Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Norge på 1000 km - tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg legger inn et innlegg på vegne av en engelsk venn av meg, som spurte meg om tips til hvor han kunne legge en tur på ca 1000 km. Planen hans er å gå 2,5-3 mnd i juni, juli og august i sommer. Han er relativt erfaren og har gått flere tilsvarende turer i USA, mellomeuropa etc, og også i Afrika tror jeg. Til og med løpt noen av disse multimaratonløpene osv, tror jeg.

Han tenkte først å gå deler av Kings road, som vel er den gamle postruta fra Bergen og østover gjennom Finland etc. Jeg sa både vestlandet, nordland, Norge på tvers, Finnmark (f.eks. norsk-russiske grensa som startpunkt) som alternativer.

Har dere noen tips, evt nettsider han burde sjekke etc? Om noen vil hjelpe i mer detalj eller svare han direkte på pm, blir han sikkert veldig glad for det også!

Alt tas mot med takk!

Mvh

Anders (på vegne av Rob)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kombinasjon av Nordkalottruta og Nordlandsruta vil bli ca 1000km. Anbefalt tur med mye variert natur. Nordkalottruta med start fra kautokeino starter med Vidde, før den stuper ned i Reisadalen og fortsetter med en svipptur innom Finland og langs grensa Norge Sverige til vakre Dividalen. Videre er det Abisko, Narvikfjellene, Padjelandta osv. Fra Narvikfjellene er Nordlandsruta felles med Nordkalottruta til Sulitjelma. Derfra går Nordlandsruta videre sørover hele Nordlands fylke. Anbefalt tur.

Andre alternativer kan være Norge på tvers med start ytterst i Romsdal. Derfra østover gjennom Sundal-Dovrefjell og Romdane mot Femunden og Svenskegrensa. Fra Femunden kan turen gå videre nordover til Sylene. En tur som har det meste av variert natur.

Mitt siste forslag er å starte på Sognefjellet og gå mot Hallingskarvet-Finse-Hardangervidda-Setesdalsheiene og sør til Lindesnes.

Av mer "Urbane" turer kan Rondanestien eller pilgrimsleden fra OSlo til Trondheim være alternatier.

Kan svare på PM angående langturer om ønskelig på norsk eller engelsk, men tidligst i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.