse til flyging lavere enn 300 meter over bakken i forbindelse med beitedyrleting og dyretellinger (pkt. 6.3, e). Etter § 4 kan det i helt spesielle tilfeller gis tillatelse bruk av motorkjøretøy når formålet med vernet krever det samt, for vitenskapelige undersøkelser med mer. For landskapsvernområdene Grimsdalen, Dørålen og Frydalen må både tillatelse til lavtflyving og snøscooterkjøring til villreintelling gjøres etter § 4. (kilde: Regiondata.no) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei Klipte kort ut fra BSL F. § 3-5. Minstehøyder (1) Luftfartøy under VFR-flyging skal ikke flyges lavere enn 300 m (1.000 ft) over den høyeste hindring innen en radius av 600 m fra luftfartøyet over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft eller lavere enn 150 m (500 ft) over bakken eller vannet andre steder. (2) Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for avgang, landing eller når flygingen utføres med helikopter og skjer i samsvar med driftsforskrifter for ervervsmessig luftfart med helikopter eller det foreligger særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet. (3) Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for innflyging for treningsformål såfremt innflygingen ikke foretas over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft. (4) Seilfly som utfører « hangflyging » kan flyge ned til en minstehøyde av 50 m over bakken eller vannet, såfremt de samtidig kan overholde regelen i § 2-6. På 1: 500 000 kartet jeg bruker når jeg flyr står nasjonalparkene innmerket med en grønn ramme, og der står det at det er GND - 1000 feet AGL prohibitet. Vil annta at regelen om 600 meter horisontal adskillelse gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg har ikke noe i mot å få ett fly over hode som er borte igjen etter 1minutt. Digger det når F16 jagerne flyr så taksteinen nesten dette av taket Tror det hadde vært like gøy selv om jeg var midt på fjellet. Jeg syns enkelte forventer i litt for stor grad å ha fjellet helt for seg selv. Selvfølgelig er det greit å slippe det som er ulovlig. Og man skal ta hensyn til hverandre. (det gjelder begge veier) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbr Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Essem sikter blant annet til meg, og har et poeng... Joda, jeg irriterte meg grenseløst den høstdagen i 2005, og er ikke spesielt begeistra for en eventuell utvikling som fører til at sånne flyturer eskalerer. Men jeg har vel blitt litt rundere på mine "eldre" dager, pluss at jeg ikke fikser diskusjoner pluss at jeg takk og lov ikke har opplevd flere flyproblemer på mine toppturer i ettertid. Dermed trur jeg problemet ikke er så utbredt som jeg frykta det kunne bli. Men hva vet vel jeg. Om det stadig kommer småfly over meg på neste tinderanglertur blir jeg helt sikkert irritert! Ellers vanskelig å være immun mot så flotte bilder. Kan godt tenke meg en sånn opplevelse seinere i livet, men en gang er nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Klipte kort ut fra BSL F. § 3-5. Minstehøyder (1) Luftfartøy under VFR-flyging skal ikke flyges lavere enn 300 m (1.000 ft) over den høyeste hindring innen en radius av 600 m fra luftfartøyet over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft eller lavere enn 150 m (500 ft) over bakken eller vannet andre steder. (2) Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for avgang, landing eller når flygingen utføres med helikopter og skjer i samsvar med driftsforskrifter for ervervsmessig luftfart med helikopter eller det foreligger særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet. (3) Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for innflyging for treningsformål såfremt innflygingen ikke foretas over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft. (4) Seilfly som utfører « hangflyging » kan flyge ned til en minstehøyde av 50 m over bakken eller vannet, såfremt de samtidig kan overholde regelen i § 2-6. På 1: 500 000 kartet jeg bruker når jeg flyr står nasjonalparkene innmerket med en grønn ramme, og der står det at det er GND - 1000 feet AGL prohibitet. Vil annta at regelen om 600 meter horisontal adskillelse gjelder. Flott Alexander, fint å få høre fra noen som har greie på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.