Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan minske sjansen for å bli offer for snøskred?


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Jeg og eg venn skal til fjells i helga( Sauda, Ryfylke). Jeg lurer da på hvilke forhåndsregler dere ville tatt, med tanke på snøskrevfare. HVordan ville dere gått, rent taktisk, for å minske sjansen for å bli tatt av skred? Hvilke tegn i naturen ville dere vært særlig oppmerksomme på? Og hvor bør man unngå å gå? Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekke og grunnleggende triks er jo alltid å holde seg unna bratte heng, skavler og hvis man skal opp et sted er det lurt å holde se på ryggen hvor vinden som regel holder snømengden nede

for mer spesifike ting rundt snøprofiler, hvilke retninger som den største faren har osv osv osv bør man ta et skredkurs for å se hvordan tingene virker i praksis..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det nå ble varslet skredfare i hele landet. Dette er selvsagt ikke fullstendig nøyaktig, men med mindre dere har klare holdepunkt for at dette ikke gjelder området dere skal til blir det å unngå alle potensielle skredområder.

Det vil si alle lesider med helling på over 30 grader. Og vær for all del oppmerksom på at dere kan utløse skred oppe i fjellsida selv om dere går nede i dalbunnen! Følg rygg vær trygg er en gammel god regel.

Sjefstipset: Ta et skredkurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det nå ble varslet skredfare i hele landet. Dette er selvsagt ikke fullstendig nøyaktig, men med mindre dere har klare holdepunkt for at dette ikke gjelder området dere skal til blir det å unngå alle potensielle skredområder.

Det vil si alle lesider med helling på over 30 grader. Og vær for all del oppmerksom på at dere kan utløse skred oppe i fjellsida selv om dere går nede i dalbunnen! Følg rygg vær trygg er en gammel god regel.

Sjefstipset: Ta et skredkurs!

støtter dette tipset til det fulle.. blant annet det å bruke skredsøkeren effektivt er en kunst som kommer med øving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det nettop har gått et skred, er faren stor for at det kommer et nytt!

Og hvis det er sprekker i snøen kan det være et tegn på at det er fare for flakskred. Kan være en ide å ikke gå veldig tett hvis det er snøskredfare og som sagt unngå bratt tereng og gå langs ryggen. Ta med nødvendig sikkerhetsutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det nettop har gått et skred, er faren stor for at det kommer et nytt!

Det kommer ikke et nytt skred der hvor det nettop har gått et. Da har jo snøen allerede rast ned. Men hvis skredbanen går ned en kløft eller en trang dal så kan det være lurt å se om det er noen sidekløfter som ender ut i samme sporet. Da kan det komme mer.

Ellers kan sprekker på toppen av en fjellside eller skråning være et forvarsel. Store snømengder kan stå og presse mot bunnen av skråningen og hvis noen går på ski forbi dette området så kan skisporet kutte snøen som en tapetkniv kutter papir, og da kan hele siden komme farende ned.

Men hvordan beregner du vinkelen på en fjellside eller skråning?

Vanlig grense for rasfare, foruten hengeskavler, er 30 grader, og for ikke lenge siden ble det, på tv, advart mot rasfare fra 20 grader.

Her er en skisse som viser hvordan du måler helningsvinkelen.

Og du kan også lese mer her.

http://mobil.tv2.no/storm/skole/hvor-gaar-det-snoeskred-1647575.html?archive=30

post-4379-133474741742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan løses igjennom god planlegging på forhånd :D

Jeg pleier å markere alle skråninger som på kartet er 30 grader eller brattere med markeringstusj i kartet. På 1:50 000 kart er dette alle områder hvor koteavstanden er 07mm eller mindre og forsøker da å lage meg en rute som unngår disse områdene etter 1:3 regelen. Det vil si at en tar høyden på skråningen og ganger den med 3 på horisontalplanet.

For litt mer detaljert planlegging, eller der 1:3 regelen rett og slett blir for grov så benytter jeg meg av 10 grader-metoden. Den baserer seg på å finne det punktet i skredbanen som er 10 gradere eller slakere (2,2mm+) og så 2/3 av høyden ut i fra dette.

Du kan også bestille en hellingsvinkelmåler i fra NGI som legges på kartet og som brukes til å lese av vinkler. I tillegg kan et kompass med klinoemter være greit i felt.

Ellers er det nok lurt som det blir sagt ovenfor å ta et snøkurs, eller i vertfall kjøpe seg en bok i hvordan man ferdes på vintertid. Du kan jo eventuelt sjekke om Turistforeningen der du bor, kjører noen vintervettkurs som du kan slenge deg på? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt skistav "trikset", og å planlegge ved å merkere helninger på over 30 med tusj på forhånd! Hjelpsomt.

Problemet med denne metoden er at du då står i skråningen..... men er veldig nyttig for å sjå kor bratt 30 grader faktisk er. Dei aller fleste av oss kan ha super skikjøring i fjellsider på 25 grader.

Det er i utgangspunktet ikkje noko hokuspokus å finne ei trygg rute opp eller ned i vinterfjellet, men vær bevisst på kor du går. Følg rygg vær trygg, er ein sikker vinnar.

Sjekk snoskred.no f eks

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Snoskred---vet-DU-nok-til-a-ferdes-trygt-i-vinterfjellet/

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/NGIs-rad-til-frikjorere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne metoden er at du då står i skråningen..

Du trenger ikke stå i skråningen for å måle. Hvis du er to personer og lurer på om en skråning er for bratt til å passere, f.eks. inne i et dalføre, så kan du stille deg opp et sted hvor du kan se skråningen i siluett / profil. Så holder den ene stavene og den andre sikter. Dette pleier å fungere bra.

Det er jo litt sent å finne ut at det er for bratt når du allerede står midt i skråningen. :)

Det er heller ikke så lett å måle akurat der du står, for da får du bare vinkelen på de to - tre metrene der du er når du måler. Naturen er ikke lineær, og skråningen kan variere ganske mye selv om du måler akseptabel vinkel akurat der du står. Det kan ofte være gjenomsnittet, eller også ofte det bratteste partiet i en skråning som vil være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke et nytt skred der hvor det nettop har gått et. Da har jo snøen allerede rast ned.

Det var ikke akkurat dette jeg mente. Jeg mente at det er et signal om at snøen ikke sitter godt fast og at det er fare for nye skred i samme område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.