Gå til innhold
  • Bli medlem

Månafossen - Blåfjellenden og inn til Kjærag


Tommi

Anbefalte innlegg

hei.

har sett litt på kart et å lurer på om noen som har gått denne turen å sånn ca hvor lang tid det tar inn til kjærag fra Månafossen via Blåfjellenden?

eller hvor langt dette er.

har vert en tur på månafossen å så på et kart der at det va en fin tur inn til Blåfjellenden. så tenkte meg videre derifra til kjærag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei.

har sett litt på kart et å lurer på om noen som har gått denne turen å sånn ca hvor lang tid det tar inn til kjærag fra Månafossen via Blåfjellenden?

eller hvor langt dette er.

har vert en tur på månafossen å så på et kart der at det va en fin tur inn til Blåfjellenden. så tenkte meg videre derifra til kjærag.

Turen gjennom Fidjadalen til Blåfjellenden tar "normalt" 6 timer. Tiden er avhengig av hvor mye du har gått i fjellet, og i hvor god form du er. Fruen - bestyrerinnen - går turen på noe over 5 timer.

STF har endret tiden til 7 timer, og det er en god del folk som bruker rundt 7 timer nedover.

Fra Blåfjellenden til Langavatn går det lett 3 timer, og videre ut til Kjerrag er det nye 2,5 timer.

Som et stunt, var det en gjeng som forsøkte å gå opp og ned på dagen. Jeg traff de på Blåfjellenden rundt midnatt i stup mørke.

De tok noen timer på benken før de fortsatte nedover mot Mån.

Både Fidjadalen og Blåstøldalen (mellom Blåfjellenden og Langavatn) er topp plasser. I Fidjadalen skal du over et par store urer, og gjennom "urskog". I tillegg er det en del skikkelig bra fiskeplasser. Huldrehaugane er "trollske".

Men det er en del bakker opp.

Blåstøldalen er mye åpnere og det er over tregrensen. Det er fortsatt en del spor av støler og leger, men over Rundevatn begynner snaufjellet. Fra Langavatn til Kjerrag er det mest snaufjell.

Jeg har i noen år nå, startet sesongen med å gå fra Eikeskog/Mån til Blåfjellenden. Snøen forsvinner fort, og om bare ikke snøsmeltingen og regn gjør dalen ufemkommelig, så er dette en av de fineste turene jeg kjenner. Jeg kan normalt ta turen i begynnelsen av mai (men det har hendt en gang at jeg har snudd pga snø.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen gjennom Fidjadalen til Blåfjellenden tar "normalt" 6 timer. Tiden er avhengig av hvor mye du har gått i fjellet, og i hvor god form du er. Fruen - bestyrerinnen - går turen på noe over 5 timer.

STF har endret tiden til 7 timer, og det er en god del folk som bruker rundt 7 timer nedover.

Fra Blåfjellenden til Langavatn går det lett 3 timer, og videre ut til Kjerrag er det nye 2,5 timer.

Som et stunt, var det en gjeng som forsøkte å gå opp og ned på dagen. Jeg traff de på Blåfjellenden rundt midnatt i stup mørke.

De tok noen timer på benken før de fortsatte nedover mot Mån.

Både Fidjadalen og Blåstøldalen (mellom Blåfjellenden og Langavatn) er topp plasser. I Fidjadalen skal du over et par store urer, og gjennom "urskog". I tillegg er det en del skikkelig bra fiskeplasser. Huldrehaugane er "trollske".

Men det er en del bakker opp.

Blåstøldalen er mye åpnere og det er over tregrensen. Det er fortsatt en del spor av støler og leger, men over Rundevatn begynner snaufjellet. Fra Langavatn til Kjerrag er det mest snaufjell.

Jeg har i noen år nå, startet sesongen med å gå fra Eikeskog/Mån til Blåfjellenden. Snøen forsvinner fort, og om bare ikke snøsmeltingen og regn gjør dalen ufemkommelig, så er dette en av de fineste turene jeg kjenner. Jeg kan normalt ta turen i begynnelsen av mai (men det har hendt en gang at jeg har snudd pga snø.)

Fantastisk svar:)

høres ut som en fin tur.

lurte litt på om det gikk an å ta den på ei helg fra fredag etter jobb til søndag. å det hørtes veldig greit ut.

hvordan er det der oppe nå? er det enda snø der eller går det å ta en tur om noen helger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en 6 timers tur etter jobb på en fredag (selv om det er lyst lenge nok) ikke fungerer særlig.

Det kan muligens henge sammen med at jeg normalt trener på torsdag, men jeg tror det også har noe å si at jeg har jobbet.

Og det er vanskelig å få gjennomført turen uten å starte opp dalen - og med overnatting på Blåfjellenden blir det 5-6 timer på fredagen.

Med telt, er det selvsagt mulig. Første overnatting ved Månastølen, andre overnatting i Blåstøldalen (Bergkveven) eller helt opp til Rundevatn.

Siste dagen ut til Kjerrag og videre til Øygardstølen. Jeg vil anbefale drosje ned til Lyseboten. Veien ned er lang og gjennom en tunnell.

Ulempen med telt er vekt...

Skulle jeg velge, så ville jeg heller ha startet fra Lyseboten på fredagen.

Hurtigbåten inn fra Lauvik, drosje opp til Øygardstålen og så ut til Kjerrag, med overnatting litt forbi - i Storådalen. Lørdag ned til i nærheten av Blåfjellenden, og søndagen til Mån/Eikeskog.

jeg har ikke vært innover i vinter, så jeg kan ikke si noe om forholdene, men hele turen må nok vente en stund. Det er normalt skiføre rundt Langavatn til nesten ute i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåstøldalen er mye åpnere og det er over tregrensen. Det er fortsatt en del spor av støler og leger

I blåstøldalen finner du ikke bare rester etter støler, men også etter en gammel fjellgard hvor det faktisk en gang har bodd folk hele året.

Hvis du lurer på å gå fra Eikeskog / Mån og ut til Kierag så kan det hende at turen tilbake kan bli som "å se en god film baklengs".

Hva med å variere hjemturen med å gå fra Blåfjellenden og over til Indredalen, gjennom Røsdalen og ned til Øvre Espedal. Her finner du blant annet vernet urskog, et syn du skjelden opplever andre steder. Når du kommer ut fra urskogen kommer du ned til et fantastisk kulturlandskap hvor det er fint å sette opp telt hvis du ønsker det. Går du denne veien og ikke har hastverk så kan du stikke innom Fossjuvet. Flott eller skremmende? Det kommer an på øynene som ser. Det ligger like sør for Fossvatnet og Ratekvævvatnet.

På turen kan du også gå innom Ernstnuten. Den ligger rett nord for Fidjadalen. Her ligger restene etter en tysk Junker som kresjet her den 25.12.1942

Det er nok enklest å gå opp hit fra nordøst, fra stien som går ned til Røssdalen.

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/ernstnuten.html

Er ikke sikker på hvordan det er med buss etc. fra Øvre Espedal, men det er det vel mulig å finne ut av.

God Tur.

http://www.noa.no/data/f/0/49/72/3_2401_0/Rygjavern-1-2003.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte svar folkens:)

planen var å bli kjørt til månefossen for så å gå til blåfjellenden så videre til kjærag. jeg er i fallskjærm miljøet så kjenner di fleste som hopper derifra. så blir henta med bil å sitter på noen av gutta der hjem til stavanger igjenn.

men fikk mange goe tips til flere turer å naturopplevelser jeg må få me meg.

så blir det lysefjorden rundt i sommer. har lest litt om det her på forumet.

har gått mye i marka. er i nra nord å familien har hytte i tysfjord. så har vert litt bortskjemt med mye bra derifra.

men fått mye bra jeg kan starte med her nå:wink:

meget kjekt med goe tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.